Studenten Engineering: ‘Max in de spotlight, maar vergeet de monteurs niet’ 

13 december 2021
Beeld:

Getty Images / Red Bull Content Pool

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
13 december 2021

Lyrisch zijn de media over Max Verstappen, de eerste Nederlandse wereldkampioen ooit in de Formule 1. Maar: vergeet zijn monteurs niet, zeggen twee HvA’ers Engineering. ‘Die bandenwissel was een strategische meesterzet.’

Waar was Verstappen eigenlijk geweest zonder de monteurs die hem hielpen het kampioenschap te behalen? Dat de prestatie van Max Verstappen historisch was, is HvA-studenten Engineering Quinten Leurs (19) en Jimme van de Grind (18) niet ontgaan. Maar ook het seizoen van de monteurs achter de Nederlander is een prestatie voor in de boeken, aldus Jimme. ‘Red Bulls pitstopcrew was dit jaar gewoon ontzettend goed.’ 

 

Waardering
Rustig blijven, goede communicatie, snel handelen: ontzettend belangrijke kwaliteiten voor een monteur. ‘Maar vooral moet je een ontzettend inzicht in je auto hebben: je moet precies weten hoe alles werkt, waar een probleem zit en hoe je dat oplost’, legt Quinten uit. Voor hem en studiegenoot Jimme is juist dat technische deel achter Verstappens prestatie inspirerend. Krijgen die monteurs eigenlijk wel de waardering die ze verdienen, volgens hen?

Beeld: Daniël Rommens | Jimme en Quinten

‘Nou ja, iedereen weet dat je zonder die monteurs niets bent. Zij bouwen je hele auto. Tegelijkertijd is het wel meteen hun fout als er iets niet aan de auto klopt,’ weet Jimme. ‘En het is logisch dat Verstappen in de spotlight staat: hij is de man, de coureur. Maar feit is ook dat ze bij Red Bull dit seizoen veruit de minste fouten hebben gemaakt, daar kun je niet omheen. Waar Mercedes dit jaar slordiger, minder snel in de pit was en meer foutjes maakte, hebben die van Verstappen het echt feilloos gedaan.’

 

Strategische meesterzet
Gister zat Jimme op het puntje van zijn stoel, als een van de vijf miljoen Nederlanders die Verstappen in de laatste seconden als eerste landgenoot ooit het wereldkampioenschap van de Formule 1 zag winnen. Verstappen haalde zijn concurrent Lewis Hamilton pas in de laatste ronde in, nadat de racers tijdelijk achter de safety car moesten rijden vanwege een ongeluk. ‘Daar zat veel geluk bij. Maar dat de pitcrew ervoor koos om juist tijdens de safety car Verstappens auto naar binnen te halen voor de zachtere, snellere banden, was een strategische meesterzet.’

‘Al gaat het om een tiende van een seconde, je wil die kleine dingetjes verbeteren’

Voor Quinten is vooral het voorwerk van de monteurs inspirerend. ‘Constant zijn ze aan het sleutelen, meten en optimaliseren. Het werk dat zij doen, vergelijk ik een beetje met de boot die we nu zelf bij onze studie aan het maken zijn. Stapje voor stapje bekijk je waar we nog aan moeten sleutelen, en proberen we steeds technische problemen op te lossen.’

 

Monaco
Beide studenten mogen in juli volgend jaar even van het ‘pitwerk’ proeven. Quinten: ‘Met de boot die we nu bij ons project CleanMobility aan het ontwerpen zijn, willen we gaan meedoen aan de Energy Boat Challenge in Monaco. Tussen de twee races die we dan gaan varen, zullen we als monteur in een nisje langs het water gaan staan, om aan de boot te sleutelen. Best vergelijkbaar met de pitstraat van de Formule 1, al zal die pitplek in ons geval een steiger zijn, haha.’

Beeld: Getty Images / Red Bull Content Pool | Monteurs van Max Verstappen aan het werk tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi

Quinten zal je later niet als monteur in de pitstraat terugvinden. Juist het voorwerk, dus het ontwerpen en ontwikkelen, is voor hem interessant. ‘Het coole van dat proces is dat je steeds oplossingen voor later aan het bedenken bent. Bij de Formule 1 hebben ze bijvoorbeeld net iets bedacht dat de onderkant van zo’n auto half vacuüm doet zuigen. Vanaf volgend jaar vliegt daardoor weer minder lucht onder de auto door, zodat de coureur weer sneller door de bochten gaat.’ Jimme sluit zich daarbij aan. ‘Al gaat het om een aanpassing waarmee je een tiende van een seconde sneller gaat: die kleine dingetjes verbeteren, dat vind ik nou mooi werk.’

 

Bekijk hieronder de korte documentaire die HvanA maakte over de studenten van Clean Mobility tijdens de Energy Boat Challenge in Monaco.