HvA’s waterstofauto op de Eco-marathon: alleen nog ‘even’ door de keuring

4 juli 2018
Beeld:

Thierry Ligeon | De H2A tijdens de keuring. Links de coureur en rechts iemand van het technische team

Geplaatst door
Carlijn Schepers
Op
4 juli 2018

Eén jaar heeft het studententeam van de waterstofauto van de HvA hiernaar toegewerkt: de Shell Eco-marathon in Londen. Dit weekend is het doel zo zuinig mogelijk te rijden met de H2A. Maar eerst moet de auto nog door de keuring. En die is heel streng, vertelt Engineering-student Thierry Ligeon (19). ‘Lang niet alle teams komen erdoor.’

De auto moet worden goedgekeurd op twaalf punten, zegt Thierry. ‘We zitten nu op zeven.’ De studenten van het Clean MobilityEen team studenten van de Faculteit Techniek dat werkt aan energiezuinige voertuigen. Naast de waterstofauto hebben ze ook een tegenwindauto, elektrische auto en een zonneboot.-team hebben vandaag en morgen nog om de keuring te halen. ‘Als dat niet lukt, hebben we pech en mogen we niet aan de start verschijnen.’

 

Het team van Engineering-studenten is al vanaf afgelopen maandag in het Queen Elizabeth Olympic Parc in Londen. Het draait allemaal om hun energiezuinige auto, de H2A. Die moet straks vijftien rondjes op een baan van één kilometer rijden en binnen vijfendertig minuten finishen – zonder te crashen. Daarna wordt gekeken hoeveel waterstof de auto heeft verbruikt. De zuinigste wint.

‘Waterstof is heel explosief. Dus het moet wel veilig zijn, anders is de auto een rijdende tijdbom’

Het klinkt zo simpel, maar er komt nogal wat bij kijken. ‘Waterstof is heel explosief. Dus het moet wel veilig zijn, anders is de auto een rijdende tijdbom.’ Niet alleen de auto, maar ook de coureur moet heel aan de finish verschijnen. ‘Daarom kijken ze bijvoorbeeld naar de structuur van de auto. Kreukelt hij niet helemaal in elkaar bij een crash? Maar voor een goed eindresultaat is ook de rijstrategie van de coureur belangrijk.’


Futuristische ligfiets

Zelf werkte hij niet aan de H2A, maar aan de Eva. Dat is een andere energiezuinige auto van de HvA – niet op waterstof, maar op elektriciteit. Die ziet er meer uit als een stadsauto, terwijl de H2A lijkt op een soort futuristische ligfiets. ‘Met de Eva behaalden we de afgelopen drie jaar geen score, dus mochten we hier niet meedoen. Maar bij een evenement in Frankrijk kortgeleden zetten we wel een score neer, een hele goede zelfs. Volgend jaar zijn we er dus zeker bij,’ vertelt Thierry.

 

(De tekst loopt door onder de afbeelding.)

Beeld: Thierry Ligeon | Een van de twee coureurs met de H2A

‘Shell vond het niet leuk voor ons dat we, ondanks de goede score, dit jaar niet bij de Eco-marathon konden zijn. Dus nodigden ze twee studenten uit onze groep uit om hier mee te lopen met het technische team. Ik ben er daar een van. Superleuk, want nu mag ik meekijken met alle keuringen en krijg ik toegang tot allerlei plekken, zoals alle lunches en diners van Shell. Ook check ik ICT-dingen.’

 

Spiekt hij dan niet stiekem bij concurrenten om inspiratie op te doen? ‘Natuurlijk wel, maar ik denk dat we het op eigen kracht moeten doen. Uiteraard zie ik wel dingen, maar tot nu toe nog geen wereldveranderende verbeteringen.’

‘Voor een goed eindresultaat is ook de rijstrategie van de coureur belangrijk’

Thierry kijkt ook mee bij de technische keuring van de H2A. Zo’n check duurt wel een paar uur, want de auto moet langs twaalf stations met technici. Bij elk hokje wordt één van de twaalf punten gecontroleerd. Bijvoorbeeld of de bestuurder binnen tien seconden uit de auto kan stappen. Of de remmen wel sterk genoeg zijn. En of het voertuig wel de juiste draai kan maken – en dus niet uit de bocht vliegt.

Beeld: Thierry Ligeon | De tent (‘paddock’) waarin de studenten werken aan de H2A

Vertrouwen
Op een website is live te zien hoeveel punten er al goedgekeurd zijn. Op het moment van schrijven zijn dat er zeven van de twaalf. ‘Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken hoor,’ zegt Thierry. ‘We hebben het regelement vooraf goed doorgelezen en dit jaar hebben we de besturing van de waterstofcellen zelf ontwikkeld en dus meer controle daarover. Vorig jaar hadden we die ingekocht uit Duitsland en was dat anders.’

 

De afgelopen twee jaar werd de waterstofauto van de HvA niet gekwalificeerd. Of dat dit jaar wel gebeurt weten de studenten uiterlijk morgenavond. De tekst die bovenaan de scorepagina staat is alleen niet zo geruststellend: ‘For some, the only goal is getting through this test. Many never even make it that far.’ Maar Thierry hoopt toch echt dat dat laatste niet zal gebeuren.

HvanA is van donderdag tot en met zondag aanwezig bij de Shell Eco-marathon in Londen om live verslag te doen. Wil je niets missen? Volg ons dan op HvanA.nl, Facebook, Instagram en Twitter.