Red Bull betaalt student voor verboden reclamestunt: ‘Hoe verzin je dit?’

29 januari 2019
Beeld:

Anne Posthuma

Geplaatst door
Kyrie Stuij Daniël Rommens
Op
29 januari 2019

Een vastgeplakt blikje Red Bull onder je tafel vinden als je net aan je tentamen wil beginnen. Ongepast? Docenten vinden van wel en zijn pissig op het merk dat studenten blijkt te betalen om reclame te maken in de hogeschool. 

‘Bizarre actie’, ‘schande’ en ‘huisvredebreuk’. HvA-medewerkers uitten hun onvrede over de actie op Twitter. Docenten van de opleiding Communicatie & Multimedia Design vonden de blikjes maandagochtend in lokaal 01B11, waar op dat moment tentamens werden afgenomen.

Op elke werkplek lag een geel briefje met de tekst ‘wings under your table’ en onderaan de tafel hing een blikje energiedrank. ‘We maakten ons er eerst niet zo druk om,’ vertelt docent Koop Reynders. ‘We dachten dat het een leuke actie van studenten was om elkaar te steunen bij de tentamens.’

 

Reclame

Maar toen de foto’s van de verzameling blikjes over de afdeling gingen, begonnen docenten zich af te vragen of het niet heel raar was dat er bij hen op de opleiding reclame werd gemaakt voor energiedrank. ‘Ze proberen het juist van school weg te krijgen,’ zegt docent Linda Trap. ‘Hoe verzin je het dan om die blikjes hier onder tafels te plakken?’

Beeld: Anne Posthuma | Op elke tentamenplek lag een briefje met de tekst  ‘Wings under your desk’.

Volgens Red Bull komt de actie van een ‘student brand manager’. Het bedrijf blijkt twaalf studenten in dienst te hebben die, verspreid over hogescholen en universiteiten in het land, het merk actief promoten onder hun medestudenten. 

 

‘Ze bedenken bijvoorbeeld ludieke hacks tijdens de tentamenperiode. Zoals een nagemaakt brandalarm met de tekst “in case of emergency”. Studenten kunnen dan een raampje intikken om een blikje te krijgen’, aldus de coördinator van deze medewerkers van Red Bull. 

 

De coördinator verwacht niet dat de student goedkeuring aan de HvA heeft gevraagd. ‘Meestal overleggen ze het informeel met hun docent.’ Ook heeft Red Bull geen toestemming gevraagd voor reclame voor het merk binnen de hogeschool.  ‘Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor hun acties. Maar als de HvA het hier niet mee eens is, dan zullen we dit niet meer doen.’

‘Ik vind het echt een nare actie dat ze dit door studenten laten doen’

Klaslokaal

Een woordvoerder van de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie (FDMCI) bevestigt dat Red Bull geen contact heeft gezocht. ‘Je ziet wel vaak dat er buiten op de campus promotieacties worden gehouden, maar dat is iets heel anders dan binnen in een klaslokaal.’

 

In de huisregels verbiedt de HvA het ophangen van promotiemateriaal in de lesruimtes. Ook mag daar officieel geen eten of drinken worden genuttigd. Wie de regels overtreedt, riskeert in uiterste gevallen een toegangsverbod of de beëindiging van de inschrijving aan de hogeschool. ‘Degene die dit gedaan heeft, zal zich voorlopig wel even gedeisd houden,’ aldus de woordvoerder van de faculteit. ‘Ik vind het echt een nare actie van Red Bull dat ze dit door studenten laten doen,’ zegt Linda Trap. ‘Dit is echt niet oké!’

Energiedrankjes zijn omstreden in het onderwijs. Verschillende zorginstanties bepleiten het weren van de suiker- en caffeïnerijke dranken op onderwijsinstellingen. Volgens de coördinator van Red Bull leggen de student brand managers echter ook uit hoe je het product ‘correct moet gebruiken’. ‘Niet zomaar op de bank met een zak chips, of zo.’