Update: afbeelding Anne Frank op Amstelcampus al na twee dagen beklad
Streetartkunstenaars spoten deze week een grote afbeelding van Anne Frank op het grijze gebouwtje naast het Kohnstammhuis. Maar de kleurrijke afbeelding werd in de nacht van vrijdag op zaterdag alweer beklad.
Felblauwe en gele diagonale lijnen, daarvoor een witte wolk en helemaal op de voorgrond het lachende gezicht van Anne Frank. De stripverhaalstijl van het kunstwerk op het betonnen gebouwtje is onmiskenbaar die van popartkunstenaar Roy Lichtenstein. Het grijze beton maakte deze week plaats voor een gekleurd kunstwerk dat het braakliggende terrein naast het Kohnstammhuis flink opfleurt.
‘Het gebouwtje gaat over een paar maanden toch plat, vanwege de bouw van het Conradhuis’
Dat was precies waarom de omgevingsmanager van de HvA, Anne van den Eijnden, de mensen van het Duitse streetartcollectief Lackaffen toestemming gaf het gebouwtje te beschilderen. Afgelopen maart mailden de kunstenaars uit het Duitse Münster, net over de grens bij Enschede, of ze het huisje op de Amstelcampus mochten opfleuren met hun graffitikunst.
Het betonnen bouwwerk dat ze op het oog hadden is een oud watergemaal dat de omwonenden vroeger van drinkwater voorzag. ‘Het is al jaren buiten gebruik en gaat over een paar maanden toch plat, vanwege de bouw van het Conradhuis. Ik vond het dus geen probleem dat het tot die tijd werd opgeknapt,’ vertelt Van den Eijnden.
(De tekst loopt door onder de afbeelding.)
Papegaaien
Ze overlegde met het kunstenaarsteam over het ontwerp. ‘Iets wat bij de HvA of bij de campus past leek mij erg leuk. Of iets groens, omdat het onderdeel is van het Knowledge Mile Park. Oftewel de ambitie van de gemeente, bewoners en organisaties om het gebied tussen het Amstelplein en de IJ-tunnel te vergroenen. Een kunstwerk van bloemen, bijtjes, papegaaien: ik zag het al helemaal voor me.’
Toen ze vervolgens een voorbeeldontwerp naar haar stuurden, was het toch niet helemaal wat Van den Eijnden zich erbij had voorgesteld. ‘Het was een grote rode slang die rondom het gebouwtje krulde. Het was nogal in your face. Toen ik ze nogmaals vroeg naar iets groens, iets met de natuur, gaven ze aan dat ze dat niet wilden. Dat hadden ze al vaker gedaan.’
(De tekst loopt door onder de afbeelding.)
Uiteindelijk kwamen ze met het uiteindelijke ontwerp van Anne Frank in popartstijl. ‘Dat vonden ze mooi en bij Amsterdam passen. Toen ik ze zei dat er in Amsterdam-Noord al een enorme schildering van Anne Frank is, maakte dat ze niets uit.’ De schildering op de NDSM-werf in Noord werd eerder dit jaar nog beklad.
Eyecatcher
Van den Eijnden vond het jammer dat het niet werd wat ze hadden besproken. ‘Maar er was niks mis met dit ontwerp. Anne Frank is altijd leuk. Het is zo’n icoon en past inderdaad bij Amsterdam. Het is echt een eyecatcher geworden.’
‘Anne Frank is zo’n icoon. Het kunstwerk is echt een eyecatcher geworden’
Wel heeft ze nog even nagedacht of het niet iemand tegen de borst zou kunnen stuiten, of er geen Joodse relatie is met deze locatie. ‘Maar ik zou eigenlijk niet weten wat het bezwaar kan zijn.’ Natuurlijk had ze liever iets met de HvA gezien, maar het team deed het gratis. ‘Het was dit of niks. En dan is het toch leuk dat het gebouwtje nog opgevrolijkt is voordat het over een paar maanden tegen de grond gaat.’
Update 25 augustus: De schildering is na twee dagen al beklad door graffitispuiters, meldt het Parool. Dat gebeurde in de nacht van vrijdag op zaterdag. Het is onduidelijk wie de daders zijn of wat de redenen zijn. Een andere afbeelding van Anne Frank op de NDSM-werf werd vorig jaar ook beklad.