Lisa in alle Staten – help vrouwen de techniek in

14 februari 2024
Beeld:

Pepijn Kouwenberg | Lisa Wolkers

Geplaatst door
Lisa Wolkers
Op
14 februari 2024

Creative Business-student Lisa Wolkers spendeerde voor haar minor een halfjaar in de VS en is nu weer op de HvA te vinden, terug op Hollandse grond. In haar column schrijft ze deze keer over een opvallend besluit van de TU Delft om vrouwelijke studenten de techniek in te krijgen.

Groot nieuws, eind januari: de Technische Universiteit Delft (TU) wil meer vrouwen gaan toelaten bij haar opleiding Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Voortaan moet tenminste dertig procent van de studenten vrouw zijn. Een verstandig besluit? In veel online reacties werd de keuze juist als discriminatie tegen mannen en dus als onrechtvaardig beschouwd.

 

Toch valt er wat te zeggen voor het plan, vindt de universiteit. De maatregel zou wat opleveren voor álle studenten. Een beetje diversiteit binnen je opleiding is belangrijk, is het idee: studenten zullen door deze regeling leren samenwerken in diverse projectgroepen, zegt de universiteit zelf. In Delft willen ze de kansen voor vrouwen bovendien meer ‘gelijktrekken’.

Wil je af van deze stereotypes, dan moet je vrouwen positieve ervaringen op laten doen met techniek

Op haar eigen website legt de TU Delft haar beslissing gelukkig uitgebreider uit dan hoe verschillende media de kwestie naar buiten hebben gebracht. Zo vertelt de TU dat de kandidaten die een lager rangnummer krijgen door de regeling wel aan een aantal eisen moeten voldoen, zodat de kwaliteit van eerstejaarsstudenten bewaakt blijft.

 

Zelf ben ik erg blij om te zien dat een universiteit, zeker een Technische Universiteit, inziet dat vrouwen bij het kiezen van een opleiding vaak aan zichzelf twijfelen en dus eerder stoppen met selectieprocedures. Tegelijkertijd zette de beslissing me ook aan het denken. De kwestie komt over als een schoolvoorbeeld van ‘equality of opportunity vs. equality of outcome’. ‘Equality of outcome’ moet ervoor zorgen dat mensen die in een achterstandspositie verkeren, winst boeken, terwijl ‘equality of opportunity’ ervoor zorgt dat mensen vanaf het begin dezelfde kansen hebben.

 

Volgens de TU is er te weinig interesse vanuit vrouwen voor de opleiding. Nog geen kwart van de aanmeldingen in 2024 bestaat uit vrouwelijke kandidaten. Ligt het probleem dan bij de selectieprocedure? Of moeten hogescholen en universiteiten meer kansen bieden aan vrouwelijke basis- en middelbare schoolleerlingen? Ik stem voor het tweede.

Lieve hogescholen, nodig nieuwsgierige meisjes eens uit in het laboratorium

Zelf heb ik het Technasium gevolgd op de middelbare school, een type onderwijs waarbij je als leerling projectmatig werkt aan actuele, bètatechnische opdrachten uit de praktijk. In de zes jaar dat ik het programma volgde, werd er één dag extra moeite besteed aan meisjes die geïnteresseerd waren in techniek. Zo’n extra excursie naar een fabriek kan erg interessant zijn, maar het (hoger) onderwijs kan hier natuurlijk ook een grotere rol in spelen.

 

En dat moet, want dit probleem is diepgeworteld in onze maatschappij. Van jongs af aan krijgen jongens en meiden al verschillende dingen aangeboden. De blokkenhoek is voor jongens en poppen zijn voor meisjes. Wil je die stereotypes doorbreken, dan is het belangrijk om meisjes de kans te geven positieve ervaringen op te laten doen met bètavakken, maar ook om vrouwelijke rolmodellen te hebben in technische functies. Een gebrek hieraan kan namelijk leiden tot desinteresse onder meiden om iets met techniek te doen.

 

Lieve hogescholen en universiteiten, nodig nieuwsgierige en creatieve meisjes alsjeblieft wat vaker uit op de campus. Neem ze mee het laboratorium in of de windtunnel of laat ze een mini-raket maken. Geef meiden de kans om te ervaren hoe het is om te werken in de techniek, voordat ze hun zelfvertrouwen verliezen en überhaupt geen interesse meer krijgen in het technische vakgebied. Ik kan één ding met zekerheid zeggen: als zulke opties waren aangeboden toen ik op de middelbare school zat, dan had ik waarschijnlijk niet voor een creatieve opleiding gekozen.