Fashion kleurt groen: spiky pineapple en funky fungus

6 februari 2018
Beeld:

Barbara Krantz

Geplaatst door
Floor Hoogeboom
Op
6 februari 2018

Heeft veganistische mode de toekomst? Barbara Krantz (22) denkt van wel. Twee weken geleden studeerde zij af aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi), met haar fictieve kledinglijn voor het merk Matt & Nat. In deze kledinglijn staan veganistische materialen centraal; ananas- en paddenstoelenleer.

‘Ongeveer een half jaar geleden ben ik vegetariër geworden, samen met mijn zus. We hadden namelijk documentaires gekeken over de invloed van de vleesindustrie op het milieu; Cowspiracy en What the Health. We besloten zelf ook een steentje bij te dragen,’ vertelt Barbara.

‘Bovendien werd een aantal vrienden van ons veganist na het kijken van die documentaires. Superinteressant vond ik dat, dus ging ik met ze in gesprek. Ik hoorde toen dat ze sommige kledingstukken missen, leer bijvoorbeeld. Een nepleren jasje van de Zara is in principe vegan, maar ze steunen liever een echt veganistisch merk.’

 

‘Ik ging op zoek naar zulke veganistische merken en kwam het Canadese Matt & Nat tegen, een merk dat gespecialiseerd is in veganistische tassen en schoenen. Toen deed ik een bizarre ontdekking. Het materiaal dat wordt gebruikt is plastic. Alsnog super slecht voor het milieu! Ik besloot daarom een alternatieve kledinglijn te bedenken.’

 

‘Humor en zelfspot zijn belangrijk in de strategie van deze kledinglijn’

‘In mijn zoektocht naar minder milieubelastende producten kwam ik eerst ananasleer tegen. Ik las op internet dat verschillende merken daar al mee experimenteren, Puma bijvoorbeeld. Ananasleer komt uit de Filipijnen, waar het wordt gemaakt van de bladeren van een ananasboom. Die bladeren zijn er al, dus dat is geen extra belasting voor het milieu.

 

‘Ik las ook over een extract gemaakt van paddenstoelen, Muskin genoemd. Daar wordt ook leer van gemaakt. Ik bestelde via Ebay een klein stukje van het ananasleer en ook een beetje paddenstoelenextract. Toen ik ze in het echt zag, wist ik dat dit de materialen waren voor mijn kledinglijn. Ik noemde ze spiky pineapple en funky fungus.

‘Humor en zelfspot zijn een belangrijk element in de strategie van deze kledinglijn, vandaar ook de leuzen op de foto. In mijn achterhoofd had ik de doelgroep, die ik de Sassy Tofus heb genoemd. Dit zijn veganisten die bewust zijn van de vooroordelen van mensen over hun levensstijl en humor gebruiken om hiermee om te gaan. Ik denk dat het goed is als Matt & Nat een nonchalante houding aannemen, waarin er dus niet teveel nadruk wordt gelegd op het veganisme. Dus dat zij iets uitstralen van “We’re vegan, no big deal”.’

 

‘Ik denk dat milieubewuste fashion de toekomst is, ook omdat steeds meer mensen veganist worden. Veganistische materialen zijn wel iets duurder dan plastic, maar naar het precieze verschil moet nog verder onderzoek worden gedaan. Ik hoop dat Matt & Nat open staan voor mijn ideeën, ik ga in ieder geval contact met ze opnemen. Aan de leus van mijn kledinglijn zal het niet liggen: Wrap yourself in your soulmates and allies.’