Docenten ontwikkelen games om geloofwaardig te blijven
Misschien ken je games als World of Warcraft en World of Final Fantasy, maar heb je ook wel eens gehoord van World of A4#F7EB3? ICT-docenten ontwikkelden dit spel tijdens de Global Game Jam én ze wonnen er twee prijzen mee.
42.800 mensen maakten 8.597 games op 803 plekken in 108 landen tijdens de tiende editie van de Global Game Jam. Een van die locaties was het Muller Lulofshuis. Een van de deelnemers was Game Development-docent Alexander Mulder, samen met mede ICT-docenten van de HvA.
Gebieden veroveren
‘Onze game draait om twee autootjes waarmee je gebieden moet veroveren. Wie de meeste heeft wint,’ vertelt Mulder. De game werkt met losse, fysieke knoppen, dus niet die op je toetsenbord. Daarmee kun je elkaar bijvoorbeeld beschieten. ‘Als je de ander raakt dan wordt zijn besturing door de war geschopt. Naar voren is ineens naar achteren of links en rechts zijn verwisseld.’
Naast de besturingsknoppen is er ook een grote rode knop. Daarop kunnen toeschouwers op een onverwacht moment drukken. ‘En dan wordt álles door de war geschopt,’ zegt Mulder. ‘Dat extra element betrekt degenen die toekijken en maakt het spel niet alleen leuk voor de spelers.’
Zie hier een impressie van het spel. (De tekst loopt door onder de video.)
Het team van Mulder bij de Global Game Jam bestond uit drie HvA-docenten van ICT, een oud-HvA-docent en twee buitenstaanders. ‘Wij hadden allemaal geen verstand van het maken van de grafische beelden. We hebben twee zogenoemde artists erbij gehaald die de poppetjes, de achtergrond en meer van dat soort elementen van de game maakten.’
‘Je kunt geen docent Game Development zijn en zelf nooit games maken’
‘Flapdrol’
Mulder heeft al vaker meegedaan aan de Global Game Jam. ‘Het is een leuk evenement waarin mensen kunnen oefenen met het maken van games, lol hebben en waarbij ervaren en minder ervaren ontwikkelaars samenkomen.’ De Global Game Jam vond plaats van 26 tot en met 28 januari, over de hele wereld. De HvA was een van de locaties.
Mulder deed mee aan het driedaagse event om als docent geloofwaardig te blijven. ‘Practise what you preach. Je kunt natuurlijk geen les geven in Game Development en zelf nooit games maken. Anders denken studenten dat je een flapdrol bent die zelf niets kan.’ Maar Mulder ging na een lange dag wel weer naar huis en bleef niet in een slaapzakje op de HvA slapen. ‘De volwassen game-jammers wilden graag naar hun eigen bed en lekker douchen. De jonge deelnemers haalden gewoon de hele nacht door.’
World of A4#F7EB3
Het spel waarmee de docenten in de prijzen vielen heet ‘World of A4#F7EB3’. Een ingewikkelde, onuitspreekbare naam. ‘Onze game draait om het door de war schoppen van de besturing van je tegenspeler. Met deze naam proberen we dat in een woord te vatten. Het staat voor zo’n kkkrrrrhhhggg-geluid als iets door de war wordt gegooid.’
(De tekst loopt door onder de foto.)
Ze wonnen er de prijzen Best Pro Game en Best Experimental Gameplay mee. ‘Die eerste prijs is speciaal voor groepen met meer vaardigheden, “de pro’s”. Die vallen vaak in de prijzen, vandaar dat er een aparte categorie voor ze is. Zo was er bijvoorbeeld ook een studentenprijs.’
‘De volwassen deelnemers gingen naar huis, de jonge haalden de hele nacht door’
De andere prijs won het team van Mulder omdat ze het meest radicale idee hadden. ‘Deze prijs is voor de meest innovatieve manier van een spelletje spelen. Als we gewoon een nieuwe Super Mario hadden gemaakt met een ander mannetje hadden we die bijvoorbeeld niet gewonnen.’
De docenten gaan het spel niet op de markt brengen, maar het lijkt Mulder wel leuk de game op de open dag neer te zetten. ‘Zeker doordat toeschouwers ook mee kunnen doen, is dat denk ik wel grappig.’
Klik hier om World of A4#F7EB3 te spelen. Niet met de externe knoppen, maar met toetsenbordknoppen 1, 2, 3 voor speler 1; 8, 9, 10 voor speler 2 en N voor de toeschouwer. En klik hier voor een van de games van vorig jaar.