Halte HvA: Jhomar Sultan voelt zich als een sardientje in de metro

27 juni 2018
Beeld:

HvanA/ Nina Rijnierse | Jhomar Sultan

Geplaatst door
Nina Rijnierse
Op
27 juni 2018

Elke dag reizen duizenden HvA’ers met het openbaar vervoer naar de hogeschool. HvanA pendelt met ze mee. Dit keer: Jhomar Sultan (24), student Logistics management. Hij reist van Amsterdam Nieuw-West naar de Leeuwenburg.

‘Vanaf mijn huis in Amsterdam Nieuw-West loop ik naar station Lelylaan, waar ik de metro pak naar station Zuid. Daar stap ik over en neem ik de metro naar het Amstelstation. In totaal doe ik ongeveer tussen de dertig en veertig minuten over mijn reis. Soms heb ik ’s ochtends les: ik vind dat wel lekker, maar het is dan ook spitsuur in de metro. Het kom regelmatig voor dat de metro’s op dat moment overvol zitten. Ik voel me dan een beetje alsof ik in een metro in Tokio zit, als een sardientje in een blik.’

 

(De tekst loopt door onder het kaartje.)

Heb je een favoriete zitplek?

‘Meestal ga ik op de eenpersoonsstoel zitten. Dan hoef ik niemand te storen en stoort niemand zich aan mij. En aangezien ik toch alleen reis vind ik het ook wel fijn om dan gewoon even met mijn eigen ding bezig te zijn. Even een momentje voor mezelf.’

 

Praat je met andere reizigers?

‘Andere reizigers stappen eerder af op mij dan dat ik op hen afstap. Het komt niet vaak voor dat ik tijdens het reizen een gesprekje voer. Als een sociaal en vriendelijk iemand een vraag stelt, dan ga ik wel met diegene in gesprek. Of als iemand de weg vraagt, dan kom je vanzelf wel in een gesprek terecht.’

Nina Rijnierse | Jhomar Sultan

Flirt je tijdens het reizen?

‘Daar heb ik geen ervaring mee. Ik doe dat niet en ik denk ook niet dat het echt zou werken. Het ziet er stom uit, denk ik. Als je wilt flirten is de metro niet echt de juiste omgeving.’

 

Leer je onderweg wel eens voor tentamens?

‘Jawel, dan neem ik snel nog even de laatste punten door voor een tentamen. Bij mijn studie moet je veel theoriestof leren, dan moet je gewoon stampen. In de metro werk ik geen opdrachten of producten uit. Als ik naar mijn vriendin in Den Haag ga doe ik dat wel. Dan heb ik tijd en ruimte genoeg om mijn laptop erbij te pakken.

Doe je een deel van je ochtendritueel in de trein, bijvoorbeeld ontbijten of opmaken?

‘Een ritueel heb ik niet echt, ik hou ervan om naar buiten te staren, haha. Wel lees ik vaak een artikel van de website Reddit.com.’

 

Wat is het opvallendste dat je ooit hebt meegemaakt onderweg?

‘Ik heb eens drie keer moeten overstappen op een route waar ik normaal gesproken maar één keer moet overstappen. Dat kwam doordat de metro niet verder doorreed op twee verschillende haltes waar ik langskwam. Dat gebeurt wel vaker, misschien eens in de paar maanden.’

‘Het is in het openbaar vervoer niet altijd efficiënt geregeld’

‘Of ik als student Logistiek kritisch naar het openbaar vervoer kijk? Er moet natuurlijk eerst onderzoek gedaan worden, maar soms is het inderdaad niet efficiënt geregeld. Bijvoorbeeld als er een metro voorbijkomt waar ‘niet instappen’ op staat. Ik denk dan: hij rijdt nog een paar haltes door, zou hij geen passagiers kunnen meenemen tot het moment waar hij afslaat?’

 

‘Zelf heb ik meer een passie voor de luchtvaart. Het lijkt me leuk om me na mijn studie bezig te houden met bijvoorbeeld stromen van informatie en mensen op luchthavens.’

Naar welke muziek luister je?

‘Dat is erg verschillend, maar als ik mezelf ergens moet indelen zou ik R&B en hiphop zeggen. Ik vind de Nederlandse hiphopscène ook wel leuk. Op dit moment luister ik veel naar het nummer Whine Slow van Idaly.’

 

(Tekst loopt door onder de video.)

Wat is je grootste ergernis in het ov?

‘Dat wat er daadwerkelijk gebeurt niet overeenkomt met wat er op het schema op internet staat. Ik zou 9292ov.nl niet gebruiken als je wilt weten hoelaat een metro gaat. Doordat ze vaak eerder of later komen, raakt het tijdsschema in de war. Als je met de trein of tram gaat, vind ik die website wel betrouwbaarder.’

 

Vind je het ov een zegen of een vloek?

‘Toch wel een zegen. We nemen het openbaar vervoer eigenlijk voor lief. Natuurlijk kan er wat fout gaan, maar uiteindelijk is het ov in Amsterdam goed geregeld: het brengt je makkelijk van A naar B. De infrastructuur in Nederland is goed. Dat is niet in alle landen het geval.’