HvA overlegt over gebruik ChatGPT: ‘Wees er open over met je studenten’
Hoe moet je als docent omgaan met ChatGPT? Dinsdag kwamen zo’n tweehonderd HvA’ers bijeen om het daarover te hebben. Je als hogeschool wapenen tegen deze technologie heeft geen zin, zo leken de aanwezigen het eens. ‘Omarm het, en heb het erover met je studenten’.
Schept ChatGPT luie, plagiaatplegende studenten die zelf niet meer tot een originele gedachte hoeven te komen? Of moet je het chatbot-programma vooral zien als een soort rekenmachine, die ons beter ondersteunt bij het leren?
Wat het antwoord op de vraag ook is, we kunnen ChatGPT in ieder geval niet langer negeren. Dat was een van de conclusies dinsdag in het Jakoba Mulderhuis, waar het expertisecentrum van Applied Artificial Intelligence een kennissessie hield over het tekstflappende chatbot-programma.
ChatGPT houdt het onderwijs nu al weken in beslag. Als student kun je het programma niet alleen om antwoorden raadplegen, maar die ook nog eens helemaal laten uitschrijven. De consequenties?
Sommige opleidingen staan nu voor de vraag of ze hun studenten dan maar op andere dingen moeten toetsen (zie artikel onder). Pascal Wiggers, lector Responsible AI, liet eerder aan HvanA weten dat de kans groot is dat schrijfopdrachten straks vervallen.
Plagiaatcontroles werken nog niet
Eigenlijk is het programma (nog) ‘helemaal niet zo slim als het lijkt’, zoals de lector dinsdag in een volle Gerard van Haarlemzaal aan docenten uitlegt. ‘ChatGPT kraamt geregeld onzin uit en heeft geen intelligentie: het voorspelt teksten, maar begrijpt helemaal niet wat die betekenen.’
Tegelijkertijd is ChatGPT ‘soms briljant’, in Wiggers’ woorden: het programma wipt er zo een gedicht uit in de stijl van, zeg, een Nico Dijkshoorn. En nee, als docent kun je nu niet zeker weten of een tekst door je student geschreven is of niet, vertelt docent Jurjen Helmus (minor Data Science) in zijn presentatie. ‘Ik heb een teleurstellende mededeling: op korte termijn kun je niet vertrouwen op goed werkende plagiaatcontroles.’
Ga het gesprek aan
Docenten moeten zich geen illusies maken: de meeste studenten zijn allang op de hoogte van het programma en maken er dan ook gretig gebruik van, zo lijkt men het dinsdag eens. ‘Ik durf daar gif op in te nemen’, zo stelt een docente van Bestuurskunde vanuit het publiek.
Op de Universiteit Utrecht willen ze de plagiaatregels in het Onderwijs- en Examen Reglement (OER) gaan aanpassen. Studenten zouden voortaan bij elke opdracht verplicht moeten aangeven of ze gebruik hebben gemaakt van ChatGPT. Of de HvA tot dergelijke maatregelen overgaat, is volgens een woordvoerder nog niet duidelijk.
En dus kun je er maar beter open over zijn, vertelt docent Rick van Eijk samen met zijn student Annemoon van der Knaap (Creative Business) tijdens het rondegesprek dat na de presentaties volgt. Rick wees zijn studenten tijdens een les al op de mogelijkheden en gevaren van ChatGPT, Annemoon ging het programma vervolgens gebruiken.
Zij had ChatGPT bijvoorbeeld ingezet om haar essay in te korten en een podcasttitel te bedenken. ‘Ik dacht: wat leuk, dit kan ik allemaal goed gebruiken’. Inmiddels vindt ze het allemaal ook wel zorgelijk, ‘want je kunt er ook gauw lui van worden’. ‘Juist daar moet je het dan ook met je studenten over hebben’, vindt haar docent Rick.
De komende weken zal elke opleiding moeten nagaan: hoe belangrijk is het dat onze studenten zelf blijven schrijven? Een ding is echter zeker: ChatGPT is here to stay. ‘Dus omarm het en bespreek het met elkaar’, zo concludeert decaan Frank Kresin in zijn slotzinnen de sessie. ‘ChatGPT zou voor een renaissance van ons onderwijs kunnen zorgen.’