Zonder geldstress de dansvloer op: een avond in club Maïa

22 december 2023
Beeld:

Pepijn Kouwenberg

Geplaatst door
Pepijn Kouwenberg
Op
22 december 2023

Donderdagavond, dé studentenavond, opende club Maïa haar deuren voor studenten zonder dikke portemonnee. Storm liep het nog niet, maar initiatiefnemer Halil Çelik gelooft heilig in het concept. ‘Sommigen laten een avondje stappen aan zich voorbij gaan om de prijzen.’

Dure entreeprijzen en drankjes waarvan de prijs doet vermoeden dat er daadwerkelijk goud in je goudgele rakker zit, maken het uitgaansleven er voor veel studenten niet leuker op. Een avondje stappen is voor veel jongeren een belangrijk deel van hun sociale leven. Maar wat doe je als je merkt dat een deel van je vriendengroep na de borrel in Fest aftaait omdat het uitgaansleven wel heel prijzig geworden is?

 

Halil Çelik, student Bestuurskunde en host bij studentenvakbond ASVA, bevond zich in zo’n situatie en besloot het er niet bij te laten. Hij wilde graag iets organiseren zodat deze groep jongeren toch betaalbaar de dansvloer op kon. ‘We gaven met ASVA al geregeld studentenfeesten in club Maïa, dus zo is het balletje gaan rollen, en ontstond “Huisbaas”’, vertelt hij. Die naam kwam tijdens een brainstormsessie snel naar boven. ‘Huur is de grootste kostenpost voor studenten, en in Amsterdam zijn de huren het hoogst van heel Europa. We bedachten de slogan: de huisbaas staat niet stil, vanaf nu jij ook niet meer!’

‘De huisbaas staat niet stil, vanaf nu jij ook niet meer!’

Hoewel men misschien zou denken dat een feest met biertjes voor 2,50 in het centrum van Amsterdam snel overladen zou zijn met jongeren, valt dat op de avond zelf helaas tegen. De DJ’s doen hun best door lekkere houseplaten te draaien, en ook aan het enthousiasme van de organisatie en het personeel zal het niet gelegen hebben.

 

Het is zeker dat storm ‘Pia’ een factor speelt, maar ook in de omliggende clubs en barren aan het Leidseplein is het drukker dan in Maïa. Halil steekt dan ook de hand in eigen boezem: ‘We zien nu wat er nodig is om de volgende keer te zorgen voor meer drukte. De marketing had beter gekund en we beginnen volgende keer een uur later. Maar dat er vraag is naar dit concept en dat het een succes kan zijn, daar ben ik heilig van overtuigd.’

 

(Hieronder een verslag van de avond in foto’s.)

Beeld: Pepijn Kouwenberg
Beeld: Pepijn Kouwenberg
Beeld: Pepijn Kouwenberg
Beeld: Pepijn Kouwenberg
Beeld: Pepijn Kouwenberg