‘Onderzoek speelt kleine rol bij selectie docenten’
Onderzoek neemt naast lesgeven een steeds belangrijkere plek in op hogescholen. Maar dat blijkt niet uit de manier waarop het personeel wordt geselecteerd, ontdekte Didi Griffioen, programmaleider Onderzoek & Onderwijs op de HvA.
Moet een docent vooral goed studenten kunnen aanmoedigen? Of weten wat er in het vakgebied speelt? En hoe zit het met leiding geven en onderwijsprogramma’s opstellen? Allemaal vragen waar hogescholen over moeten nadenken als ze een nieuwe docent-onderzoeker zoeken. Maar: in de praktijk wordt vooral om mensen gevraagd die goed zijn in lesgeven, en niet per se in onderzoek doen.
Griffioen bestudeerde 126 vacatures van 20 verschillende hogescholen
‘De taken van onze docent-onderzoekers zijn niet centraal vastgelegd,’ zegt Didi Griffioen, programmaleider Onderwijs & Onderzoek op de HvA. ‘Daardoor is het onduidelijk wat de balans tussen onderwijs en onderzoek moet zijn. Ik kon wel kijken naar welke competenties hogescholen vragen in vacatures voor docenten en welke taken daarbij horen.’
Griffioen bestudeerde 126 vacatures van 20 verschillende hogescholen op werkenbijhogescholen.nl. Op die vacaturesite zetten Nederlandse hogescholen bijna al hun vacatures. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Higher Education Policy.
Profielen
Uit het onderzoek komen twee soorten profielen naar voren: een docent moet kunnen lesgeven of onderzoek kunnen doen. Maar het blijkt dat er veel minder vaak wordt gevraagd naar docenten die onderzoek gaan doen. Ook werd er bijna nooit om docenten gevraagd die les kunnen geven én weten hoe ze onderzoek moeten doen.
Opvallend, zegt Griffioen. ‘Mijn indruk is dat hogescholen onderzoeksvaardigheden de laatste jaren steeds belangrijker vinden. De intentie is er dus wel, maar dat is niet terug te zien in de vacatureteksten.’
Ook beleidsmakers hechten juist belang aan de onderzoekscapaciteiten van docenten, schrijft Griffioen in haar onderzoek. Maar docenten worden vaak aangenomen door onderwijsmanagers die minder binding hebben met onderzoek. De focus ligt dan vooral op hoe goed docenten zijn in lesgeven.
Verschillende afdelingen
‘Op de HvA worden docenten altijd aangenomen als docent-onderzoeker, maar onderwijs en onderzoek zijn nog steeds twee verschillende afdelingen in de organisatie. Lesgevende collega’s die ook onderzoek willen doen, weten niet altijd waar ze precies terecht kunnen.’
Uit de reacties op haar onderzoek maakt Griffioen op dat het aannemen van docenten die ook onderzoek kunnen doen, een thema is dat speelt op hogescholen. ‘Veel mensen laten blijken dat het onderwerp nu op de agenda staat.’ De onderzoekster gaat nog door met een analyse van de vacatureteksten uit 2017 en 2018.