‘Onderzoek eens of je wel beloond wordt voor het werk dat je doet’

13 december 2023
Beeld:

Rosa Tromp | Jessica Singh

Geplaatst door
Jessica Singh
Op
13 december 2023

Eerst zat ze er zelf in de collegebanken, nu is ze medewerker en docent aan de HvA. Jessica Singh schrijft columns voor HvanA over de hogeschool die ze van twee kanten heeft leren kennen. Deze keer neemt ze haar contract onder de loep en geeft ze een tip aan net-afgestudeerden.

Als je net bent afgestudeerd beland je eindelijk in de ‘echte,’ zakelijke wereld. Veel studenten vallen voor hun gevoel dan in een zwart gat. De pressure dat je nu echt aan de bak moet en het voor elkaar moet krijgen, kan benauwen. Verschuilen achter ‘ik ben nog student’ werkt niet meer.

 

Onderhandelen over je salaris doe je dan ook niet. Tenminste, zo werkte het bij mij. Ik dacht dat ik al blij moest zijn met het feit dat ik überhaupt een contract aangeboden kreeg. Inmiddels vier jaar geleden had ik het geluk dat ik direct een baan kreeg aangeboden bij de HvA. Het contract lag voor mijn neus en natuurlijk zette ik vanuit bovenstaand gevoel snel mijn handtekening.

Treden, schalen, HAY-profielen: eerlijk gezegd had ik geen idee wat dat allemaal betekende

Maar treden, schalen, HAY-profielen? Eerlijk gezegd had ik geen idee wat al die termen te betekenen hadden. Ik liet het voor wat het was, tekende mijn contract en ging aan het werk. Na verloop van tijd bekroop me toch een wat vreemd gevoel: waarom voer ik docenttaken uit, net als mijn collega’s, maar word ik betaald als een praktijkondersteuner?

 

Zelf werk ik nu twee dagen als docent en geef ik beoordelingen bij de minor Ondernemerschap. Ik coach studenten in ondernemerschap, neem (mondelinge) tentamens af en geef verschillende lessen, zoals in sales, pitches en marketing. Docententaken, volgens mij, passend bij een docentenschaal (tien en elf). Echter verdien ik veel minder dan een docent, omdat ik ben ingeschaald in schaal acht.

 

De argumentatie destijds was dat mijn lessen over ondernemerschap praktijkondersteunend zijn, en dus niet vakinhoudelijk genoeg voor een docentschaal. Toch is de rest van het docententeam bij de minor wel ingeschaald in een docentenschaal, terwijl ze feitelijk hetzelfde werk doen.

 

Het gaat mij niet zozeer om een hogere beloning, ik denk alleen dat het onderscheid niet altijd even duidelijk is. En dat kan knagen. Een tijdje terug sprak ik met een collega die in dezelfde situatie zit. Zij geeft les bij Communicatie en Creative Business, is erg gedreven voor die opleiding en doet veel werk buiten haar takenpakket. Volgens mij geeft ze interessante en volwaardige lessen zoals haar docentcollega’s die ook geven. Maar wat blijkt? Net als ik is ze ingeschaald als praktijkondersteuner. 

 

Word je dan wel betaald voor wat je doet? Ik durf het niet te zeggen, maar ik kom steeds meer nieuwe medewerkers tegen die lesgeven en onder het ‘onderwijsmedewerker’ of ‘praktijkondersteuner’-stigma vallen. Wanneer ben je dan wel een docent? Voor mij en anderen is het niet altijd even helder, dus zou het fijn zijn als dat wat duidelijker wordt gemaakt. Dat verhoogt denk ik het werkplezier, voorkomt frustratie bij medewerkers en zorgt ervoor dat je geen groot onderscheid maakt binnen teams.  

 

Natuurlijk ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij de organisatie. Let er ook een beetje op waar je mee akkoord gaat als je net afgestudeerd bent. Gedreven om jezelf te bewijzen, neem je misschien zonder aarzeling extra taken en verantwoordelijkheden op je. Maar onderzoek eens of je eigenlijk wel gewaardeerd en beloond wordt voor het werk dat je doet. Het kan spannend zijn om hierom te vragen, omdat je het gevoel hebt dat je snel als veeleisend wordt gezien. Maar een nee heb je, een ja kun je krijgen – en misschien verdien je die wel.