Lekker sfeertje, maar de communicatie moet beter: dit vinden jullie van de HvA

10 juli 2019
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
10 juli 2019

Nu de hogescholen niet meer meedoen aan de Nationale Studentenenquête heeft de HvA zelf een onderzoek over studenttevredenheid uitgevoerd. Wij zetten de belangrijkste uitkomsten op een rijtje.

Van stopcontacten tot studie-inhoud, elk jaar konden studenten hun gal of lof spuien over hun onderwijsintelling via de Nationale Studenten Enquête. Tot 2019. De Vereniging Hogescholen, waar de HvA onderdeel van uitmaakt, besloot niet meer mee te doen aan de NSE, omdat er problemen waren met de betrouwbaarheid van de enquête.

Omdat de HvA toch echt wil weten hoe (on)tevreden jij bent, is er een studentenpanel opgezet. Ruim duizend studenten, van alle faculteiten, hebben zich aangemeld. 553 studenten hebben het tevredenheidsonderzoek ingevuld. Dat is 55,1 procent.

‘Onze afdeling doet onafhankelijk onderzoek. Dat wil het bestuur van de HvA ook’

Maar zijn die studenten wel een afspiegeling van alle HvA’ers, of meer van de actieve studenten? ‘Om ook minder actieve studenten te trekken, wordt deelname beloond. Studenten die deelnemen kunnen sparen voor een cadeaukaart van Bol.com,’ legt Bastiaan van der Wulp uit. Van der Wulp staat aan het hoofd van Institutional Research, het onderzoeksbureau van de HvA.

 

Leuk, zo’n eigen onderzoek, maar is dat niet een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt? Van der Wulp is daar niet bang voor. ‘Wij zijn onafhankelijk, en dat wil het bestuur van de HvA ook. Het is nogal onprofessioneel als je een onderzoeksinstituut hebt dat beïnvloed wordt. Het bestuur heeft er niets aan als wij resultaten positiever voorstellen dan ze zijn.’

 

Roosters en tentamencijfers

De algemene sfeer scoort het hoogst: 78 procent van de ondervraagden is daar positief over. Over de docenten op de HvA is 62 procent zeer te spreken, en de grootte van studiegroepen stemt 66 procent tevreden. Daarbij valt op dat studenten van de Faculteit Bewegen, Sport & Voeding significant positiever zijn dan studenten van de Faculteit Maatschappij & Recht, Faculteit Business & Economie en de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie.

 

(Tekst loopt door onder de infographic.)

Maar de HvA heeft ook nog werk te doen. Als het gaat om communicatie over tentamens en roosters bijvoorbeeld. Slechts 25 procent van de respondenten is tevreden over de tijd die het kost om cijfers bekend te maken. Student Sterre Vreeburg schreef eerder samen met ons een uitgebreid artikel over deze klacht. Daarnaast vindt maar 30 procent dat er goed gecommuniceerd wordt over roosterwijzigingen. Ook kan informatie over de opzet van een opleiding beter, en vinden studenten moeilijk een beschikbare studieplek.

 

Ook ‘internationalisering’ wordt met ontevredenheid ontvangen. Ongeveer 30 procent zegt daar tevreden over te zijn. Van der Wulp: ‘We weten inhoudelijk niet precies wat studenten niet goed vinden. De aandacht in lessen voor internationalisering, of de mogelijkheden om in het buitenland te studeren. Dat gaan we met een tweede onderzoek uitvinden.’