Ophef om HvA-medewerker na ruzie QR-code op filmpje

7 oktober 2021
Beeld:

HvanA

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
7 oktober 2021

Een HvA-medewerker is in een video te zien waarin ze ruzie maakt over de QR-code bij een restaurant. Daarin loopt ze weg zonder te betalen en maakt ze een opmerking over de Tweede Wereldoorlog tegen de eigenaar. De video is al bijna 200.000 keer bekeken.

De ruzie vond zondag plaats bij een restaurant in Amsterdam, waar op die dag ook een demonstratie was tegen de coronamaatregelen. Een voorbijganger legde de woordenwisseling vast op video. Daarin zei de HvA-medewerker dat ze niet naar het toilet mocht vanwege een QR-code die op dat moment niet wilde laden.

 

De vrouw vond dat oneerlijk en maakte vervolgens de opmerking naar de restauranteigenaar: ‘Meneer zegt dat hij van Joodse afkomst is, nou dan heeft hij iets toch niet goed geleerd tijdens de Tweede Wereldoorlog.’ Vervolgens liep ze weg zonder te betalen.

‘Ik zie de mogelijkheid om hiermee een discussie te openen. Ook in het onderwijs’

Verschillende media besteden aandacht aan de video. De medewerker, die voorheen docent was, laat desgevraagd weten nog steeds achter haar gedrag te staan. Ze geeft aan dat de rekening, op aandringen van haar kinderen, alsnog is betaald. Het restaurant doet daarom geen aangifte van diefstal. Wel heeft de manager een melding gemaakt van antisemitisme.

 

Dat de opmerking over de Tweede Wereldoorlog als kwetsend wordt ervaren, vindt de vrouw vervelend. Ze denkt niet dat de video haar voorbeeldfunctie ten opzichte van studenten of haar positie als HvA-medewerker aantast.

 

Geen persoonlijke opvattingen
‘Ik zou graag willen dat de video wordt weggehaald, maar ik zie tegelijkertijd de mogelijkheid om hiermee een discussie te openen. Ook in het onderwijs. Want we zijn allemaal zoekende. Voor mij voelt de coronapas wel als iets wat aan de Tweede Wereldoorlog doet denken. Daar zou ik graag het gesprek over aangaan.’

 

De HvA vindt dat het gesprek over de impact van de QR-code ook binnen de muren van de hogeschool moet kunnen plaatsvinden. ‘Als het voor onderwijs past om over deze discussies te praten, dan kunnen docenten zeker stellingen inbrengen, met het didactisch doel om dialoog te stimuleren en studenten te leren om kritisch na te denken en mening te vormen. Maar niet met als doel om persoonlijke opvattingen te verkondigen’, laat een woordvoerder weten.