Professor of practice Idrissi: ‘Diversiteit gaat om elkaar willen leren kennen’
Abdelhamid Idrissi, de nieuwe professor of practice op de HvA, wil samen met studenten en docenten aan de slag om studie-uitval aan te pakken. Tijdens zijn installatie donderdag praatte hij over zijn ervaringen met kansenongelijkheid en zijn plannen op het gebied van diversiteit en inclusie.
‘Ik weet wat armoede betekent. Om zonder laptop, zonder internet te gaan studeren’, zo stelde Abdelhamid Idrissi zich tijdens de jaarlijkse Kennisparade voor aan HvA’ers. Die ervaringen gaat hij gebruiken in zijn werk om kansengelijkheid te bevorderen als professor of practice.
Dat werk doet Idrissi al een aantal jaar via zijn project Studiezalen, waarmee hij kinderen en jongeren gratis ruimtes biedt om te leren, zich te ontwikkelen en te laten inspireren. Op de HvA gaat hij zich richten op studie-uitval en de rol die diversiteit en inclusie daarbij spelen.
Abdelhamid Idrissi heeft Bouwkunde gestudeerd aan de HvA en is opgegroeid in Amsterdam Nieuw-West. Met projecten en gesprekken in de metropoolregio Amsterdam bespreekt en bestrijdt hij kansenongelijkheid. Idrissi startte de eerste Studiezaal in zijn eigen Nieuw-West. Daarvoor kreeg hij in 2021 de Publieksprijs van de Nieuw Amsterdam Prijzen. Hij werd in 2018 gekozen tot Amsterdammer van het Jaar en is onder andere lid van de programmaraad Kenniscentrum Kansenongelijkheid (Gemeente Amsterdam).
Geen onnodige stress
Volgens Idrissi zorgen kansenongelijkheid en studie-uitval voor het verloren gaan van talent. ‘Dat is zonde. Ik wil dat studenten geen onnodige stress ervaren. Studiegeluk is daarbij een randvoorwaarde. Daarna kun je gaan werken aan studiesucces.’
De professor of practice herinnerde zich hardop hoe hij zijn eerste tijd als student op de hogeschool ervoer: ‘Een maand ervoor sliep ik niet goed van de stress. Omdat ik niet wist hoe ik vanuit West naar de HvA moest reizen. Omdat ik geen laptop had.’ Aan het begin van zijn studie voelde Idrissi voor het eerst kansenongelijkheid.
Studenten die nu denken over stoppen, nodigt Idrissi uit om met hem te komen praten en ook van de ‘kennis en ervaring van docenten’ maakt hij graag gebruik om ‘samen stil te staan en te leren’.
De lat hoger
Daarbij richt Idrissi zich in eerste instantie op de HvA: ‘Ik mag drie jaar lang doen wat nodig is om het thema diversiteit en inclusie naar een nieuwe fase te helpen krijgen. Ja, ik doe dit voor de HvA, maar ik leg de lat nu al wat hoger. Alles wat we doen zullen we ook openstellen voor het bedrijfsleven, de overheid’, zei hij. Om na een korte gedachtepauze te vervolgen: ‘En de Belastingdienst’, sarcastisch verwijzend naar de zwarte lijst die de overheidsdienst hanteerde voor mensen met een niet-Westerse achtergrond.
‘Als je aan de slag wil met diversiteit moet je dat voelen. Anders wordt het een afvinklijstje’
‘Het onderwerp diversiteit en inclusie heeft niets te maken met de afkomst van je ouders of de plek waar je wieg heeft gestaan’, stelde Idrissi. ‘Het gaat om het willen leren kennen van de ander. Het daadwerkelijk willen horen en begrijpen van die ander, van diens leefwereld, diens thuis en diens normen en waarden. Want enkel dan kun je voelen en begrijpen wie de ander is. Als je aan de slag wil met diversiteit moet je dat voelen. Anders wordt het een afvinklijstje. Dan zeg je: “Kijk hoe goed ik ben. En je gaat weer door.”’
Professors of practice
Idrissi is de derde professor of practice bij de HvA, verbonden aan de faculteit Onderwijs & Opvoeding. Na Kate Raworth (duurzaamheid) en Marleen Stikker (digitalisering) is het de bedoeling dat hij een inspiratiebron is voor HvA’ers op het gebied van diversiteit en inclusie. Daarmee heeft de HvA nu voor elke symbolische ‘D’ uit het zogenoemde Instellingsplan een boegbeeld.