Faculteiten mogen ‘menu’ samenstellen voor herstel na pandemie

2 juni 2021
Beeld:

Daniël Rommens | Minister Van Engelshoven tijdens een bezoek aan de HvA

Geplaatst door
Stella Vrijmoed
Op
2 juni 2021

Door onder andere de online lessen hebben veel scholen een flinke achterstand opgelopen. Op een ‘menukaart’ kunnen de HvA-faculteiten deze maand aanvragen wat ze precies nodig hebben.

‘Voor mij graag twintig studieloopbaanbegeleiders, tweehonderd docenten, wat studybuddies en als een toetje een paar stoomcursussen.’ Het zou zomaar een bestelling kunnen zijn voor de HvA van de ‘menukaart’ van het ministerie van Onderwijs. Daarop staan allerlei mogelijke acties die het ministerie wil financieren om de achterstanden van het coronajaar in te halen.

 

Er moet namelijk flink wat ingehaald worden. Niet alleen door de online lessen van afgelopen jaar, maar ook omdat er dit jaar meer studenten aan het hbo studeerden dan ooit tevoren.

Er startten studenten (voorwaardelijk) die nog niet helemaal klaar waren met hun mbo-opleiding, maar ook mochten studenten met onvoldoende studiepunten toch doorstromen naar het tweede jaar. Daarnaast haalden er meer leerlingen hun havodiploma en begonnen er ook veel van hen gelijk op het hbo, zonder eerst een tussenjaar te nemen.

 

Zorg maar eens dat al die verschillende groepen op hetzelfde niveau zijn aan het eind van het jaar.

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)

De menukaart is onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs, het herstelplan voor het onderwijs dat in februari werd gepresenteerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Een ander onderdeel van dit programma is bijvoorbeeld de korting op het collegegeld. Er is hiervoor 8,5 miljard euro extra vrijgemaakt, waarvan er 2,7 miljard naar het hoger onderwijs gaat.

 

Vrijdag bleek dat er van het deel van het NPO-geld dat bestemd is voor het hoger onderwijs, zo’n 5,5% uit het potje moet komen dat toch al naar de hogeronderwijsinstellingen gaat. Helemaal ‘extra’ is dat geld – het gaat om 149 miljoen euro – dus niet.

Het menu

De opties op de menukaart van het ministerie zouden hierbij moeten helpen. Denk bijvoorbeeld aan een buddysysteem om nieuwe studenten meer wegwijs te maken, zodat ze zich verbonden gaan voelen met de hogeschool. Of aan het inzetten van studentendecanen en psychologen om studenten op te vangen die het even moeilijk hebben.

 

Maar ook extra studieplekken, inhaal- of stoomcursussen, meer toetsmomenten of de middelen om een vak nog een keer aan te bieden zijn ‘gerechten’ op de kaart.

Crash courses

‘Het is fijn dat die menukaart er nu is’, zegt Erik van den Berg, beleidsmanager bij de stafafdeling Onderwijs en Onderzoek. Hij had de faculteiten al gevraagd wat ze nodig denken te hebben. ‘De opties van het ministerie komen hier wel mee overeen.’

Zo is er op de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie behoefte aan ‘crash courses’ die studenten helpen met het bijschaven van kennis over essentiële onderdelen en het leren van vaardigheden. Bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde machines zoals een 3D-printer, een digitale breimachine, of de apparatuur in de radio- en tv-studio’s. En op de faculteit Techniek moeten sommige practicumlessen in de labs worden ingehaald.

Beeld: Daniël Rommens | Een praktijklokaal op mode-instituut Amfi

Daarnaast is het voor alle faculteiten belangrijk dat er meer (online) contact komt tussen studenten, medestudenten en docenten. ‘In een aantal gevallen waarbij sprake is van vereenzaming en van stress, is extra coaching en begeleiding heel erg nodig’, zegt Gerard Kuiper van de faculteit Techniek. Het helpt in ieder geval mee dat na de zomer waarschijnlijk iedereen weer op de campus onderwijs kan volgen, zonder de anderhalve meter afstand.

 

Deze maand kunnen de faculteiten en opleidingen aan de hand van de menukaart van het ministerie hun bestelling plaatsen.