Lisa in alle Staten – hardnekkige stereotypes van een TikTok-opleiding
Creative Business-student Lisa Wolkers spendeerde voor haar minor een halfjaar in de VS en is nu weer op de HvA te vinden, terug op Hollandse grond. Deze keer wil ze een vooroordeel voor eens en altijd de wereld uithelpen: haar studie is niet alleen maar een pretopleiding.
Vanaf de dag dat ik besloot om Creative Business te gaan studeren, krijg ik al vervelende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd over mijn opleiding. Naast het feit dat het hbo vaak een cursus wordt genoemd, was ‘CB’ ook nog eens een verhaal apart.
Vrienden grappen vaak dat ik een TikTok-opleiding doe of zeggen plagerig dat ik word opgeleid tot influencer. Op verjaardagen vragen familieleden of ik überhaupt wel weet wat ik wil met mijn leven. Ik ben daar soms behoorlijk van geschrokken en werd er in de eerste twee jaar ook echt een beetje onzeker van. Had ik wel de juiste opleiding gekozen? Of hadden zij gelijk: had ik écht geen sterk toekomstplan?
Mijn docent zei: ‘Met de opleiding tandheelkunde word je tandarts, met Creative Business word je niks’
De afgelopen maanden ben ik erg kritisch geweest op mijn opleiding. Maar ik durf ook met zekerheid te zeggen dat het stereotype dat over Creative Business bestaat allesbehalve waar is. Ja, het is soms vaag wat we leren en ja, soms vraag ik me ook wel eens af wat ik doe in de les. Maar is dat niet bij alle opleidingen het geval?
In mijn optiek is Creative Business veel meer dan een opleiding. Het is ook écht een community. Mijn studiegenoten staan altijd voor elkaar klaar, of het nou voor doelgroeponderzoek, een interview of de zoektocht naar een stage is. Samen maken we elkaar beter.
Gedurende het afgelopen halfjaar heb ik steeds meer gemerkt dat ik hier omringd ben met creatieve en gedreven studenten die veel passie en ambitie voor het vak hebben. Veel studenten zijn al druk bezig met het opzetten van hun eigen bedrijf, doen freelance klussen of hebben al een baan bij een mediabedrijf. Volgens mij zie je die discipline lang niet zo sterk terug bij andere opleidingen. Dat maakt Creative Business dus juist zo mooi.
Ik heb veel gehad aan de lessen van mijn oud-docent Jochen Riester, in het eerste jaar. Hij zei: ‘Met de opleiding Tandheelkunde word je tandarts. Met Creative Business word je niks.’ Nee, hij bedoelde dat dus niet op de manier hoe veel buitenstaanders het zien.
Voor de duidelijkheid: met alleen een diploma kom je er niet
Hij gaf mijn propedeuseklas juist mee dat de opleiding de basis is. We moeten zelf de stappen zetten om ons CV op te bouwen en te netwerken met mensen in het werkveld, want met alleen een diploma kom je er niet. En weet je wat? Ik denk dat dat de belangrijkste les is die ik ooit heb geleerd.
Hoe kritisch ik het afgelopen jaar ook was, ik ben enorm dankbaar voor de afgelopen drie jaar, de lessen die ik hier heb geleerd en de kansen die ik heb gekregen. Vanaf het eerste jaar lag Jochens advies aan mijn hart en mede door hem ben ik zo betrokken geweest bij de opleiding. Een opleiding wordt zo veel meer als je er zelf de energie in steekt. Nou, die energie hebben CB’ers allemaal.