Youssef el Bouhassani is de HvA’er van het jaar 2018
Hij heeft een grenzeloze passie voor het onderwijs, en creëerde een app waarmee docenten meer tijd overhouden om hun studenten persoonlijke aandacht te geven. Docent Youssef el Bouhassani is de onbetwiste ‘HvA’er van het jaar’ in 2018.
Wie Youssef ontmoet, kan niet om zijn enorme charisma heen. Als docent Toegepaste Wiskunde op de Leeuwenburgcampus inspireert hij studenten om alles uit zichzelf te halen.
In zijn vrije tijd ontwikkelde hij de app ‘LeerLevels’, die studenten toetst op hun kennis van de lesstof. Docenten houden daarmee tijd over om betrokken te zijn bij hun studenten.
Vol passie praat Youssef over het onderwijs. Hij probeert het beste van zijn colleges te maken en kruipt in de belevingswereld van de studenten. Geen wonder dat hij studenten en docenten inspireert meer uit zichzelf te halen. Je zou bijna vergeten dat hij pas drie jaar lesgeeft op de HvA.
Tinder
Een gebruikelijke hoorcollege vindt Youssef saai en zonde van zijn tijd. Liever maakt hij de lesstof echt begrijpelijk. Kansberekening aan de hand van Tinder, bijvoorbeeld: hoe groot is de kans op een match?
‘Er wordt van studenten verwacht dat ze drie à vier keer zoveel tijd stoppen in het leren buiten de collegezaal als erbinnen. Als je geïnspireerd wegloopt uit een college, stop je die tijd er ook daadwerkelijk in,’ aldus Youssef.
Youssef onderscheidt zich door zijn idee uit te werken tot iets concreets
Eerder werd Youssef ook al verkozen tot HvA-docent van het jaar 2017 en landelijk docent van het jaar 2018. CvB-voorzitter Huib de Jong van de HvA liet zich tijdens de prijsuitreiking in 2017 enthousiast uit over de docent. ‘Door veel gebruik te maken van social media en filmpjes staat hij vooral naast zijn studenten, en dit straalt hij uit.’
Youssef onderscheidt zich van andere docenten door niet alleen een idee te bedenken, maar het daadwerkelijk uit te werken tot iets concreets. Dat werd LeerLevels, een leersysteem in een app dat wordt gedreven door kunstmatige intelligentie. Het biedt diverse filmpjes en uitleg, en het test de kennis van studenten over de lesstof met vragen.
Youssef vindt het maken van tentamens helemaal niet efficiënt. ‘ Het gaat niet om het leren, maar om het stampen van kennis. Er wordt ook op die manier lesgegeven, heel erg gericht op de toets en niet op het echte leerproces.’ Met het systeem dat LeerLevels gebruikt, zijn tentamens uiteindelijk ook niet meer nodig omdat je continu wordt getoetst.
Hij probeert meer docenten enthousiast te krijgen voor zijn app. Hoe meer mensen willen meewerken, hoe meer lesmateriaal er ontwikkeld kan worden. Daarnaast hoopt hij een manier te vinden om LeerLevels te kunnen financieren, zodat er met ontwikkelaars een mooiere app kan worden gemaakt.