Creatief ondernemer Ron Simpson: ‘Ik was een hyperintelligente, oliedomme student’

18 april 2023
Beeld:

Rosa Tromp | Ron Simpson

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
18 april 2023

Hoe word je succesvol als ondernemer? Ron Simpson is het al jaren en komt daar op dinsdag 25 april over vertellen op de businesscampus, als gast van HvA College Tour. Wij spraken hem alvast over zijn eigen studententijd en de uitdagingen die hij zelf op jonge leeftijd tegenkwam. 

Wanneer weet je dat je goud in handen hebt als ondernemer? En wat maakt dat een creatief concept ook daadwerkelijk een winstgevend bedrijf kan worden? Aan wie dat beter te vragen dan creatief ondernemer Ron Simpson, dachten ze bij Floor, het culturele platform van de HvA.

 

Simpson is de tweede gast van HvA College Tour, de hogeschoolvariant van het bekende televisieprogramma. Hij is onder meer bekend van de succesvolle restaurantketen The Avocado Show en helpt sinds kort ook jonge ondernemers hun droom te realiseren met zijn platform Skybox. Hoog tijd hem alvast wat vragen te stellen. 

Beeld: Rosa Tromp | Ron Simpson

Hoe heb jij zelf je studententijd beleefd, wat voor type student was jij?

‘Ik was een rebelse student, en niet zo’n beetje ook. Na mijn middelbare school ging ik studeren aan een mbo-modevakschool in Hilversum, simpelweg omdat mijn beste vrienden daar ook heen gingen. Dat was eigenlijk de enige reden. Later volgde ik nog een hbo-opleiding Small Business & Retail Management, maar dat vond ik ook niks. Eerlijk gezegd wilde ik vooral werken en op eigen houtje stappen maken in mijn carrière.’

 

‘Mijn studententijd was daarom eigenlijk super random, als ik er zo aan terugdenk. Ik herinner me vooral dat ik actief was in het nachtleven, waar ik op allerlei manieren aan het werk was: dj’en, barren, promoten... Op die modeschool deed ik ondertussen geen ene moer. Niet omdat ik me zo veel beter voelde dan iedereen, het was meer dat ik me op school gewoon altijd wat misplaatst voelde. Ik was als student een schoenmaker op de verkeerde leest, ja.’

 

Hoe kwam dat toch zo? 

‘Ik werd niet uitgedaagd. Dat was natuurlijk ook een beetje mijn eigen fout. Ik kwam van het vwo; wat we op die mbo-school moesten doen, lag echt ver onder mijn niveau. Daarom deed ik amper iets, want ik haalde mijn cijfers toch wel. Ik vond mezelf daar hyperintelligent, maar mijn hele houding was natuurlijk oliedom.’

‘Zolang ik maar hoge cijfers haalde, hoefde ik van mijn begeleider niet naar de les te komen’

Is er een docent geweest die jou uiteindelijk wél heeft weten te inspireren? 

‘Jazeker. De docenten die zagen dat ik wat extra’s nodig had. Ik herinner me bijvoorbeeld mijn docent Nederlands, die begreep dat ik me overduidelijk verveelde. Zij daagde me uit, ging de confrontatie met me aan en gaf me extra boeken mee naar huis als leesvoer. Dat mentorschap, dat stukje extra aandacht, dat prikkelde me. Zulke docenten heb je nodig.’

 

‘Op de modevakschool was er ook zo'n begeleider die zag dat het me veel te makkelijk afging. Als oplossing maakte ze deals met me. Ze zei dan: ‘‘als jij voor alle vakken minstens een acht haalt, hoef je wat mij betreft niet meer naar elke les te komen.’’ Zo hoefde ik niet de uren te maken, maar deed ik wel mijn best voor de hoge cijfers. Medestudenten haatten me daardoor soms wel, haha.’

 

Uiteindelijk ben je een succesvol creatief ondernemer geworden. Hoe heb je dat zo geflikt?

‘Als ik eerlijk ben, heb ik vaak gewoon al het geluk van de wereld gehad. Dat is sowieso de rode draad in mijn leven. Ik ben net de juiste mensen tegengekomen, had vrienden die allemaal succesvol werden en kreeg op de juiste momenten de begeleiding die ik nodig had. Aan de andere kant helpt het natuurlijk wel dat ik heel sociaal en creatief ben. Zo viel ik op en kwam ik er uiteindelijk achter waar ik gelukkig van zou worden.’

 

Wat kunnen studenten, die hetzelfde ambiëren als jij, van je leren? 

‘Dat je er met creativiteit alleen niet komt, maar ook zakelijk ijzersterk moet zijn. Ideeën op zichzelf zijn eigenlijk helemaal niets waard. Je moet in staat zijn het te verkopen en anderen mee te krijgen. Dat had iemand mij in het begin van mijn carrière wel mogen vertellen.’

‘Zelf zat ik namelijk altijd barstensvol creatieve ideeën, ik kon alleen niet goed duidelijk maken hoe we er geld mee konden verdienen. Nu kan ik dat wel. Je zult de juiste taal moeten spreken, je ideeën moeten structureren en je concept zo strak mogelijk moeten pitchen.’ 

 

Is een onderneming van jou eigenlijk weleens gigantisch geflopt? 

‘Ja, ideeën mislukken vaak genoeg. Zelf begon ik op aanraden van een vriend ooit Hulk Slogan, een copywritebedrijf. Ik was goed met taal en dol op woordgrappen. Ik dacht: nou, dat werkt vast. Dat bedrijf is een stille dood gestorven, haha. Ik slaagde er niet in klanten te regelen. Zo zie je maar: een leuk ideetje maakt nog geen succesvolle onderneming.’

 

‘Ideeën mogen echter mislukken. Jonge ondernemers denken soms dat hun eerste idee voor een bedrijf meteen een succes moet worden, maar dat hoeft helemaal niet. Als je creatief bent, zal je honderden ideeën gaan bedenken. Aan jou de taak te leren hoe je die structureert en goed verkoopt en hoe je anderen meekrijgt in je enthousiasme. Dat is hoe je groeit in deze business.’

 

Ron Simpson is op 25 april te gast bij HvA College Tour in het Corry Tendeloohuis. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan via deze link.