Lisa in alle Staten – wat er wél goed is aan mijn vernieuwde opleiding

28 februari 2024
Beeld:

Rosa Tromp | Lisa Wolkers

Geplaatst door
Lisa Wolkers
Op
28 februari 2024

Creative Business-student Lisa Wolkers spendeerde voor haar minor een halfjaar in de VS en is nu weer op de HvA te vinden, terug op Hollandse grond. Deze week vertelt ze over hoe ze als student alle vrijheid krijgt bij een opdracht – en het is een verademing. 

Studieprojecten zijn vaak de pareltjes van een opleiding. Het zijn de lessen waar je als student het meeste aan hebt en veel energie in stopt, tenminste: als ik mijn vrienden van de middelbare school moet geloven. Zij vertellen vaak uitvoerig over de projecten die ze krijgen op de universiteit en het mbo.

 

Ik luisterde daar altijd met enige jaloezie naar. De studieprojecten die ik deed op het hbo waren namelijk vaak weinig uitdagend en niet serieus te nemen. Ik werkte aan opdrachten die moesten aansluiten op de vakken die we volgden: de enige uitdaging was om de theorie erin terug te laten komen. Na afloop bereikte het werk alleen een inleverbox en na de beoordeling keek niemand er meer naar om. 

Bij mijn nieuwe vak voel je de passie en energie van studenten als je het lokaal inloopt

Het nieuwe vak dat ik volg, of eigenlijk de challenge die ik doe, is gelukkig anders. Ik voel de passie en de positieve energie op het moment dat ik het klaslokaal inloop. Medestudenten zitten in groepjes te bespreken welke ideeën ze hebben voor het magazine dat we gaan maken. Iedereen wil zometeen een goed product verkopen.

 

Waarom vind ik het studieproject wel interessant? Het grote verschil is dat wij als studenten nu volledige creatieve vrijheid krijgen om een eindproduct af te leveren. We doen dat voor een fictieve opdrachtgever. Hoewel ik fan ben van het werken met een echt bedrijf, werkt dit fictieve project juist goed bij het stimuleren van de creativiteit onder de studenten.

 

Voor het eerst tijdens mijn opleiding doen we zelf onderzoek naar een doelgroep die wij vinden passen bij ons product, in plaats van dat er een doelgroep wordt voorgeschreven. Voor het eerst mogen we ook het onderwerp bepalen, terwijl we gedurende vorige projecten vaak werkten aan een stoffig, achterhaald concept. Nu hoeft ons product ook niet meer aan bepaalde eisen te voldoen, wat vorige projecten juist limiteerde. En dat verschil, dat inspireert!

 

De manier waarop we het nu doen, in deze challenge, brengt juist de sterktes van de studenten naar boven. Mijn klasgenoten hebben verschillende achtergronden, ervaringen en interesses binnen de media. Iedereen kan iets bijdragen op een eigen manier.

Strenge eisen voor studenten bij projecten zijn niet meer van deze tijd

Ik vind dan ook: strenge eisen binnen projecten zijn niet meer van deze tijd. Tuurlijk is het belangrijk dat studenten de juiste vaardigheden opdoen en naar bepaalde maatstaven worden beoordeeld, maar in het eerste jaar van mijn opleiding stond het eindwerk eigenlijk al uitgeschreven in de modulehandleiding; de eisen waren zo streng dat je bijna niet kon uitwijken en je eigen creativiteit amper kon gebruiken.

 

Het nieuwe stonesonderwijs van de opleidingen Communicatie en Creative Business heeft de afgelopen jaren heel wat kritiek gehad. En ja, er zijn zeker ook nog wel verbeterpunten. Het volledige curriculum werd omgegooid, waardoor docenten plots op een nieuwe manier moesten gaan lesgeven, terwijl dit niet voor iedereen was weggelegd.

 

Toch geloof ik dat de onderwijsvernieuwing in ieder geval iets heeft opgeleverd. Studenten hebben nu meer zeggenschap over de vakken die ze volgen. Als het nieuwe onderwijs wel iets laat zien, is het dat studenten die vrij zijn om zelf invulling te geven aan wat zij leren, ook sneller de behoefte hebben om daadwerkelijk de neus in de boeken te steken.