Op bezoek bij Clean Mobility: ‘Werken, pizza en als laatste naar huis’

19 juni 2019
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
19 juni 2019

Een groep techniekstudenten sleutelt in de krochten van de Leeuwenburg aan hyperduurzame voertuigen. Dit Clean Mobility-programma bestaat tien jaar. Tijd voor een kijkje in de werkplaats, waar alles draait om dat ene eurekamoment dat zomaar kan leiden tot hét vervoermiddel van de toekomst.

Het rammelt en tikt en schudt en schuift in de werkplaats van het Clean Mobility-programma in de Leeuwenburg. Studenten en docenten lopen kriskras door elkaar, overleggen druk gebarend rondom een van hun voertuigen en benen vervolgens snel weer terug naar hun werktafel. Op het whiteboard staan suggesties om de voertuigen te verbeteren, plus een in hoofdletters geschreven levensles: ‘Nooit meer spullen uitlenen!’

Beeld: Daniël Rommens | Studenten van de elektrotechniek in hun werkplaats in de Leeuwenburg

Al tien jaar is dit het hoofdkwartier van de masterminds die de hersens breken over innovatieve voertuigen. Zoals de zonneboot, een tegenwindauto, een waterstofauto en een zelfrijdende auto. Jaarlijks doen ze mee aan wedstrijden in binnen- en buitenland: de ultieme hoogtepunten na maandenlang ploegen, testen, falen, opnieuw beginnen en dan eindelijk slagen.

Beeld: Beeld: Daniël Rommens | Alexander Vlaar werkt aan een koppelingsschijf.

Want dit programma doe je niet als je het type ‘om twaalf uur komen aankakken en dan weer op tijd naar huis’ bent, zegt de 20-jarige student Alexander Vlaar (Mechanical Engineering). Hij werkt met zijn team aan EVA, de zelfrijdende auto die in mei de eerste plaats behaalde in de eigen categorie van het Shell Challenger Event. ‘Die eerste plaats krijg je niet zomaar. Het is een veeleisend programma. We beginnen om half negen en verlaten het pand vaak pas rond half tien ’s avonds. Tussendoor eten we meestal samen een pizza.’

 

Studenten Techniek kunnen in het tweede jaar kiezen voor Clean Mobility. En ondanks dat ze er een heel schooljaar intensief mee bezig zijn, krijgen ze er slechts twintig van de zestig studiepunten voor. Naast het programma volgen zij dus ook hun andere verplichte vakken. 

 

Of deze studenten nog wel een leven hebben? Een groep schiet in de lach. ‘Nou ja, de meerderheid heeft een vriendin,’ verdedigt een van hen zich. Sommigen kiezen in het vierde jaar zelfs opnieuw voor het veeleisende programma. Zoals Alexander Evers (21, Elektrotechniek). ‘Ja, we gaan vaak als laatste naar huis, maar dan drinken we soms een biertje bij Fest. Daarnaast is het leuk dat je hier de vrijheid krijgt om te experimenteren. Daar leer je van.’

‘Het is een veeleisend programma. We beginnen om half negen en verlaten het pand vaak pas rond half tien ’s avonds’

Evers werkte de afgelopen maanden aan een communicatiesysteem voor de zonneboot. Het team mag op 3 juli weer meedoen met de Solar & Energy Boat Challenge in Monaco. ‘Het idee is dat de boot kan communiceren met de volgauto zodat we live data kunnen bekijken, zoals hoe het gaat met de accuspanning. Tijdens deze wedstrijd testen we of het systeem goed werkt.’

Beeld: Beeld: Daniël Rommens | Studenten met de waterstofauto H2A tijdens de Eco Marathon in Londen (2018)

De kans dat de HvA wint is niet al te groot, vertelt Jelle Meijer (22, Mechanical Engineering). ‘De wedstrijd is gericht op korte afstanden, terwijl onze boot goed is in het afleggen van een zo lang mogelijke afstand met zo min mogelijk energieverbruik. Voor ons is eigenlijk de terugweg belangrijker. Dan varen we via de rivieren van Frankrijk naar Nederland. Die weg gebruiken we om te beoordelen of onze nieuwe technieken en materialen goed werken.’

 

Docent Engineering Laurens van Mulukom is elk jaar weer onder de indruk van de bevlogenheid van studenten. ‘Ooit had ik een groep stoere bodybuilder-achtige types in het programma. Een jaar lang staken ze al hun energie en tijd in hun voertuig. Tijdens de wedstrijd verloren ze en vielen die stoere jongens elkaar huilend in de armen. Natuurlijk is het jammer dat ze niet hadden gewonnen, maar het is mooi om te zien hoe betrokken ze raken bij het project.’

Beeld: Daniël Rommens | De zonneboot maakte deze week een testvaart in de Amstel, als voorbereiding op de race in Monaco.

Welke wensen er nog zijn voor de volgende tien jaar? ‘We hebben hier sterke technische krachten, maar het zou mooi zijn als we op de HvA meer kunnen samenwerken met andere opleidingen. Denk aan AMFI-studenten die onze wedstrijdtenues willen maken of studenten Communicatie die ons willen helpen met de PR.’

 

Van 4 t/m 6 juli volgt HvanA de prestaties van Clean Mobility bij de Solar & Energy Boat Challenge in Monaco. Volg ons op Instagram voor dagelijkse updates tijdens en na de race.