Ondernemende studenten runnen eigen winkel in toeristische binnenstad

15 november 2018
Beeld:

Tim Nijzink

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
15 november 2018

Donderdag opende de nieuwe winkel van Spot haar deuren op het Spui in het hart van toeristisch Amsterdam. De winkel wordt gerund door studenten van de minor Ondernemerschap en ze verkopen producten die HvA’ers hebben ontwikkeld.

In het midden van de winkel staat een tafel van hout. Peertjes en metalen frames aan de muren en robuuste stellingkasten: de nieuwe Spot-winkel op het Spui vertoont alle kenmerken van een moderne winkel in de Amsterdamse binnenstad. Ondanks dat de ruimte op het Spui beperkt is, is het assortiment breed. Van mutsen en regenjassen tot tandenborstels en telefoonhoesjes.

Beeld: Beeld: Tim Nijzink

Het winkelpand werd voorheen gehuurd voor de studenten van het Amsterdam Fashion Institute, maar kwam leeg te staan. De Universiteit van Amsterdam, die het pand beheert, vroeg toen of Spot zich daar wilde vestigen. ‘Midden in het centrum van Amsterdam, zo’n kans wil je niet laten liggen,’ zegt Janneke van der Plas, een van de studenten die de winkel nu runt.

 

Toeristen

Spot huisde eerst op de Czaar Peterstraat in Amsterdam-Oost, maar moest die locatie verlaten. ‘De klanten daar waren vooral buurtbewoners,’ vertelt Janneke. ‘Nu we op het Spui zitten spreekt meer dan 50 procent van onze klanten geen Nederlands.’

 

Nu de klanten van de studenten vooral toeristen zijn, moest er wel wat veranderen om Spot in de binnenstad tot een succes te maken. ‘Kleine, makkelijk te vervoeren cadeauproducten, dat is waar we nu op mikken,’ vertelt Janneke. ‘In de vorige winkel verkochten we bijvoorbeeld ook meubels, maar die nemen toeristen natuurlijk niet mee.’

 

De HvA is eigenaar van het bedrijf Spot, dat ieder halfjaar door een nieuwe ploeg studenten van de minor Ondernemerschap wordt gerund. Het idee is simpel: beginnende bedrijfjes krijgen de kans hun ontwikkelde producten te verkopen, en zo hun bekendheid te vergroten. De ondernemers betalen geen zogenoemd liggeld, maar dragen wel 25 procent van de opbrengst van elk verkocht product af aan Spot.

Beeld: Beeld: Tim Nijzink | Khang (links) en Sebastiaan (rechts) verkopen hun truien bij Spot

Met de opbrengst kan een volgende lichting studenten nieuwe ideeën uitvoeren om zo veel mogelijk producten te verkopen. ‘Maar dat betekent niet dat wij als studenten het geld zomaar kunnen uitgeven. We moeten vooraf een begroting indienen en verantwoording afleggen over alle kosten die we maken,’ benadrukt Janneke. Dat gebeurt onder begeleiding van coaches.

 

Van online naar de winkel

Twee studenten die profiteren van de nieuwe winkel zijn Khang Tran (19) en Sebastiaan Borgman (20). Zij hangen met hun truienmerk Käse in de winkel. Khang begon twee jaar geleden zijn bedrijf in streetstyle-truien online.

 

Is het dan niet een beetje ouderwets om je truien nog in een winkel te hangen? ‘Voor de zichtbaarheid van je merk is het ontzettend belangrijk om fysieke verkooppunten te hebben. Met alleen een webshop bind je klanten namelijk niet aan jouw merk,’ legt Khang uit. Ze zitten er niet mee dat ze van ieder product 25 procent af moeten dragen. ‘Dat klinkt hoog, maar andere kledingwinkels vragen soms wel 40 procent.’

 

Naast de producten van de HvA’ers, verkoopt de winkel ook merchandise van de Universiteit van Amsterdam, zoals sweaters of laptophoezen. De heropening van Spot vond donderdag plaats om. De studenten waren daar dan zelf aanwezig om met gasten te praten over het verhaal achter hun producten.