Paul Disco wordt nieuwe hoofdredacteur van HvanA

21 oktober 2022
Beeld:

Rosa Tromp | Paul Disco

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
21 oktober 2022

Creative Business-docent Paul Disco wordt de nieuwe hoofdredacteur van HvanA. Wie is hij en hoe wil hij leiding gaan geven aan het journalistieke medium van de hogeschool? ‘Weloverwogen, kritisch en recht voor zijn raap.’

Meer dan dertien jaar lang doceerde hij marketing bij de opleiding Creative Business, nu is het naar zijn eigen zeggen tijd voor een ‘nieuwe uitdaging.’ Paul Disco, de man met een van de mooiste achternamen van de HvA, wordt per november de nieuwe hoofdredacteur van ons hogeschoolmedium. Tijd om hem eens aan de tand te voelen, op vrijdagochtend met een verse bak automaatkoffie voor onze neus.

CV Paul Disco

1982 - 1984: 1e Luitenant, Koninklijke Landmacht

1988 - 1991: Product Manager, Dagbladunie

1993 - 1995: Hoofd Oplage, De Perscombinatie

1995 - 2000: Dagbladmanager, De Volkskrant

2000 - 2005: Directeur, Headline Communication

2005 - 2009: Directeur, De Groene Amsterdammer

2009 - 2022: Docent Creative Business, HvA

Paul, wat beweegt jou om de overstap van Creative Business naar de journalistieke redactie van HvanA te maken?

‘Het begon met een simpel rekensommetje. Ik kwam er laatst achter dat ik als docent zo’n tienduizend studenten heb lesgegeven, en dacht: misschien is de tijd gekomen om te bedenken wat ik nog met mijn carrière wil. Het hoofdredacteurschap bij HvanA kwam langs en is de kans die ik zocht om mezelf weer een beetje opnieuw uit te vinden. Ik heb er ontzettend veel zin in.’

 

De afgelopen jaren ben je naast docent op meerdere manieren actief geweest binnen de HvA. We hebben jou leren kennen als een kritische geest.

‘Kritisch? Ja, wellicht, al omschrijf ik mezelf liever als nieuwsgierig. Ik stel nu eenmaal graag vragen bij wat er om me heen gebeurt. Dat deed ik al als docent, dat deed ik als lid van de centrale medezeggenschapsraad en dat ga ik nu doen als hoofdredacteur van dit mooie hogeschoolblad.’

‘Het publiceren zat er al vroeg in: ik maakte al een blaadje bij de padvinders’

‘In het verleden heb ik veel gewerkt in de journalistiek, al was dat vooral aan de zakelijke kant. In mijn periodes bij de Volkskrant en Groene Amsterdammer was het mijn taak om deze media er vooral financieel weer bovenop te helpen. Dat lukte aardig. Het publiceren zelf zat er al veel eerder in, trouwens. Ik maakte al een blaadje toen ik nog bij de padvinders zat, haha.’

 

Wat trekt jou nu weer terug de journalistiek in?

‘Ik heb de journalistiek altijd al bijzonder waardevol gevonden. Als journalist kun je de samenleving een spiegel voorleggen: wat gaat er goed, waar gaat het mis, hoe kijken we hier tegenaan? Of het nu om een grote samenleving gaat of de kleinere samenleving binnen de hogeschool: mensen iets doen laten inzien, dat is waardevol.’

 

Zie je dat ook als de belangrijkste taak voor dit hogeschoolmedium?

‘HvanA onderscheidt zich vooral door kritisch te zijn en onafhankelijk. De taak van dit medium is in kaart te brengen wat er allemaal gebeurt, daar vragen over te stellen en zo ruimte te bieden voor discussie binnen de hogeschool.’

‘We gaan het niet mooier opschrijven dan het is’

‘Uiteraard moet dat op een weloverwogen, journalistieke manier gebeuren, door iedereen binnen de hogeschool aan het woord te laten. Tegelijkertijd zullen we recht voor z’n raap moeten zijn: we gaan het dus niet mooier opschrijven dan het is.’

 

Voelt het niet gek dat je voor HvanA straks kritische vragen stelt aan mensen die eerder misschien wel je collega waren?

‘Nee hoor, helemaal niet. Ik deed dat namelijk ook al als docent of als lid van de medezeggenschapsraad. Tja, het is zelfs weleens zo ver gekomen dat ik even niet meer welkom was bij bepaalde collega’s. Dat gebeurt en dat hoort er nu eenmaal bij als je nieuwsgierig naar elkaar bent. En ja, persoonlijk kan ik pissig raken als dingen binnen de hogeschool niet rechtvaardig gaan of niet iedereen gelijk behandeld wordt.’

Beeld: Rosa Tromp | Paul Disco

‘Ik heb hier lang rondgelopen en ken de dossiers, en dat zie ik als een voordeel. Er gebeurt hier van alles waar je vragen over kunt stellen, of waar een discussie tenminste op zijn plaats is. Neem de onderwijsvernieuwingen, waarvan zelfs onze docenten vaak niet begrijpen waarom die plaatsvinden. Of de miljoenen die in het onderwijs gestort worden waar niemand goed van kan zeggen wat je eraan hebt. Het is goed om zulke zaken tegen het licht te houden.’

 

Oh ja, nog even dit: in #NABLIJVERS zeg je dat je vaak van die zeurderige reikimuziek op hebt staan. Gaan we daar nu de hele tijd naar moeten luisteren op onze redactie?  

‘Haha, geen zorgen, ik doe mijn oortjes wel in. Met die muziek kan ik lekker geconcentreerd werken. Toen ik ging studeren voor mijn master ontdekte ik de reikimuziek voor het eerst. Oortjes in, hoor je een beetje van die touwen tegen masten klapperen, heerlijk rustig, dan gaat er een viool overheen, afijn: ik ga het hier niet nog een keer nazingen, hoor...’