Lisa in alle Staten – help de student ook buiten de reguliere colleges om

19 juni 2024
Beeld:

Rosa Tromp | Lisa Wolkers

Geplaatst door
Lisa Wolkers
Op
19 juni 2024

Creative Business-student Lisa Wolkers spendeerde voor haar minor een halfjaar in de VS en is nu weer op de HvA te vinden, terug op Hollandse grond. ‘Stimuleer studenten om naast hun colleges extra uren te maken en nieuwe skills met elkaar te leren,’ schrijft ze in deze column.

Al vanaf mijn eerste jaar op de HvA blijf ik na de lessen vaak hangen in het Benno Premselahuis voor workshops, bijbaantjes en andere initiatieven bij mijn opleiding. In de afgelopen jaren heeft de hogeschool mij buiten de reguliere colleges om veel geleerd.

 

Leidinggeven, netwerken: dit soort vaardigheden ontwikkel je al gauw in de praktijk, maar ze worden nogal eens vergeten binnen het onderwijs zelf. Op veel hogescholen en universiteiten is het gelukkig mogelijk om extra skills te ontwikkelen, door bijvoorbeeld lid te worden van de opleidingscommissie, de medezeggenschapsraad of een lectoraat. Maar dat werk is niet voor iedereen weggelegd.

 

Genoeg studenten leren hun praktijkervaring door bijvoorbeeld externe cursussen te volgen, een bijbaan te nemen of hebben al ervaring uit een eerdere mbo-opleiding. Op onze faculteit biedt de HvA workshops en bijbanen aan voor studenten, via bijvoorbeeld HvA Campus Creators. Maar helaas worden dit soort mogelijkheden stapsgewijs wegbezuinigd.

'In Amerika kregen studenten veel mogelijkheden om clubs en activiteiten zelf op te zetten'

Wat mij betreft nemen we een voorbeeld aan het Amerikaanse onderwijs, dat extra praktijkervaring onder studenten actief stimuleert. Toen ik mijn minor volgde in de Verenigde Staten merkte ik dat studenten daar veel mogelijkheden kregen om eigen clubs en activiteiten op te zetten, in samenwerking met de universiteit.

 

Zo maakten zij zelfstanding live radio- en tv-uitzendingen, tijdschriften en kranten. Door praktisch toe te passen wat zij leerden in de lessen, leerden ze juist veel meer en raakten ze ook veel gemotiveerder om te leren tijdens colleges. Vanuit de universiteit was er een docent die hen begeleidde, met een beschikbaar lokaal om te gebruiken buiten college-uren om. Zo stimuleer je studenten om naast hun colleges extra uren te maken en nieuwe skills met elkaar te leren.

 

Tijdens het vak dat ik het afgelopen semester volgde, ‘Verhalen verdienen toekomst’, merkte ik al dat die Amerikaanse manier van werken op de HvA ook mogelijk is. Samen met mijn klas kregen we de kans om een eigen magazine te maken en een bedrijf hieromheen op te zetten. Doordat we onze creativiteit kwijt konden, werd iedereen een stuk enthousiaster over het onderwijs dat daarnaast werd gegeven. 

 

Maar waarom wachten op dat ene vak waar die manier van werken mogelijk is? Het zou juist mooi zijn om dit actief te stimuleren onder studenten buiten de colleges om, zoals in de Verenigde Staten ook gebeurt. Deze kansen zijn juist belangrijk om vanaf het eerste jaar al aan te bieden wanneer studenten vaak nog twijfelen over hun studiepad, of wanneer ze meerdere carrièreopties willen uitproberen.

 

Ouderejaars kunnen de activiteiten echter gebruiken om hun CV uit te breiden, want uiteindelijk is het doel dat we worden opgeleid om gelijk het werkveld in te kunnen. En juist door extra vaardigheden te ontwikkelen tijdens de opleiding zorgen we ervoor dat we te onderscheiden zijn van elkaar. Dat zou nou juist zo mooi zijn.