Deelraad vreest voor ‘diploma-devaluatie’ als vernieuwing bij HBO-ICT doorgaat
Waarom moeten de leerroutes bij HBO-ICT worden afgeschaft? De opleiding wil het zelf graag, maar als het aan de deelraad van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie ligt, gaat het plan niet door. ‘De studenten en docenten zijn hier niet bij gebaat.’
Het management van HBO-ICT moet beter beargumenteren wat het nut is van een voorgestelde vernieuwing. Dat vindt de deelraad van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI), die een voorstel tot het afschaffen van de ‘leerroutes’ bij HBO-ICT naar de prullenbak heeft verwezen.
Die leerroutes bij HBO-ICT zijn bijvoorbeeld Cybersecurity, Game Development of Software Engineering. Specifieke richtingen, waarmee je als student als het ware een specialisatie kiest voor vier jaar lang.
Maar het opleidingsmanagement van HBO-ICT wil van deze vaste paden af. Daar wordt de opleiding flexibeler van, is het idee. Voortaan moet een student zelf kunnen kiezen ‘welke IT’er hij/zij/hen wil worden’, verantwoordde decaan Frank Kresin het plan aan de deelraad.
Vrije route
Maar zijn studenten daar echt mee gediend? De deelraad, waar studenten en medewerkers meedenken over dit soort plannen, is kritisch. In een brief aan decaan Frank Kresin schrijven zij bang te zijn voor ‘diploma-devaluatie’ bij HBO-ICT, als het plan doorgaat. De brief is in handen van HvanA.
‘In plaats van nu deze verandering door te voeren, is er juist behoefte aan wat rust’
‘Het vermelden van de leerroute op het diploma zorgt juist voor duidelijkheid voor het werkveld waar de studenten aan de slag gaan’, oordeelt de raad. Bovendien zouden er ook met de huidige leerroutes al genoeg mogelijkheden zijn om je te specialiseren.
In de brief staan nog veel meer redenen waarom de plannen niet door moeten gaan. Zo betwijfelt de deelraad ook of eerstejaarsstudenten wel in staat zijn om gefundeerde keuzes te maken over welke vakken ze het best kunnen volgen.
‘Diploma moet herkenbaar blijven’
Queron van Opzeeland, derdejaarsstudent bij HBO-ICT (richting Cyber Security) en actief als medezeggenschapper in de deelraad, legt uit waarom hij tegen is. ‘Flexibiliseren is goed, maar je diploma als IT’er moet ook herkenbaar blijven’, vindt hij. ‘De leerroutes afschaffen zorgt alleen maar voor onduidelijkheid. Zowel de student, docent als opleiding zijn wat mij betreft niet met dit plan gebaat.’
Wat meespeelt, volgens Queron, is het aantal veranderingen dat al in de organisatie en het onderwijs van de faculteit wordt doorgevoerd. Niet alleen bij HBO-ICT, ook bij veel andere opleidingen, zoals bij Communicatie en Creative Business en AMFI.
‘En die veranderingen pakken in de praktijk lang niet altijd goed uit. Bij onze opleiding, HBO-ICT, loopt al een onderwijsvernieuwing, terwijl er ook sprake is van een docententekort. In plaats van nu deze verandering door te voeren, is er juist behoefte aan wat rust.’
‘Geen licht besluit’
Volgens decaan Frank Kresin is het nut van de verandering van HBO-ICT evident: ‘Nu moet je vóór de opleiding al bepalen wat je wordt, en komen veel studenten er tijdens hun opleiding achter dat ze die richting eigenlijk helemaal niet willen doen.’ Het werkveld zou ook rap veranderen en daar passen de huidige leerroutes niet meer goed bij, denkt hij.
‘Maar het is een duidelijk signaal van de deelraad. Zij zijn niet overtuigd van het nut en dus kan dit plan nu geen doorgang vinden. We zijn het niet met elkaar eens, dat is helder, dus daar moeten we met elkaar over in gesprek. Dat is ook alleen maar waardevol, want dit is geen licht besluit.’ Voor de zomer moet meer duidelijk zijn over hoe nu verder, denkt hij.
Het opleidingsmanagement van HBO-ICT laat weten nog niet te willen reageren op vragen van HvanA omdat de argumenten van de deelraad hen nog niet bekend zijn.