Waarom studenten thuisblijven? Ze zien de meerwaarde van ‘fysiek’ niet zo

16 mei 2022
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
16 mei 2022

De campus is alweer een tijdje volledig open, toch is lang niet iedere student er te vinden. Waarom geven sommigen toch de voorkeur aan online studeren? En mis je als thuisblijver niet iets? ‘Thuis leer ik beter, ook al voelt het niet helemaal als studeren.’

Eindelijk contact met je studiegenoten, niet langer een slaapkamer als studeerkamer en docenten die je in levenden lijve weten te inspireren, of in ieder geval makkelijker bij de les houden. Na twee jaar vol afstandsonderwijs en alle berichten over hun afgebrokkelde welzijn leken studenten toch alle reden te hebben om fysiek onderwijs weer te omarmen.

 

Die verwachting is niet uitgekomen, want sinds de heropening staan lang niet alle studenten te trappelen om weer naar college te gaan. Studenten blijven geregeld of structureel thuis, docenten staan daardoor soms voor lege klassen. Bij verschillende opleidingen denkt men na over de beste manieren om hun studenten te lokken. Maar zijn ze wel weer terug naar de campus te krijgen? 

Beeld: Eigen foto | Allegra van den Boog

Reistijd

Dat is de vraag. Zo is naar college gaan de reistijd niet langer waard, vindt Allegra van den Boog, een derdejaarsstudent Creative Business. Ging zij voor de lockdown nog bijna altijd naar college, nu die voorbij is, volgt ze haar vakken liever thuis. Ze is namelijk verhuisd naar de provincie en ziet nu dat het ook online kan: de keus om thuis te blijven is dan snel gemaakt. 

 

‘In het eerste jaar woonde ik nog om de hoek van de Wibautstraat. Maar nu ik in Purmerend woon, kies ik er meestal voor om niet meer te gaan. Vaak heb ik maar een college per dag; dan blijf ik liever thuis dan dat ik tachtig minuten reis voor een les van vijftig minuten. Wat betreft mijn cijfers maakt het namelijk ook niet echt uit of ik wel of niet ga, lijkt het.’

 

Maar mis je als student dan niets, zoals het contact met studiegenoten? Wel een beetje, erkent Allegra. ‘Toen ik nog wel veel ging, deed ik dat inderdaad deels ook om mijn studiegenoten te zien. Maar nu heb ik zo weinig vakken, dat ik ze weinig tegenkom en het dus lastiger is om die band te onderhouden. Verder vind ik fysieke colleges ook eigenlijk veel leuker, maar nu ik vrijwel alles online kan vinden, is de verleiding toch vaak groot om thuis te blijven.’

Beeld: Eigen foto | Sasha Grond

Enthousiaste docenten

Dat online inschakelen je de moeite van het reizen scheelt, is voor veel studenten inderdaad een reden om thuis te blijven, denkt student Sasha Grond (Pedagogiek, jaar 4). Maar dat het na de lockdowns vanuit huis ‘kan’ is niet de enige oorzaak voor de lege collegezalen, volgens haar, en hebben studenten ook andere overwegingen om wel of niet te gaan.

 

‘De docent, bijvoorbeeld, is heel belangrijk. Als student wil je iemand die met passie voor het vak vragen stelt aan de klas. Iemand die interactie bewerkstelligt en studenten bij de lesstof betrekt. Natuurlijk moet het onderwerp interessant zijn, maar ik merkte vaak dat mensen minder kwamen na de eerste les zodra de docent hen tegenviel. Voor mij gold dat ook.’

 

Naar college gaan is daarmee geen gegeven, maar een afweging geworden. Voor Sasha en haar medestudenten vormt de docent een belangrijke rol in die afweging, denkt ze zelf. ‘Zelf begon ik steeds vaker af te wegen welke les ik nuttig vond om naartoe te gaan. Geeft de docent extra info, staat hij of zij met passie voor de klas? Is dat niet het geval en worden alleen de sheets opgelezen, dan is voor mij de verleiding groot om thuis te blijven. Als ik dan al ging, was dat meer om het sociale aspect.’ 

