HvA speelt in op lerarentekort en leidt informaticadocent versneld op

6 oktober 2022
Beeld:

Ground Picture/Shutterstock

Geplaatst door
Maja de Goede
Op
6 oktober 2022

Het lerarentekort en vooral de vraag naar informaticadocenten is groot. De HvA biedt een oplossing en laat ICT-studenten sinds dit jaar binnen de normale studieduur een lerarenbevoegdheid halen. Is dat genoeg tijd om een goede docent af te leveren?

‘Op de middelbare school gaf ik al wiskundebijles, maar ik heb nooit geweten dat ik leraar wilde worden.’ Tom Visser (20) doet de opleiding HBO-ICT en volgt sinds een paar weken een speciaal traject wat hem en tien andere ICT-studenten de mogelijkheid biedt om een tweedegraads lerarenbevoegdheid te halen. Nieuw aan dit traject: het kan binnen de normale studieduur van hun bachelor. ‘Ik ben heel blij dat ik deze kans krijg. Eigenlijk haal ik twee diploma’s in een’, zegt Tom bij café Fest.

 

Het traject is een samenwerking tussen de opleiding HBO-ICT en de faculteit Onderwijs en Opvoeding, die hun handen ineenslaan. Vooral de vraag naar informaticadocenten is groot. Voor een kwart van de vacatures voor informaticadocenten is geen kandidaat te vinden, blijkt uit een trendrapportage van het ministerie OCW. Ter vergelijking: het aantal onvervulde vacatures voor docenten Nederlands, economie of biologie ligt rond de 3 procent.

 

Tom vond de opleiding en zijn leerroute Business IT en Management al snel vrij saai, maar stoppen was geen optie. Hij werd student-assistent en kwam erachter dat lesgeven hem goed lag. ‘Toen dit traject werd opgezet was ik meteen enthousiast’, aldus de vierdejaarsstudent. Hij ziet het niet zitten om in het bedrijfsleven te werken, zoals veel van zijn studiegenoten wel gaan doen.

 

Versneld traject
Het traject bestaat uit een themasemester en een minor. In een jaar tijd leren de ICT-studenten hoe ze een les ontwikkelen, scholieren motiveren en hoe ze moeten toetsen. Normaal gesproken leren studenten die vaardigheden pas ná hun bachelor, in een kopopleiding.Dat is een eenjarige opleiding die je volgt om docent te kunnen worden op een middelbare school of in het mbo

Beeld: Maja de Goede | Tom Visser

Het roept de vraag op of de ICT-studenten die het traject doen minder leren dan studenten van andere lerarenopleidingen, die een uitgebreider curriculum volgen. Voor Dineke de Rijk, docent bij de HvA-lerarenopleiding Mens en Technologie en een van de initiators van het traject, blijft dat een discussiepunt. ‘Feit is wel’, zegt De Rijk over de telefoon, ‘dat dit een wettelijk bestaande leerroute is.’

 

‘Dat neemt niet weg dat vooral studenten die zo’n versneld programma volgen het de eerste jaren in de praktijk vaak moeilijk hebben’, aldus De Rijk. Tom, die voor zijn stage lesgaf aan mbo-studenten, merkt dat ook. ‘Bij een normale lerarenopleiding krijgen studenten meer technieken aangeleerd, ik sta met minder ervaring voor de klas’, zegt de student. Maar daar slaat hij zich doorheen. ‘Ik freestyle mijn les bij elkaar en bedenk hoe mijn lievelingsleraren van vroeger voor de klas stonden.’

 

Huizenjacht

Tom is zich ervan bewust dat hij het lerarentekort helpt op te lossen. ‘Ik heb op mijn middelbare school docenten met pensioen zien gaan en onbevoegde leraren ervoor terug zien komen’, zegt hij. ‘Dat is echt zonde, want een goede leraar kan zo veel betekenen voor een leerling.’ Een voordeel voor hem: een baan vinden is niet moeilijk. Én: Amsterdamse leraren krijgen voorrang op de woningmarkt. ‘Niet onbelangrijk’, zegt Tom, ‘ik wil graag in Amsterdam blijven wonen en werken’.