Aan het werk: Yvette Jonk is marketeer

18 september 2018
Beeld:

Priveachief Yvette Jonk

Geplaatst door
Lisanne van 't Riet
Op
18 september 2018

Aan het werk na je studie. Sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en anderen kunnen juist niet wachten tot ze aan de slag mogen. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Dit is Yvette Jonk en zij is marketeer. 

Leeftijd: 23 jaar

Functie: Marketeer

Studie: Media, informatie & communicatie

Afgestudeerd: juli 2017

Salaris: zegt ze liever niet

 

Wat doe je?

‘Ik ben marketeer bij reclamebureau Blubmedia. Wij regelen alles op het gebied van reclame en marketing. Ik werk hier fulltime en ben verantwoordelijk voor het marketinggedeelte. Tijdens mijn werk houd ik mij bezig met zaken als sociale media, SEO (Search Engine Optimalization) en voor een aantal klanten doe ik ook SEA (Search Engine Advertising). SEO gaat over je vindbaarheid in Google en SEA gaat over het adverteren in Google.’

 

‘Het reclamebureau is door twee mannen opgericht. Het bedrijf is oorspronkelijk begonnen als media-adviesbureau, maar uiteindelijk uitgegroeid tot een reclamebureau. We zijn een klein team, maar wel heel gemotiveerd en creatief. En best wel jong, dat ook.’

 

‘We zijn een klein team, maar wel heel gemotiveerd en creatief’

Hoe ben je aan dit werk gekomen?

‘Ik was op zoek naar een baan en had tegelijkertijd een tijdelijke functie ergens anders. Ik wist dat ik daar weg moest, dus had ik mijn CV op verschillende vacaturesites geplaatst. Hierdoor kreeg ik heel veel reacties van allerlei bedrijven, maar dat was steeds toch niet helemaal waar ik naar zocht.’

 

‘Toen ik op het punt stond mijn CV van die vacaturesites te halen, werd ik ineens gebeld door Maurice, de eigenaar van dit bedrijf. De functie die me toen werd aangeboden leek mij erg leuk, dus heb ik gesolliciteerd. Ik werk hier nog niet zo lang, nu ongeveer drie maanden, maar het bevalt erg goed.’

Beeld: Beeld: Privéarchief Yvette Jonk

Wat leerde je hier, wat je niet op je studie leerde?

‘Tijdens mijn studie heb ik voor veel opdrachtgevers gewerkt, maar dat is wel anders dan in het echt. Wat ik vooral veel geleerd heb tijdens mijn werk is het plannen en organiseren. Je werkt namelijk aan veel verschillende klussen tegelijkertijd. Ook het omgaan met klanten en verschillende budgetten is iets wat ik nu pas goed leer. Het werken met beperkte budgetten zit niet echt in schoolopdrachten, maar daar moet je bij een opdracht voor een bedrijf wél rekening mee houden.’

 

Wat vind je leuk aan dit werk?

‘Het leukste aan dit werk is dat het een heel afwisselende functie is. Ik moet mij verdiepen in veel verschillende bedrijven, van fysiotherapiepraktijken tot architectenbureaus. Ook is het heel creatief en veelzijdig werk. Sociale media vind ik het leukste om te doen, omdat ik mijn creativiteit daar het meest in kwijt kan. Daarnaast is het ook strategisch. Wat voor campagne ga ik opzetten en welk kanaal kan ik daarvoor het beste inzetten? Sociale media is voor veel bedrijven een uitstekend communicatiemiddel om de doelgroep heel gericht te bereiken tegen relatief lage kosten.’

‘Marketing is helemaal mijn ding. Ik word er elke dag weer enthousiast en blij van’

En wat vind je minder leuk?

‘Ik heb tot nu toe nog niet iets gevonden wat ik niet leuk vind. Wel moest ik in het begin erg wennen aan het plannen en organiseren van mijn werkzaamheden. Dat is wel anders dan als je studeert. Ik vind het niet per se stom, maar het is niet het leukste.’

 

Hoe zie je de toekomst?

‘Ik heb het heel erg naar mijn zin bij BLUB en zie mij hier voorlopig nog wel een tijdje zitten. Marketing is in elk geval helemaal mijn ding. Ik word er elke dag weer enthousiast en blij van. Het is een ontzettend uitgebreid vakgebied wat continu in ontwikkeling is. Ik heb veel geleerd op school, in mijn stages en zeker ook in mijn huidige functie.’

 

‘Ik probeer mezelf goed op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen en leer elke week nog wel iets nieuws. Ik zou me bijvoorbeeld graag nog verder willen ontwikkelen in SEO. Goed vindbaar zijn in Google is nog best een uitdaging. Gelukkig is er een hele hoop over te vinden en zijn er talloze boeken over geschreven.’