Amfi-modelabel Individuals op de schop, maar eerst een terugblik

30 januari 2018 2007 Bekeken
Beeld:

Team Peter Stigter

Geplaatst door
Carlijn Schepers
Op
30 januari 2018

De modewereld moet duurzamer. Dus is het tijd voor een vernieuwing van Individuals, het modelabel van het Amsterdam Fashion Institute (Amfi). Drie Amfi-studenten bespreken vijf outfits uit de modeshow van gisteren – en de ontwerpen uit vorige jaren waarop ze zijn geïnspireerd.

Individuals gaat op de schop: dat betekent dat de specialisatie tien maanden stopt. Dus voorlopig zijn er geen designers, managers en branders die hard werken aan het ontwerpen en verkopen van een eigen collectie. Nu is het tijd voor Amfi om Individuals toekomstbestendig te maken. Maar niet voordat er nog één keer wordt teruggeblikt op het verleden. Dat doet de huidige ‘generatie’Individuals heeft twee generaties per collegejaar. Elk semester werkt er een andere groep aan het modelabel., nummer 24.

Eindshow
Van alle voorgaande jaren hebben de studenten één outfit gekozen als inspiratiebron voor de huidige collectie. Ook werden er alleen overgebleven stoffen van vorige generaties gebruikt. Gisteren werden de 23 ontwerpen getoond tijdens de eindshow. Het was een terugblik op twaalf jaar Individuals. Marissa Brinks (27, designer), Rick Immerzeel (23, manager) en Brandi LaCertosa (25, brander) bespreken vijf outfits uit de show.

Beeld: Team Peter Stigter (links), archief Amfi (rechts) | Look 1

Huidige outfit (links): designer Christel Aldenhoven, stof uit herfst-wintercollectie 2017
Inspiratiebron (rechts):
outfit generatie 1/lente-zomercollectie 2007

Brandi: ‘De collectie van generatie 1 ging om een nieuw begin. Het onderliggende verhaal was dat van een jong meisje dat op pad ging, maar natuurlijk ook het begin van modemerk Individuals.’

Marissa: ‘Ons doel was niet om te interpreteren, maar om wat je ziet in de oorspronkelijke outfit heel letterlijk te nemen. Er zijn verschillende elementen die je in het nieuwe ontwerp ziet terugkomen, bijvoorbeeld de asymmetrische lijn onderaan de rok en het kleine driehoekige stukje huid bovenaan de top. Ook hebben beide outfits een croptop, alleen in een ander materiaal en een iets andere uitvoering. Door de vormen zie je wel dat de ene outfit de inspiratie was voor de andere, maar de nieuwe variant geeft een heel andere feeling.’

Beeld: Team Peter Stigter | Look 2

Huidige outfit (links): designer Marissa Brinks, stof uit lente-zomercollectie 2012
Inspiratiebron (rechts): outfit generatie 4/herfst-wintercollectie 2008


Marissa
: ‘Het meest opvallende onderdeel van de oorspronkelijke look is natuurlijk de grofgebreide sjaal. Dat element wilde ik sowieso gebruiken, dus heb ik er een soort croptop van gemaakt. Nu is het meer een kledingstuk geworden dan een accessoire zoals bij het origineel. Ik heb het met de hand gebreid en er zit wel dertig meter stof in – uiteraard hergebruikt.’

‘De croptop en de jumpsuit zijn gemaakt van dezelfde stof. Eentje die ook soepel was en zacht aanvoelde, zoals bij het origineel. En toevallig komen de kleuren ook mooi overeen. Ik heb niet voor hakken gekozen zoals bij generatie 4, maar voor sneakers. Die komen veel in onze collectie terug, om deze een hedendaagse vibe te geven.’

