‘Geen festivalmuntjes maar een app, waarom bestáát dat nog niet?’

24 januari 2018
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Carlijn Schepers
Op
24 januari 2018

Van een festival thuiskomen met een zak vol muntjes, in ellenlange rijen voor de muntenkassa’s wachten en consumptiebonnen kwijtraken. Dat is straks allemaal verleden tijd als het aan Suzanne Eikmans (21) ligt. De pas afgestudeerde HvA-student bedacht Festival Wallet; een app waarmee je consumpties digitaal betaalt.

Het was tijdens een brainstormsessie met haar vriend na het uitgaan toen ze op het idee kwam. Dat doet Suzanne, eventmanager bij Amsterdam Venture Studio’s, wel vaker; ideeën bedenken na het stappen. ‘Meestal schrijven we dan dingen op waarvan we de dag erna denken: “Wtf?!”, maar deze keer sloeg het wel ergens op,’ vertelt de oud-student media, informatie en communicatie.

Ze hadden weer veel munten over, en vroegen zich af waarom betalen op festivals en feestjes niet gewoon met een mobiel kan. ‘We zochten het een en ander uit en waren verbaasd niets te vinden. Een app in plaats van festivalmuntjes, waarom bestáát dat nog niet?’

‘Onze appmaker heeft ook Disney als klant’

Heb je het idee toen meteen uitgewerkt?
‘Nee, want je weet hoe dat gaat: we waren allebei druk. Maar toen ik tijdens mijn opleiding de specialisatie mediaondernemerschap koos en een mediabedrijf moest oprichten, dacht ik meteen aan de betaalapp. Mijn groepsgenoten waren ook enthousiast, want iedereen herkent het probleem van muntjes op festivals.’

De voordelen voor de gebruiker zijn duidelijk, maar vindt de organisator het niet fijn als bezoekers muntjes kopen en niet inleveren?

‘Organisatoren vinden de fraude met munten die nu plaatsvindt juist irritant. Kassaverschil doordat barpersoneel dingen weggeeft, maar ook het natellen van de munten achteraf kost ze veel geld. Vaak gebeurt dat allemaal met de hand en moet er extra personeel voor worden ingehuurd.’ 

‘Bovendien krijgen festivals in ruil voor het gebruik van mijn app live data over hun bezoekers. Welke rondjes lopen mensen, waar is het meeste publiek, waar wordt het meeste eten besteld; dat soort dingen. Bovendien kunnen organisatoren een happy hour-actie inzetten als ze de drankverkoop zien teruglopen.’

Ontwikkelden jullie de Festival Wallet tijdens de specialisatie?
‘Nee, we deden vooral doelgroeponderzoek: willen bezoekers wel met hun mobiel betalen? Absoluut. En klantonderzoek. Organisaties als Afas Live, Westerunie en het Concertgebouw waren enthousiast. Ook deden we een marktonderzoek, waaruit bleek dat er nog geen vergelijkbare app bestond.’

(De tekst loopt door onder de foto)

Beeld: Beeld: Suzanne Eikmans | Een impressie van hoe de app eruit gaat zien

Niet alleen organisaties en festivalgangers zijn enthousiast, je deed ook mee aan de Creative Business Cup én je kreeg de Viva400 Visionista Award voor de meest ambitieuze vrouwelijke ondernemer.
‘Ja zo tof! Ik ben voor beide opgegeven door media en marketing-docent Erik de Boer. Voor de World Best Creative Startup mocht ik Nederland vertegenwoordigen in Denemarken. Helaas won ik niet, maar het was een hele leerzame ervaring. De Viva400 Visionista Award won ik wel. De prijs was tienduizend euro, te besteden aan een mediacampagne als de app straks gelanceerd is.’

Er zijn al wel festivals waar je met een bandje of pasje kan betalen. Waarom is een app eigenlijk beter?
‘Met een bandje of pasje moet je nog steeds in de rij staan, je kunt niet makkelijk zien wat er nog opstaat, rondjes geven is ingewikkeld en je moet achteraf moeite doen je geld terug te krijgen.’

