Passie: Peter ontwerpt illustraties voor games en films
Waarvoor gaan HvA’ers écht door het vuur? Wat hebben ze over voor hun passie en wat moeten ze ervoor laten? Dit keer: Peter Kapritsias (docent Communication & Multimedia Design), die met zijn iPad de meest fantastische wezens en werelden creëert.
‘In de kern is digitaal tekenen hetzelfde als traditioneel werken met potlood op papier. De theorie erachter, zoals compositie en kleurgebruik, is hetzelfde. Digitaal kun je alleen veel gemakkelijker verschillende variaties van dezelfde illustratie maken. Er is niet maar één origineel.’
Met een iPad en drukgevoelige digitale pen ontwerpt Peter de meest fantastische wezens en werelden voor bijvoorbeeld games en films. Het zijn veelal fantasy- en sciencefictionachtige illustraties, zoals bijvoorbeeld de elfen uit The Lord of the Rings.
‘Een regisseur van zo’n film wil eerst weten wie zo’n personage is en wat voor gevoel deze met zich mee moet brengen. Gelijk make-up uitproberen op acteurs kost te veel tijd en geld. Een digitaal ontwerper zoals ik krijgt daarom de opdracht om een aantal voorbeelden van zo’n karakter te maken. Hieruit wordt uiteindelijk een definitief ontwerp gekozen dat vervolgens wordt verwerkt in de kostuums en make-up.’
Emotie oproepen
‘Het meest interessante vind ik om te kijken hoe ik een bepaalde emotie kan oproepen met mijn werk’, vertelt Peter terwijl hij een digitaal schilderij van een vredig boslandschap tevoorschijn tovert op zijn iPad. Langs een kampeerplekje in het bos, kabbelt een rivier waaruit een hertje staat te drinken.
‘Water maakt een landschap rustgevend. En een boom met lage takken geeft een gevoel van veiligheid, doordat je er snel in kunt klimmen.’ De vogels in de lucht zijn op weg naar de puntige bergen in de verte. ‘Dit wekt iets van avontuur en gevaar op. Ik heb dit schilderij gemaakt voor in de kamer van mijn dochtertje, dus het moest ook uitnodigen om de wijde wereld te ontdekken.’
Vormen brengen ook een bepaalde emotie met zich mee, legt Peter uit. Puntig is gevaarlijker dan rond. ‘Een Pixar-film voert dit heel ver door. Vriendelijke personages zijn vaak rond, stabiele karakters blokkig, terwijl gevaarlijke types juist puntig zijn.’
Verbeeldingskracht
Peters liefde voor het verbeelden van verhalen ontstond al als klein jongetje. Zijn Griekse vader vertelde hem uitgebreid over de avonturen die hij beleefde en de Griekse mythologie. ‘Ik was dol op zijn verhalen en maakte dan in mijn gedachten allemaal plaatjes van hoe die werelden eruit zouden zien. Dat is wat ik nu voor mijn werk ook doe en ik geniet er nog steeds van. Verhalen zijn denk ik de belangrijkste bron om te leren. En ze zijn een veilige manier om emoties te ervaren, zoals angst of liefde.’