Beeld: Team Peter Stigter | Look 3

Huidige outfit (links): designer Sophie den Hertog, stof uit lente-zomercollectie 2018
Inspiratiebron (rechts): outfit generatie 8/herfst-wintercollectie 2010

Brandi: ‘We vonden deze look van generatie 8 heel interessant, omdat hij zo vrouwelijk is. Misschien is het wel een van de vrouwelijkste outfits van alle Individuals-collecties. De rozen vallen meteen op in het origineel en komen terug in de nieuwe outfit doordat de designer de stof van het jasje aan de voor- en achterkant in de vorm van een roos heeft gedraaid.’

‘Een andere duidelijke overeenkomst zijn de handschoenen, die in het nieuwe model gebaseerd zijn op bouwvakkershandschoenen en een mouw van het klassieke colbert. Onze eigen touch komt ook naar voren in de stiksels op de broek, die bijvoorbeeld bij de knieën de vorm hebben van kniebeschermers die bouwvakkers vaak dragen.’

Marissa: ‘Hoewel onze collectie is gebaseerd op alle voorgaande collecties, wilden we namelijk wel een eigen thema in alle outfits laten terugkomen. Dat is “REconstruction”, daarin zit het woord construction, Engels voor “bouw”. Dus is onze eigen touch dat we aan veel ontwerpen elementen uit de bouw hebben toegevoegd. Zoals tape, cement op schoenen en D-ringen – in de vorm van de letter D.’

Beeld: Team Peter Stigter | Look 4

Huidige outfit (links): designer Els Veldman, stof uit herfst-wintercollectie 2015
Inspiratiebron (rechts): outfit generatie 9/lente-zomercollectie 2011

Marissa: ‘De designer heeft de lijnen van het oorspronkelijke ontwerp terug laten komen in de stiksels van haar jumpsuit. Zo zie je precies de vormen van het jasje, het shirt en de flap over de broek, maar dan als de naden in het nieuwe ontwerp. Bij dit ontwerp kun je echt zien dat simpel heel effectief kan zijn.’

Brandi: ‘De kleur komt ook overeen met het origineel, maar er is gekozen voor slechts één kleur in het nieuwe ontwerp. Alle outfits in onze collectie zijn namelijk gemaakt in dicht bij elkaar liggende tonen van dezelfde kleur; tone-on-tone.’

Beeld: Team Peter Stigter | Look 5

Huidige outfit (links): designer Christel Aldenhoven, stof uit herfst-wintercollectie 2016
Inspiratiebron (rechts): outfit generatie 15/lente-zomercollectie 2014

Marissa: ‘Een opvallend onderdeel van deze look is het hoofddeksel, dat komt in beide outfits terug. Alleen in het nieuwe ontwerp is gekozen voor een ander soort hoofddeksel, geïnspireerd op wat bouwvakkers dragen als het regent. Een ander opvallend onderdeel van het originele kledingstuk zijn de asymmetrische lijnen, dus die zijn ook verwerkt in de nieuwe outfit. Ook de lengte is hetzelfde.’

Brandi: ‘Een in het oog springend detail is ook de linkermouw die in beide ontwerpen ontbreekt.’

Marissa: ‘En niet te vergeten: voor deze outfit heeft de designer rokken van de herfst-wintercollectie van 2016 uit elkaar gehaald om er een nieuwe outfit van te maken.’

Rick: ‘Er zijn namelijk niet alleen stoffen gebruikt van eerdere collecties, ook kledingstukken ervan zijn uit elkaar gehaald en opnieuw gebruikt. Meestal als er teveel van een outfit was gemaakt.’

 

Toekomstbestendig
Nu gaan ze op Amfi aan de slag met de toekomststrategie die de studenten hebben gemaakt. De mode-industrie moet duurzamer, met minder overproductie. Daarvoor nemen ze tien maanden de tijd. ‘Om een radicale verandering te maken moet je even een adempauze nemen,’ zegt Brandi.

 

Rick vult haar aan: ‘Individuals is het boegbeeld van Amfi en als we ingrijpend veranderen geven we een duidelijk signaal naar de mode-industrie.’ Volgens Brandi zal de boodschap bovendien verspreid worden via de studenten. ‘We gaan na de opleiding allemaal in de mode werken. Wij zijn de nieuwe generatie van de industrie.’