‘Ik liet mijn studiegenoten een contract tekenen waarin ze afstand doen van hun rechten’

Hoe werkt jouw app precies?
‘Je stort je geld in je account, waarna je met je app naar de bar kan, een bestelling doet, de QR-code van de medewerker scant en zo betaalt. Hou je na je festival geld over, dan kun je dat terugstorten, in je account laten staan voor de volgende keer of er een nieuw festivalticket voor kopen. Ook kan je gemakkelijk rondjes geven door met je vrienden een pot te maken op een account.’

En wat als er op een festival geen internet is? Dat gebeurt soms door het grote aantal bezoekers.
‘We werken samen met een toonaangevende internetleverancier. Die checkt of het internet op de locatie goed is. Zo niet, dan kunnen zij het leveren. Als een festival dat niet wil, gaan we niet met ze in zee. Want onze app draait op internet.’

(De tekst loopt door onder de foto)

Beeld: Beeld: Daniël Rommens | Suzanne is vastberaden een succes te maken van Festival Wallet

Hoe ging het verder na het afronden van de specialisatie?
‘Ik vroeg mijn groepsgenoten wat zij wilden. Ik wist al zeker dat ik sowieso met de app door zou gaan. Ze mochten meedoen, maar dan wel met honderd procent motivatie. Toen bleek dat ik het als een bedrijf zag en zij het meer als een schoolopdracht. Ik heb ze toen meteen een contract laten ondertekenen waarin ze afstand doen van hun rechten. Dat voelde wel een beetje stom, maar ik weet zeker dat dit een succes gaat worden, en dan krijg ik over tien jaar spijt als ze op de stoep staan om geld te innen.’

Doe je het nu helemaal alleen?
‘Gelukkig niet. Mijn vriend, Randy Boonstra, helpt me, vooral met alle cijfertjes. Hij is accountant. Ook mijn vader, Karel Eikmans, staat me bij. Hij heeft zijn hele leven bedrijven opgekocht, beter gemaakt en weer verkocht. Zijn kennis kon ik dus goed gebruiken. Nu doen we het met z’n drietjes. Uiteindelijk kon de app echt worden gebouwd door de investering van mijn vader. Daarnaast hoorde ik net dat ik subsidie krijg van de UvA en ik heb nog een aanvraag lopen bij de HvA.’

‘Ik weet zeker dat de app een succes wordt’

Dus het geld is binnen! Door wie wordt de app gebouwd?
‘Massmovement, een heel vet bedrijf. Appmakers, een reclamebureau en mediabureau in een. Ze hebben opdrachtgevers als Disney, Renault, Volvo, Redbull en nu dus ook Festival Wallet. Tof toch?’

Aankomende Koningsdag is het moment van de waarheid: de app gaat live. Waar gaat dat gebeuren?
‘Waarschijnlijk in de A’dam Toren, waar clubs zitten als Shelter en A’dam & Co en restaurant en skybar Ma’dam. Als het allemaal doorgaat worden mijn systemen neergezet, krijgt iedereen een oproep mijn app te downloaden en zullen er nergens muntjes zijn.’

Spannend! En als dat slaagt?
‘Dan gaan we snel de markt op. Te beginnen met Bevrijdingsdag, een week later. Daarna volgen er nog meer festivals, maar ook beurzen, congressen en bijvoorbeeld het PSV-stadion. Ik heb al met veel partijen gepraat en iedereen is in principe akkoord, als het op Koningsdag goed gaat.’

Wat is de volgende stap?
‘Als Festival Wallet op alle Nederlandse festivals wordt gebruikt, dan wil ik zo snel mogelijk naar het buitenland. Grote festivals als Tomorrowland in België of Miami Music Week. Ik heb grootse plannen met de app.’

Je bent pas 21 en hebt al veel bereikt. Merkte je geen verschil met je studiegenoten?
‘Ik deed de specialisatie mediaondernemerschap, dus iedereen was wel gedreven. Maar als ik naar mijn kennissenkring kijk, zijn de meesten wel met andere dingen bezig. Niets ten nadele van hen natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat ze soms gek van me worden. Ze zullen vast wel eens denken: komt zij weer aan met haar Festival Wallet!’