Student schrijft – Gaan we na de zomer wel weer naar college?
Deze week schrijven vijf studenten Creative Business een verhaal voor HvanA. Waar maken zij zich druk om, en wat valt hen op tijdens college? Vandaag: nemen we na de zomer voorgoed afscheid van de online lessen?
Er raast al anderhalf jaar een flinke storm door het hoger onderwijs: de coronacrisis. Desondanks heeft de HvA een recordaantal nieuwe studenten verwelkomd op alle faculteiten, en daardoor opende de HvA haar deuren voor een flink aantal nieuwe docenten. Hoe denken deze nieuwe docenten over de toekomst van het onderwijs?
Alle HvA’ers begonnen dit studiejaar vanachter een beeldscherm. ‘Ik vond dat online onderwijs best een gestuntel in het begin’, geeft kersverse docent Nathan Vos (Creative Business & Communicatie) toe. ‘Mijn eerste dag was echt vreselijk. Het was een introductie voor mijn eerstejaarsklassen, en natuurlijk begreep ik niets van de online omgeving. Alles wat ik vooraf bedacht had, werkte niet. Ik dacht: komt dit ooit nog goed?’
Aandacht vasthouden
‘Mijn spiekbriefje stond klaar op een tweede beeldscherm en ik kende de stof goed’, vertelt docent Louiza Voorthuijsen (Creative Business & Communicatie) over haar eerste online college. ‘Toch was ik tijdens de eerste colleges vooral bezig met hoe ik de aandacht van mijn studenten kon vasthouden.’
Startende docenten kunnen met hun vragen terecht bij de HvA Academie dat onder andere coaching aan teams en medewerkers biedt. Zo is er een docentkwalificatietraject. Docenten worden tijdens dit traject begeleid en getraind om beter les te geven; uiteindelijk kunnen ze de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) halen.
‘In een lokaal word ik veel meer geconfronteerd met wat beter kan’
Volgens Suzan Leydesdorff van de HvA Academie is er veel veranderd. ‘Voor de pandemie besteedden we wel aandacht aan blended learning (een combinatie tussen online en offline onderwijs) maar nooit zoveel aan online lesgeven. Dit is voornamelijk veranderd doordat veel startende docenten worstelden met het online aanbieden van hun kennis.’
Naast online lesgeven was er binnen de HvA Academie ook aandacht voor fysiek onderwijs. De HvA wilde fysieke ontmoetingen – waar dat kon – alsnog mogelijk maken. Door de versoepelingen van de coronamaatregelen in het hoger onderwijs was daar dit jaar ook ruimte voor, en dus was het eindelijk zover voor Vos en Voorthuijsen. Na een paar maanden online geoefend te hebben, mochten zij echt voor de klas gaan staan.
Wereld van verschil
‘Dat voelde eigenlijk direct heel natuurlijk aan’, zegt Voorthuijsen. ‘De dynamiek in een lokaal is zo anders. Het geeft mij als docent veel energie en dat merk ik ook aan de studenten. Alles lijkt beter binnen te komen. Een wereld van verschil als ik het vergelijk met een willekeurig online college.’
Ook Vos merkt veel verschil tussen online en offline lesgeven. ‘Je kunt de studenten veel beter lezen, en je merkt het als iemand iets niet begrijpt. Ik word in een lokaal veel meer geconfronteerd met wat beter kan. Goed voor mijn leercurve, en van die van mijn studenten.’
‘Online lesgeven is een beetje als een pizza’
Hij geeft toe hier eerder niet zo bij stil te hebben gestaan. ‘Ik zei altijd: ik weet niet wat ik mis, als andere docenten vroegen of ik ook verlangde naar fysiek onderwijs, maar nu ik geproefd heb van het echte docentenleven wil ik meer. Het is een beetje als pizza. Een pizza gaat er altijd wel in, maar een lekkere pizza is nog veel beter. Ik hoop mijn studenten dan ook steeds vaker tegen te komen in de gangen van het gebouw en tot die tijd maak ik er online een feestje van.’
Structurele veranderingen
Of Vos zijn gebeden verhoord worden, is nog onzeker. Het programma The Work Lab en de afdeling Institutional Research (IR) hebben samengewerkt aan de crisismonitor, een online enquête uitgezet onder HvA medewerkers, om HvA-docenten te vragen naar hun ideeën over de toekomst van het onderwijs. Uit de enquête uit het najaar van 2020 blijkt dat maar liefst negen op de tien ondervraagden denkt dat er structurele veranderingen gaan plaatsvinden binnen de HvA. Blended learning als vaste onderwijsvorm valt volgens het overgrote deel niet uit te sluiten.
Voorthuijsen sluit zich aan bij het idee dat blended onderwijs zal blijven, maar is hier niet ontevreden over. ‘Ik ben fan van een combinatie tussen online en offline onderwijs, maar het heeft wel mijn voorkeur om de zwaarte te laten liggen op het fysieke onderwijs. Korte colleges en consulten kunnen wat mij betreft prima online plaatsvinden, maar bij groepsproducten bieden fysieke colleges gewoon meer mogelijkheden. Studenten worden offline uitgedaagd om écht samen te werken.’
Leydesdorff denkt dat het onderwijs voorgoed is veranderd . ‘Online onderwijs zal blijven, ook als we weer geheel offline mogen lesgeven. Door goed blended onderwijs aan te bieden kunnen studenten onafhankelijk van plaats en tijd leren, en daar blijven we naar streven. Alle docenten werken achter de schermen keihard om het onderwijs te optimaliseren, dat mogen we niet vergeten.’
Dit artikel is geschreven door tweedejaars Creative Business-student Amber Brandenburg. Deze reeks artikelen komt voort uit een schrijfopdracht van de opleiding Creative Business, waarbij studenten in opdracht van HvanA een achtergrondartikel schreven over een zelfgekozen onderwerp.