Droombaan: Kiki wil contentmanager zijn in de voetbalwereld

29 november 2021
Beeld:

HvanA | Kiki de Ruig

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
29 november 2021

Wat wil je later worden? Die vraag leek als kind nog ver weg, maar straks ga je toch echt aan de slag. In onze serie Droombaan krijgen studenten een podium om te pitchen waarom zij dé kandidaat zijn voor die ene baan. Dit keer is dat Kiki de Ruig, die haar passie voor online content en ontwerp kwijt wil in de voetbalwereld, haar oudste liefde.

Wat is jouw droombaan?  

‘Ik wil als contentmanager werken, specifiek in de voetbalwereld. Ik wil dus bepalen hoe een club er online uitziet, de huisstijl ontwerpen en de social media-uitingen en inhoud van de website bewaken. Waarom de voetbalwereld? Ik ben ermee opgegroeid, zelf heb ik jaren gespeeld. En mijn vader nam me vanaf mijn zesde al mee naar de wedstrijden van Ajax. Ik werk nu bij Telstar. Het is een mannenwereld, maar dat vind ik prima: ik ging altijd al meer om met jongens dan met meiden. Dat ik me hier als vrouw kan bewijzen, is juist een aantrekkelijke uitdaging.’ 

 

Sinds wanneer heb je deze droom?

‘Ik wilde altijd al iets in het voetbal doen, natuurlijk in eerste instantie als prof. Als speler was ik razend fanatiek, in tegenstelling tot mijn teamgenootjes, haha. Terwijl zij hun haren aan het vlechten waren in het veld, maakte ik me druk over de wedstrijd. Het idee om in deze wereld als contentmanager aan de slag te gaan, is pas kortgeleden ontstaan. Bij Telstar begon ik achter de bar, maar werd ik op een gegeven moment benaderd om ook online content voor de club te gaan maken. Nu doe ik dat met veel plezier, contentcreatie is echt een passie van me geworden. Gelukkig liggen er genoeg kansen om in dit werk door te stromen in de voetbalwereld.’ 

CV

Naam: Kiki de Ruig

Leeftijd: 21

Opleiding: Communication & Multimedia Design (CMD)

Werkervaring: horeca, contentcreatie.

Hobby’s: voetbalwedstrijden spelen en bezoeken, veel met vrienden zijn, ontwerpen van websites en logo’s.

Unieke kenmerk: heeft een impulsief, spontaan en aanwezig karakter. Ze trekt mensen mee en als ze in de klas komt, weet je dat ze er is.

Je hebt al een eigen website als content creator, krijg je al opdrachten binnen?

‘Ja, regelmatig en van verschillende bedrijven. Posters, logo’s, websites: er is online veel werk te vinden. Soms krijg ik ook banen aangeboden via LinkedIn en denk ik weleens: zal ik stoppen met mijn opleiding en ingaan op zo’n aanbieding? Maar op dit moment weet ik zeker dat ik mijn opleiding wil afmaken. Ik ben er nu al zeker van dat ik straks sowieso ergens terechtkan, dat voelt erg fijn.’ 

 

Denk je dat je iets aan je studie gaat hebben?

‘Absoluut, mijn studie leert me van alles om voetbalclubs bij te helpen. Veel van de kennis in het werkveld is verouderd, terwijl ik de nieuwste theorie leer. Hoe bouw je momenteel een website, bijvoorbeeld? Waar let je op bij het ontwerp van je huisstijl? Wel zijn we nog vooral bezig met websites en apps maken, het stukje online marketing ontbreekt nog. Hoe je jouw bedrijf online verkoopt, dat mis ik nog. In het derde blok van dit jaar ga ik dat er daarom als keuzevak bij doen.’ 

Beeld: HvanA

Wat heb je geleerd van eerdere baantjes?

‘Werken in de horeca heeft me veel bijgebracht. Ik leerde daar zelfstandig te zijn, maar vooral ook te werken in teamverband. Dat laatste is erg belangrijk voor me geweest, want op school had ik juist vaak moeite met samenwerken: ik wilde het liever allemaal zelf doen. Maar in de horeca moét je samenwerken. Ik heb daar trouwens ook geleerd om socialer te worden, want je moet steeds met anderen bezig zijn, hè. Vroeger vond ik het best lastig zomaar met een vreemde een praatje te maken, nu doe ik dat heel makkelijk.’ 

 

Waarom ben jij geschikt voor deze baan?

‘Omdat ik een echte teamspeler ben geworden, die tegelijkertijd zelfstandig is. Ik kan goed luisteren, maar ook mijn mening geven als ik het er niet mee eens ben. Maar vooral weet ik inmiddels veel van vormgeving af, het is echt een passie geworden. Ik denk dat dat uiteindelijk het belangrijkst is.’ 

Wat is je grootste uitdaging?

‘Ik moet minder hooi op mijn vork nemen. Van nature heb ik namelijk de neiging om altijd zelf de touwtjes in handen te houden. Het is niet dat ik anderen niet vertrouw of uit arrogantie, maar als ik het zelf doe, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het goed doe. Als contentmanager zal ik straks een leidinggevende rol oppakken, maar daarin zal ik dus moeten leren om mijn team de mogelijkheden te geven om zelf dingen op te pakken.’