Artur Moeijes: ‘Hangen op straat had ook mijn toekomst kunnen zijn’
Hoe help je jongeren voor wie de straat verleidelijker is dan school, of die niet goed weten wat ze met hun toekomst willen? Artur Moeijes zorgt dat scholieren een studerend rolmodel hebben. Het leverde hem een nominatie op voor de Echo-award.
Artur zal hem niet meer vergeten. Een zestienjarige jongen uit Amsterdam-Oost meldde zich een beetje schuchter op de gratis huiswerkbegeleiding van stichting Diversity Talks. Een vraag over huiswerk had hij niet. Een dilemma wel: moest hij meegaan met zijn vrienden, buiten hangen in de avond, of moest hij nee durven zeggen en iets aan school gaan doen?
‘Als jouw ouders niet gestudeerd hebben is er niemand die tegen jou zegt: deze studie zou wel bij jouw talent passen’
‘Hangen op straat, dat had ook mijn toekomst kunnen zijn,’ zegt Artur Moeijes (24). Inmiddels is Artur afgestudeerd aan de opleiding hbo-ict, en begonnen aan een master op de Universiteit Utrecht. Zijn baan als ict’er bij een investeringsbank heeft hij opgezegd om zich bezig te kunnen houden met Diversity Talks, dat zich richt op inclusiever onderwijs. Het samenbrengen van scholieren en studenten van alle achtergronden om huiswerk te maken en gevoelige onderwerpen te bespreken, is een van de projecten.
Die bevlogenheid voor de toekomst van jongeren in het onderwijs heeft Artur een nominatie voor de Echo-awards 2019 opgeleverd. Stichting Diversiteitsbeleid reikt deze award ieder jaar uit aan een hbo-student van niet-Westerse komaf die maatschappelijk betrokken is, of die uitblinkt in zijn of haar studie.
Van Polen naar Hoorn
Op zijn achtste verhuisde Artur van Polen naar Nederland, Hoorn om precies te zijn. Zijn Poolse moeder kreeg een relatie met een man die zijn Nederlandse stiefvader werd.
Bevoorrecht, noemt hij zichzelf. Al op de middelbare school realiseerde hij zich dat hij geluk heeft gehad. Hij was goed in wiskunde, maar de Nederlandse taal bleef een struikelblok. Artur: ‘Door een bijspijkerklas Nederlands kon ik uiteindelijk havo gaan doen. Ik weet zeker dat ik zonder die klas lager uit was gekomen.’
Onzekere scholieren, jongens die vanaf vmbo-Kader afgleden; Artur heeft het allemaal voorbij zien komen. ‘Naar je ouders luister je niet op die leeftijd, maar naar iemand waar je jezelf in herkent wel. Die niet zegt: ‘’Je mag dit en dit niet’’, maar je laat zien wat de alternatieven zijn. Ieder kind heeft wel een interesse of talent, maar als je ouders niet hebben gestudeerd, is er niemand die tegen je zegt: deze studie zou daar wel bij passen.’
De vrijwilligers van Diversity Talks – veelal studenten met een niet-Nederlandse achtergrond— doen dat wel. ‘We hadden laatst een meisje dat hield van vlogs kijken. We zijn nu aan het kijken: kan zij een keer een workshop vloggen en video’s monteren volgen?’
Bekeerd
Een soort loopbaancoaching voor scholieren: Artur vindt dat daar in het huidige onderwijs te weinig tijd voor is. En dat benadeelt vooral scholieren met een niet-Nederlandse achtergrond, die minder makkelijk hun weg in het hoger onderwijs vinden.
Naast die scholieren een duwtje in de goede richting geven, denkt Artur ook na over hoe het hoger onderwijs beter op hén afgestemd kan worden. Hij vindt dat het op ieder schoolniveau schort aan voorlichting over vervolgopleidingen. ‘Ik volg nu een master aan de universiteit. Maar of dat zomaar kon, of dat ik een premaster moest volgen, werd op mijn hbo-opleiding niet verteld.’
‘Ik volg nu een master aan de universiteit. Maar of dat zomaar kon werd op mijn hbo-opleiding niet verteld’
Ook het gebrek aan niet-Westerse docenten is nog steeds een probleem. Volgens Artur kunnen zij functioneren als rolmodellen, maar nog belangrijker: zij begrijpen cultuurgerelateerde problemen die kunnen zorgen voor studievertraging.
Artur: ‘Op de HvA was een Nederlands meisje bekeerd tot de islam en een hoofddoek gaan dragen. Haar familie had haar verstoten, en dat zorgde natuurlijk voor veel verdriet. Of daar in haar studie rekening mee gehouden kon worden, wist eigenlijk niemand. Die persoonlijke aandacht, voor iemands passies of omstandigheden, dat maakt onderwijs inclusiever.’
De winnaar van de Echo-awards wordt donderdagavond 26 september bekendgemaakt.