In alle rust leren

Er zijn ook studenten die zich überhaupt moeilijk zullen laten overtuigen om naar college te komen. Dit zijn HvA'ers die het afstandsonderwijs zo gewend zijn, dat ze het juist fijn vinden om als student hun eigen boontjes te kunnen doppen. Zoals Isis de Waard, tweedejaarsstudent Pedagogiek, die haar vakken haalt zonder daar ooit voor uit Alkmaar te vertrekken. Aan de reistijd ligt dat niet. 

Beeld: Eigen foto | Isis de Waard

‘Ik kom eigenlijk nooit’, vertelt Isis. ‘In mijn eerste jaar kon dat niet eens vanwege de lockdowns, nu dat wel kan ben ik slechts een keer naar de campus geweest, om toch even te kijken hoe het zou zijn. Ik merkte meteen: dit bevalt me totaal niet. Ik kon me niet concentreren en vond het vooral heel rumoerig in het lokaal. Kennelijk was ik eraan gewend geraakt, thuis in alle rust mijn werk te kunnen doen.’

 

Voor Isis is naar college komen niet eens meer de afweging waard: leren vanuit huis werkt voor haar überhaupt beter. ‘Thuis kan ik namelijk mijn eigen tijd indelen. Online colleges speel ik op anderhalf keer de normale snelheid af, en kan ik op pauze zetten wanneer ik wil. Die flexibiliteit werkt heel fijn voor mij. Ik heb niet het idee dat het voor mijn cijfers iets doet of ik wel of niet kom; ik haal in ieder geval al mijn vakken.’ 

 

Dat ze haar vakken haalt, neemt niet weg dat het eigenlijk wel een wat gekke situatie is zo, vindt Isis. ‘Want om eerlijk te zijn voelt het niet helemaal alsof ik aan het studeren ben. Dat is best een apart gevoel. Maar voor de studiegenoten met wie ik omga is het niet anders: zij gaan ook vrijwel nooit naar college. Die saamhorigheid heerst er nu eenmaal niet. Iedereen trekt heel erg zijn eigen plan, dus doe ik dat zelf ook. Ik ben gewend om thuis aan school te zitten, dus waarom zou ik dan op de HvA rond gaan hangen?’

Betere concentratie en betrokkenheid

Er zijn ook HvA’ers die wél reden zien om dagelijks naar de campus te komen. Ook onder de eerste- en tweedejaarsstudenten vind je zulke studenten terug, blijkt uit onze rondvraag.

‘In de collegezaal kun je tenminste in discussie gaan over de stof’

Zoals Eddy Tiggeler, tweedejaarsstudent Cybersecurity bij HBO-ICT, die altijd naar college gaat. ‘Omdat ik in de collegezaal de lesstof veel beter leer te begrijpen, minder afleiding ervaar dan thuis en makkelijker vragen stel.’ Of Hashim Ali, die in het eerste jaar van Bestuurskunde zit en ook meer geconcentreerd en betrokken is op locatie. ‘Want thuis achter de computer ga ik al gauw andere dingen doen. In de collegezaal is de sfeer bovendien veel leuker, je kunt daar tenminste in discussie gaan over de stof.’

 

Bovendien kan een docent op locatie echt veel voor je doen. Dat vertelt tweedejaarsstudent Sara van Sichem (Pabo HvA), die ‘negen van de tien keer’ aanwezig is. ‘Een docent kan mij ter plekke veel beter uitleggen wat het belangrijkste is aan de lesstof. Fysiek ben ik bovendien meer betrokken en minder snel geneigd om iets anders te doen, iets wat ik thuis juist wel heb. O ja, en ik vind het leuk om mijn studiegenoten te zien, natuurlijk.’