Online reclame maken als een baas? Deze vier studenten weten hoe

8 november 2018
Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
8 november 2018

Hoe kom je boven in de Google-zoekresultaten zonder een cent te betalen? En hoe kunnen YouTubers met een paar duizend volgers toch de beste reclame zijn voor jouw bedrijf? Studenten Genety, Wilco, Jurrian en Kiki staan donderdag op de HvA Digiteers 2018 en verklappen alvast de nieuwste trucs. 

Beeld: Privéarchief Genety Parto

Genety Parto (24, Digital Marketing)

‘Influencers zoals Enzo Knol en Mascha Feoktistova (beautygloss) zijn niet meer weg te denken uit de online marketing. Zij hebben een mega-bereik, meer dan 100.000 volgers. Reclame maken via deze influencers is voor bedrijven daarom lucratief.’

 

‘Maar wat veel mensen niet weten, is dat influencers met 5.000 tot 25.000 volgers minstens net zo effectief kunnen zijn voor bedrijfsreclame, zeker als je een klein budget hebt. Daarbij komt de boodschap van jouw bedrijf echter over. Met deze kleine influencers kunnen mensen zich namelijk identificeren. Het zou je buurmeisje kunnen zijn. Dat effect heeft Enzo Knol niet meer, hij is inmiddels een beroemdheid.’

 

‘Ik wil graag duidelijk maken hoe invloedrijk micro-influencers zijn. Ik ga mezelf verder verdiepen in deze scheiding tussen micro- en macroinfluencers, en dan met name in de beautywereld.’

 

Beeld: Privéarchief Wilco den Boef

Wilco den Boef (24, Digital Marketing)

 

‘Ieder bedrijf wil natuurlijk boven in de zoekresulaten van Google terecht komen. Dat kan op twee manieren: je kunt er meteen geld tegenaan gooien, en dan sta je een korte tijd bovenaan de zoekresultaten. Handig als je kort reclame wilt maken, maar op de lange termijn levert het weinig op.’

 

‘Als je structureel hoger wil eindigen, moet je de inhoud van je website daarop aanpassen. Dat hoeft geen geld te kosten, en zorgt na een maand al dat je hoger eindigt. Dat heet Search Engine Optimization (SEO) en werkt zo: Google gebruikt een algoritme met ruim tweehonderd kenmerken die bepalen hoe hoog je eindigt. Bijvoorbeeld hoe snel je site laadt. Om zo snel mogelijk te laden kun je grote fotobestanden comprimeren, of zorgen dat je site niet op een server in het buitenland staat. Het zijn kleine dingen die het verschil kunnen maken.’

 

‘Mensen beseffen zich niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt als ze een zoekterm intypen op Google. Ik wil bedrijven daar bewuster van maken.’

Beeld: Privéarchief Jurrian van der Mannen

Jurrian van der Mannen (22, Digital Marketing)

 

‘Ik heb als student experimenten gedaan met growthhacking. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Voordat je je hele reclamebudget besteedt aan het adverteren onder een hele brede doelgroep, kun je met een veel kleiner bedrag testen hoe groot je bereik daadwerkelijk zal zijn.’

 

‘Neem bijvoorbeeld een nieuw luiermerk dat je aan de man wil brengen. Dan kun je zeggen: ik wil alle zwangere vrouwen tussen de 25 en 35 op alle online kanalen bereiken. Maar je kunt ook eerst je advertentie op alleen Facebook testen onder een klein deel van de doelgroep.’

 

‘Slaat het na twee weken aan? Dan kun je uitbreiden. Zo niet: dan kun je je advertentie aanpassen, zonder dat je heel veel geld kwijt bent. Op deze manier hack je als het ware je groei, je bereikt in korte fases meer mensen met een kleiner budget.’

Beeld: Privéarchief Kiki van der Laan

Kiki van der Laan (22, Digital Marketing)

‘De customer journey is steeds belangrijker in de online reclamewereld. De klant heeft de meeste macht online, dus je moet ze aan je merk binden. Anders gaan ze naar de concurrent.’

 

‘Wanneer en waar komt iemand voor het eerst in aanraking met jouw merk? Tijdens een minor online management vorig jaar heb ik gebruikersonderzoeken en diepte-interviews gedaan. Die diepte-interviews gingen in dit geval over een stroopwafelmerk. Waar denken mensen aan bij een merk, en waar hebben zij behoefte aan op een website? ’

 

‘De customer journey gaat over het eerste contact met een merk, bijvoorbeeld via een social media post, tot na de aankoop van een product. Er zijn vier fases:  ‘see, think, do en care’. In de tweede fase gaan mensen bijvoorbeeld producten vergelijken. Dus dan wil je als merk goede productinfo aanbieden, zorgen dat je website snel laadt en duidelijk is.’