HvA’ers racen weer zo zuinig mogelijk mee: ‘Echt gaaf om al die auto’s te zien’

3 juni 2022
Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
3 juni 2022

Na twee jaar corona doen de techniekstudenten van de HvA weer mee aan de Shell Eco Marathon, waar je een voertuig zo snel en zuinig mogelijk moet laten racen. Student Frederique Timmer, als teammanager ter plekke, praat ons vanaf het TT Circuit in Assen bij. 

Frederique, jullie hebben er al een paar rondes op zitten. Hoe gaat het tot nu toe? 

‘Het gaat eigenlijk best wel heel erg goed, en soepeler dan verwacht. We hebben net een persoonlijk record neergezet, kijk, ik zal je meteen even de tussenstand sturen. Wij doen mee als Team EVA, kort voor Electrical Vehicle Amsterdam, en we zijn met z’n tienen.’ 

 

‘Gister wisten we als eerste team in onze categorie het parcour helemaal te voltooien, we stonden dus eventjes eerste! Inmiddels staan we negende van de tien teams die door de keuring heen zijn gekomen en nu aan de race meedoen. Een-na-laatste dus, maar het was onze doelstelling om in ieder geval niet laatste te worden, dus voorlopig lukt dat! Straks doen we onze laatste race, we hopen dan nog een nieuw persoonlijk record neer te zetten.’

Beeld: Frederique Timmer | In actie op het TT Circuit in Assen
Beeld: Frederique Timmer | Verder sleutelen aan de auto
Beeld: Frederique Timmer | Team EVA communiceert met de rijder tijdens de race

Hoe win je de Shell Eco Marathon?

‘Je racet met een energiezuinige auto over een track van 2400 meter, waarover je zeven rondjes moet rijden om de race te voltooien en zo een score neer te zetten. Het winnende team is dat met de auto die het snelst en meest zuinig rijdt, oftewel: het aantal kilometers dat je rijdt per brandstof- of elektriciteitsverbruik.’

 

‘Het gaat dus niet puur om snelheid, maar om hoe je die snelheid haalt met zo weinig mogelijk verbruik. Dat maakt het een interessante opgave. Zo moet je bijvoorbeeld toeteren als je iemand wilt inhalen, maar dat kost je al wel weer elektriciteit. En je moet niet altijd kiezen voor snelheid, maar ook kijken wanneer je het voertuig kunt laten doorrollen.

 

‘Team EVA rijdt mee in de elektrische categorie, maar je kunt ook een auto ontwerpen op brandstof. Of we onze doelstelling hebben gehaald? Ja, we zijn we al heel blij dat we de technische keuring zijn doorgekomen en een score hebben neergezet, zeker ook omdat de auto door corona twee jaar lang heeft stilgestaan en we niet veel hebben kunnen testen.’

Beeld: Annemijn de Zwart | Student en teammanager Frederique Timmer

Jullie zijn vanaf het begin van dit studiejaar aan de slag geweest met de auto. Hoe is het om nu eindelijk de auto aan het werk te zien? 

‘Het is echt heel gaaf om dit ding nu eindelijk te zien racen. Een jaar lang werkten we een dag per week aan het voertuig in de HvA, maar nu gaat het pas echt leven. Overal zie je mensen die met dezelfde opdracht aan de slag zijn geweest en die met heel andere auto’s zijn komen aanzetten: het is best inspirerend om te zien hoe verschillend de vorm van, en techniek achter elk voertuig is.’

 

‘Voor ons is het verder heel leuk om nu echt de hele week samen te werken. Je bent echt als een team aan de slag. Tussen elke race door checken we de bandenspanning, calibreren we de motor en houden we de data in de gaten. We hebben nu drie pogingen op de track achter de rug, straks volgt de laatste. Op naar een nieuw persoonlijk record!’

 

In 2018 was HvanA aanwezig in Londen, toen de Shell Eco Marathon daar werd verreden. Lees de uitgebreide rapportage die we destijds van de wedstrijd maakten.