Techniekdocent Marc Barends repareert kapotte apparaten van minima
Op zijn fiets, met gereedschapskist onder de arm, scheurt HvA’er Marc Barends door Oost om Amsterdammers met een voedselbankpas te helpen. Hij repareert kosteloos hun kapotte apparaten en wijst anderen op het belang van zelf repareren. ‘YouTube is je grootste vriend.’
Al zeven keer haalde Marc Barends zijn eigen droger uit elkaar, om te kijken waar het aan mankeerde. Alle zeven keren lukte het hem om de machine te repareren. Niet heel opvallend voor een techniekdocent zou je zeggen, maar het zette hem aan het denken. Na een bezoek aan de vuilnisstort met zijn zoontje, wist hij bovendien: deze ‘enorme’ afvalberg van elektrische apparaten moet kleiner.
Barends, docent Product Ontwerpen aan de HvA, begint in 2018 een hulplijn voor Amsterdammers met een voedselbankpas én een kapot apparaat. Hij wil mensen helpen die geen reparateur kunnen betalen en voorkomen dat er onnodig apparaten worden weggegooid. Dat doet hij in Amsterdam-Oost, vertelt Barends in het Jakoba Mulderhuis. ‘Een keer per week fiets ik met mijn gereedschapskist onder de arm naar mensen in de buurt die mijn hulp kunnen gebruiken.’
Hij repareert koelkasten, magnetrons, stofzuigers, televisies, wasmachines, en doet dat gratis. ‘Soms is wat kit of een ijzerdraadje genoeg en soms moet ik thuis een onderdeel bestellen’, vertelt de docent, die dan later terugkomt om de klus af te maken. Om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, zoekt Barends, die zijn hulplijn MalloyRepair noemt, altijd naar de laagste prijs. Hij bestelt geen A-merken, speurt op Marktplaats en benadert bedrijven of ze een onderdeel kunnen leveren met korting.
En dat werkt goed. De gemiddelde reparatiekosten die hij tot nu toe maakte per reparatiebeurt waren ‘slechts’ 5,74 euro. Die kosten betaalt hij uit een potje geld dat hij bij elkaar sprokkelde bij familie en vrienden die hem steunen, en van 300 euro die hij recent kreeg van de gemeente Amsterdam. ‘Omdat ik geen stichting of bv heb maak ik geen aanspraak op subsidie’, vertelt hij. ‘Maar een vrouwelijke ambtenaar vond dat ik iets terugdeed voor de stad en maakte het geld zelf over.’
Kakkerlakken
Het is soms best smerig werk, lacht Barends. ‘Soms lig ik tussen de kakkerlakken of in een keukenkastje waar het vet van de oven druipt.’ Maar hij heeft het ervoor over. ‘Ik kom bij de meest vriendelijke mensen thuis en kom in contact met verschillende culturen.’ Bij een Syrisch gezin kreeg hij laatst soep met bijzondere meelballen als bedankje. Barends: ‘De blije gezichten is waar ik het voor doe.’
Bovendien ziet hij ook schrijnende gevallen. ‘Ik kom in huizen met kapotte kinderbedden, waar geen geld is voor eten’, vertelt Barends. Hij heeft het aantal bezoekers van de voedselbank in de Muiderkerk zien toenemen. ‘Sinds de pandemie is het aantal klanten verdubbelt.’ De techniekdocent is niet verbonden aan deze voedselbank, maar flyert af en toe in de kerk naast het Oosterpark, zodat de mensen weten dat ze bij hem terecht kunnen.
‘Ik kom in huizen met kapotte kinderbedden, waar geen geld is voor eten’
‘Stuur een appje of bel met een klacht en het serienummer, en ik kom naar je toe’, zegt hij tegen hen. Inmiddels heeft hij al honderd reparaties gedaan. Daarvan zijn 85 reparaties ook echt gelukt. Die cijfers houdt hij nauwkeurig bij op zijn website.
Duurzaam inzetbaarheidsbudget
Ook op zijn site: ‘Tips voor thuis’. Barends wil met zijn hulplijn eveneens mensen motiveren om apparatuur zelf te repareren. De docent: ‘Terugkomend op die groeiende afvalberg, zou ik willen zeggen: haal dat apparaat eens uit elkaar, wees nieuwsgierig en zoek het serienummer en je klacht op.’ YouTube is je grootste vriend, weet hij uit ervaring. ‘Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en er kan niet zoveel mis gaan.’
Om dit werk vrijwillig te kunnen doen gebruikt Marc Barends zijn duurzaam inzetbaarheidsbudget van de HvA. Hij kent weinig tot geen andere HvA’ers die dat budget - waarmee de werkgever sportabonnementen of opleidingen betaalt - op zo’n manier inzetten. ‘Jammer’, want hij zoekt nog krachten die hem kunnen helpen.
Sinds kort springt zijn collega techniekdocent Job van der Grinten bij, die al vijf reparatieklussen op zich nam. Maar de vraag is groter. Ook omdat hij zelf binnenkort weer fulltime voor de klas moet staan. Barends: ‘MalloyRepair is nu een bestaand platform. Ik hoop enorm dat anderen zich ook willen aansluiten.’