Deze HvA-docenten maken games, een complex vak voor echte liefhebbers

22 november 2021
Beeld:

Screenshot van Unexplored 2

Geplaatst door
Benne van de Woestijne
Op
22 november 2021

Karel Millenaar en Matthijs Dierckx, HvA-docenten Game Development, wonnen onlangs twee prijzen met het computerspel Unexplored 2. In een klein, ambitieus team werkten ze er maar liefst vier jaar lang aan. ‘Iemand zien opgaan in jouw spel is het mooiste wat er is’. 

Waar zijn we beland? ‘In een magische wereld, die op het punt staat vernietigd te worden. Jij, de uitverkorene, moet deze wereld zien te redden. Je moet de staf die je bij je draagt naar de prime elemental forge brengen, en hem daar vernietigen. Maar pas op voor de groep die The Empire heet, want als zij de kracht van die staf laten vrijkomen, is het einde verhaal.’

 

De passie spat ervan af. Vraag Karel Millenaar naar Unexplored 2: the Wayfarer’s Legacy en je waant je meteen in een fantasierijke verhaalwereld, die doet denken aan Lord of the Rings. Vier jaar lang werkten hij en zijn HvA-collega’s Matthijs Dierckx en Rosa Corstjens eraan, dit vervolg op de eerste Unexplored. En met succes, want afgelopen oktober wonnen ze de prijs voor beste technologie en beste audio op de Nederlandse Game Awards. 

 

Beeld: Daniël Rommens | Karel Millenaar

Competitie van liefhebbers

Wat bezielt iemand om games te maken? Ergens in die vier jaar moet Millenaar, die zich bezighield met het ontwerp van de spelwereld, zich die vraag ook hebben gesteld. Hij weet dat games maken niet over één nacht ijs gaat. ‘Zeker als je, zoals wij deden, het supercomplex aanpakt met een klein team van vijf specialisten. Je weet bovendien pas of het spel echt goed is als het klaar is. Daar gaan heel wat stappen aan vooraf.’

 

Bovendien: zelfs als het spel uiteindelijk ‘leuk’ wordt, is succes nog helemaal geen zekerheidje. ‘Mensen die dit werk doen, sporen dus eigenlijk niet helemaal,’ lacht Millenaar. De competitie op de gamemarkt is namelijk groot, een financiële beloning daardoor vaak onzeker. Ieder jaar beginnen zeker honderd studenten op de HvA-opleiding Game Development.

 

Beeld: Daniël Rommens | Matthijs Dierckx

Voor het geld moet je het dan ook niet doen. ‘Je maakt games omdat je liefhebber bent,’ weet Matthijs Dierckx, die de muziek voor het spel maakte. Millenaar ontdekte in zijn studietijd dat hij games wilde maken, Dierckx wist dat al als kind. ‘Het begon al toen ik vroeger Pong speelde, een van de eerste computerspellen ooit. Ik vond het fascinerend dat je invloed kon hebben op wat je op je televisie zag. Ik kon daar helemaal in opgaan.’

 

Bij Unexplored 2 merk je dat de techniek alweer decennia verder is. ‘Het spel werkt met een algoritme dat uit een berg recepten en ingrediënten put om steeds een nieuwe menukaart voor jouw spelwereld te maken’, legt Dierkx uit. Dat algoritme maakt steeds nieuwe werelden, zodat voor elke speler een unieke ervaring, omgeving en mogelijkheden in het verhaal ontstaan.

 

De wekker zetten

Extra bijzonder is het om spelers in hun eigen game te zien opgaan, zegt Dierckx. ‘Dat iemand opeens helemaal opgaat in je spel, muziek en spelwereld is voor mij nog het allermooist’. Zelf kan hij daar ook nog een potje van. ‘Als ik ’s avonds game, moet ik soms de wekker zetten om naar bed te gaan.’

 

Op hun opleiding loopt ondertussen de volgende generatie game developers warm. ‘Er loopt zeker talent rond, al is dat vooral afhankelijk van de houding van de student,’ weet Millenaar. ‘Puur talent voor programmeren doet er minder toe, dat kun je leren.’ Dierckx weet hoe je dat talent herkent. ‘Die studenten stellen buiten de les om toch nog even die extra vraag aan je.’

 

Een proefversie van Unexplored 2 is inmiddels te spelen op de pc. Volgend jaar verschijnt het spel op alle consoles.