Draait de verwarming van de Fraijlemaborg straks op afval uit de Bijlmer?

29 november 2018
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
29 november 2018

Vuilniswagens die op elektriciteit rijden, minder ophaalrondes en een energieopwekkende vuilverwerker midden in Zuidoost. Dat is de toekomst van lokale afvalverwerking als het aan HvA-onderzoeker Simon de Rijke ligt.

‘Het grootste verschil tussen rijden in een elektrische vuilniswagen en een dieselwagen is het geluid. Je hoort bij een elektrische auto ineens het kraken en piepen van veren. Dat werd altijd overstemd door het gebrul van een dieselmotor. Als ik een druk kruispunt nader moet ik een zoemer af laten gaan. Fietsers en andere auto’s horen je anders niet aankomen.’ Aan het woord is Piet Braam, chauffeur en vuilnisman bij afvalbedrijf Suez.

Beeld: Daniël Rommens

Braam rijdt rond in de elektrische wagen voor Zuidoost Circulair, een vijf maanden durend experiment waarbij recyclebaar bedrijfsafval – van onder andere de Johan Cruijff Arena en de HvA – op wordt gehaald door een elektrische vuilniswagen. Braam haalt namens Suez organisch afval, oliën en vetten, glas, kunststof, koffiedik en koffiebekers op. Het concurrerende bedrijf Renewi neemt, nog wel met een dieselwagen, papier en karton voor haar rekening.

 

Verkeersopstoppingen

Drijvende krachten achter het experiment zijn onderzoekers Simon de Rijke (HvA) Jannette de Bes-van Staalduinen (onderzoeksbureau TNO). Zij willen een antwoord op de vraag: kan bedrijfsafval door samenwerking van concurrenten opgehaald worden met minder CO2-uitstoot? De Topsector logistiek, gefinancierd door de overheid, betaalt 250.000 euro voor het onderzoek. De deelnemende bedrijven steken daarbij 250.000 euro aan manuren, zoals vuilnisman Braam, in het experiment.

‘Als je met een elektrische wagen eerder remt en minder gas geeft rijd je meer kilometers op één accu’

De Rijke: ‘Dat twee vuilniswagens van concurrenten al het bedrijfsafval in een gebied zoals de Bijlmer ophalen is bijzonder. De afvalmarkt voor bedrijven is geliberaliseerd. Ieder bedrijf mag zijn eigen afvalverwerker kiezen en afval moet steeds vaker gescheiden worden. Gevolg: al die concurrerende verwerkers hebben hun eigen dieselwagens rondrijden. Die zorgen voor luchtvervuiling en verkeersopstoppingen’.

 

Vuilnisman Braam stuurt iedere dag na zijn ronde met een druk op de knop gegevens op naar de onderzoekers. Welke afstand hij heeft gereden, met welke snelheid en hoeveel energie daarbij verbruikt is. Braam: ‘Je wordt je bewuster van je rijgedrag. Met een elektrische wagen moet je eerder beginnen met remmen en minder gas geven. Op die manier rijd je meer kilometers met een accu. Maar alsnog moet de vuilniswagen soms in de pauze aan de oplader.’

Beeld: Daniël Rommens | Onderzoeker Simon de Rijke

Gebouwen verwarmen

De onderzoekers vergelijken de data uit de elektrische auto met oude gegevens van de ophaalrondes met een dieselauto. Met hoeveel de CO2-uitstoot en het aantal gereden kilometers is afgenomen kunnen de onderzoekers momenteel nog niet zeggen.

 

Rondrijden met een elektrische wagen mag dan schoon zijn, het leidt niet tot een schoner milieu als het afval verwerkt wordt bij bedrijven buiten de Randstad, zoals in Zeeland, Noord-Brabant of Zuid-Holland. Dat is nu nog vaak het geval.

 

De Rijke: ‘Daarom is het de bedoeling dat in de Bijlmer over een jaar een zogenoemde afvalvergister staat. Organisch afval kan dan op een steenworp afstand van bedrijven verwerkt worden en gebruikt worden om gebouwen en huizen te verwarmen. En dan hoeft er nog maar 10 procent van het aantal kilometers gereden te worden.’

 

Na de Bijlmer willen de onderzoekers hetzelfde op meer plekken in Nederland. ‘De afvalverwerkingsbedrijven kunnen niet op de oude voet doorgaan. Er is steeds meer druk vanuit de politiek en vanuit hun klanten om meer afval te scheiden en te recyclen,’ zegt De Bes-van Staalduinen. ‘En daar zit ook de winst voor de afvalverwerkers: hoe meer recyclebaar afval, hoe hoger de inkomsten.’