Hoe Anne Frank het middelpunt van een streetartfittie werd

27 augustus 2018
Beeld:

Daniël Rommens | De bekladde afbeelding van Anne Frank op het Rhijnspoorplein

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
27 augustus 2018

‘Not done. Je gaat niet over het werk van een collega-straatkunstenaar heen,’ zegt Anne van den Eijnden, de omgevingsmanager van de HvA. De afbeelding van Anne Frank op het gebouwtje op de Amstelcampus werd al binnen enkele dagen beklad.

Een van de bouwhekken op het Rhijnspoorplein hangt schuin over de stoep, opengebroken. Dwars over de glimlach van het beroemde Joodse meisje staat een zogenoemde throw up: grote letters, die snel ingekleurd lijken te zijn door de maker. Linksonder staat een kleine tag, een soort handtekening van grafittispuiters: ‘BKS’.

 

Het moest een vrolijk en kleurrijk afscheid worden van het oude gemaal op het bouwterrein naar het Kohnstammhuis. Het Duitse streetartcollectief Lackaffen spoot vorige week een opvallende afbeelding van Anne Frank op het gebouwtje, dat nog dit jaar wordt gesloopt om plaats te maken voor de bouw van het Conradhuis.

‘Ik heb nog gezegd dat er al een afbeelding van Anne Frank in Amsterdam was’

Maar nog tijdens het spuiten van het straatkunstwerk ontstond al kritiek op de keuze van de kunstenaars voor Anne Frank. Op het platform Amsterdam Street Art (ASA) verscheen een blogpost met een titel die er niet om loog: Germans are demanding Anne Frank again.

 

Wees origineel
‘Als je vanuit Duitsland naar Amsterdam komt en iets op een muur achterlaat, maak dan iets tofs,’ zegt Lars Brehm van ASA. ‘En doe een klein beetje research. Er staat al een grote Anne Frank op de NDSM-werf. En dan maken ze ook nog eens een grote afbeelding van Johan Cruijff. Die hebben we ook al in Amsterdam.’

Beeld: Daniël Rommens | De bouwhekken rond het gebouwtje zijn opengebroken

‘Er zijn genoeg Amsterdamse straatkunstenaars,’ zegt Brehm. Volgens hem is er in Amsterdam weinig ruimte voor streetart. ‘Als je uit Duitsland komt en iets op zo’n gebouwtje zet, juichen wij dat alleen maar toe. Maar wees dan wel origineel,’ vindt Brehm. In de blogpost schrijft ASA dat het misschien beter was geweest om studenten iets moois te laten maken.

 

ASA heeft een paar jaar geleden twee kunstwerken voor de HvA en de Universiteit van Amsterdam gemaakt, maar Van den Eijnden was daar als opdrachtgever niet erg over te spreken. ‘Ze maakten er een zooitje van, dus ik ben een beetje klaar met ze.’ Brehm reageert: ‘We werken met vijfhonderd kunstenaars. Ik weet niet precies over welke opdracht het gaat, maar als je een kratje bier en een pak shag biedt, dan krijg je een kunstenaar die het daarvoor wil doen.’

 

Gratis
‘Eigenlijk wilden we helemaal niets met dat gebouwtje meer doen,’ vertelt Van den Eijnden. De Duitse kunstenaars vroegen aan haar of ze er een afbeelding op mochten plaatsen, zonder kosten. ‘Ik zei nog tegen ze dat het gebouwtje snel platgaat, maar dat vonden ze niet erg. Ik heb ook nog gemeld dat er al een afbeelding van Anne Frank in Amsterdam was,’ zegt ze. ‘Toch wilde Lackaffen het doen en een andere afbeelding was geen optie.’

‘Anne Frank stond wel veilig achter die hekken, dacht ik.’

De keuze om Anne Frank op het gebouw te schilderen, wekte verbazing bij ASA. ‘Haar portret wordt achter een hek geschilderd, op een gebouw dat bij omwonenden bekend staat als een bunker. Ik was geschokt,’ staat op de site te lezen. ‘Daar komt nog bij dat de kleuren van de Duitse vlag in de schildering zitten en dat er een grote explosie achter haar hoofd is gemaakt. Wij vonden dat vreemd en daar hebben we over geschreven,’ voegt Brehm toe.

 

Van den Eijnden zegt juist veel positieve reacties te ontvangen. ‘De kunstenaars zijn door het Anne Frank Huis uitgenodigd om langs te komen. Zij vinden het geweldig.’ Wel heeft ze overwogen om de hekken voor het gebouw weg te halen. ‘Het blijft een bouwterrein en we moeten zorgen dat daar geen kinderen gaan spelen,’ zegt Van den Eijnden. ‘En Anne Frank stond ook wel veilig achter die hekken, dacht ik.’

Dat Anne Frank na een paar dagen al verdween achter de throw up verbaast Brehm niets. ‘Dit is een reactie van de straat, die veel vaker komt als je ergens streetart achterlaat.’ Graffitispuiters hebben volgens hem, in tegenstelling tot streetartkunstenaars onderling, niet veel respect voor straatkunstwerken.

 

Kunstenaar Lackaffen wil de afbeelding binnenkort repareren, maar Brehm verwacht dat ‘de straat’ weer zal reageren. ‘Als je iets maakt dat in de streetartwereld al niet goed valt, dan kun je van graffitispuiters dit soort reacties verwachten.’