Droombaan: Joël wil pedagoog worden

26 juni 2023
Beeld:

Rosa Tromp | Joël Kyerewaah

Geplaatst door
Nina Bakker
Op
26 juni 2023

Wat wil je later worden? Die vraag leek als kind nog ver weg, maar straks ga je toch echt aan de slag. In Droombaan spreken we studenten over hun ambities. Deze keer is dat Joël Kyerewaah (22). Hij wil als pedagoog zijn eigen visie op opvoeding ontwikkelen. 

Wat is jouw droombaan?

‘Ik wil graag pedagoog worden. Als pedagoog weet je alles van opvoeding. Je begeleidt kinderen en jongeren en adviseert hun ouders en bent zo de verbindende factor. Dat vind ik cool. Elke pedagoog heeft een eigen visie, een eigen kijk op het leven waarmee je kinderen begeleid. Pedagogiek is wat dat betreft soms best filosofisch. Ik hoop de komende jaren nog achter mijn eigen visie te komen. Jouw kijk op het leven is je kracht.’

CV

Naam: Joël Kyerewaah

Leeftijd: 22 jaar

Studie: Pedagogiek (jaar 2)

Werkervaring: Ervaring als jongerencoach en als pedagogisch coach in kinderopvang, begeleider van kinderen met verstandelijke beperking 

Uniek kenmerk: ‘Ik ben flexibel, kan goed schakelen en met ideeën komen. Tijdens een gesprek bedenk ik wat iemand anders kan helpen. Zo activeer ik mensen en maak ik ze nieuwsgierig naar andere perspectieven’

‘Maar ik wil ook diversiteitstrainingen geven en het meer over seksualiteit hebben. Hoe kun je het gesprek over seksualiteit bevorderen op basisscholen? Daar wordt soms weinig over gesproken. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen vinden dat een kind op de basisschool nog te jong is om over geaardheid of seksualiteit na te denken. Maar wanneer ga je kinderen er dan meer over leren? Op de middelbare school zijn ze al een stuk verder. Hoe eerder je een kind bijvoorbeeld leert over grenzen stellen, hoe beter dat is voor de toekomst van dat kind.’

 

Waarom vind je seksualiteit en diversiteit belangrijk in je werk als pedagoog?

‘Ieder persoon brengt een eigen verhaal mee. Door van elkaar te leren, kun je een mooie maatschappij creëren. De drempel om over dit soort onderwerpen te praten moet lager, vind ik. Mijn doel is: maak alles bespreekbaar.’

 

‘Als je kijkt naar diversiteit, zie je ook dat steeds meer organisaties op zoek zijn naar mannen in het pedagogisch team. Er werken best veel vrouwen als pedagoog. Door meer mannen aan te nemen heb je ook weer andere rolmodellen en een meer diverse teamsamenstelling.’

 

‘Door interesse te tonen, versterk je gelijk de relatie met iemand’

Hoe pas je zelf deze onderwerpen toe in pedagogiek? 

‘Diversiteit begint bij jezelf. Als ik me voorstel aan iemand zeg ik dat ik als een vriend ben voor diegene. Ook dat ik Ghanees ben en dat ik de ander graag help om doelen te bereiken. Vervolgens vraag ik wie de ander is. Door interesse te tonen, versterk je gelijk de relatie met iemand. Door open te zijn, zijn mensen ook open naar jou.’

Beeld: Rosa Tromp | Joël Kyerewaah

Sinds wanneer heb je deze droombaan al?

‘Ik merkte al gauw dat ik goed was in mensen helpen en kinderen begeleiden. Daarom ben ik rond mijn achttiende eerst de mbo-opleiding Speciaal Pedagogisch Medewerker gaan volgen. Ik weet nog dat ik een boek open deed over ontwikkelingspsychologie. Daarin stonden quotes van pedagogen met hun eigen visie, zoals: ‘‘Kinderen leren van elkaar en zo zijn kinderen hun eigen opvoeders.’’ Zo’n mooie eigen visie wil ik ook ontwikkelen. Net als Maria Montesorri. In Italië is een stad helemaal op haar pedagogische visie ingericht.’

 

Hoe ga je jouw droombaan waarmaken?

‘Om een goede pedagoog te worden, moet je veel kennis en ervaring opdoen. Vakken die ik tijdens mijn studie krijg, pas ik zo veel mogelijk toe in de praktijk. Door theorie en praktijk te verbinden, leer je ook valkuilen te herkennen. Mijn uitdaging is nu dat ik als zzp’er door heel Nederland werk. Je leert dan andere omgevingen en culturen kennen.’