Les volgen in je onderbroek: eerstejaars kijken terug op coronajaar

15 juni 2021
Beeld:

Eigen beeld

Geplaatst door
Stella Vrijmoed
Op
15 juni 2021

In augustus vroegen we kersverse eerstejaarsstudenten wat ze verwachtten van hun nieuwe studie in dit gekke coronajaar. Nu blikken we met drie van hen terug: was het echt zo’n terrorjaar?

‘Alles waar we een practicum voor zouden hebben, is gewoon afgevinkt’

Beeld: Eigen beeld | Alex Groenendijk

Alex Groenendijk (21) uit Nieuwegein begon aan de opleiding Aviation

 

‘Het hoogtepunt van het jaar was dat we in april weer naar school mochten na een halfjaar. Voor de rest was elke dag hetzelfde: je staat op, je gaat achter je laptop, en je gaat weer naar bed. De online lessen heb ik in allerlei posities gevolgd. In bed, in de trein, buiten op het balkon als het lekker weer was. Maar ik heb ook vaak genoeg in m’n onderbroek op de bank gezeten tijdens een les.’

 

‘Alles waarvoor we practicum zouden hebben, is gewoon afgevinkt. Bijvoorbeeld de windtunnelproef, waarbij je test hoe objecten en materialen reageren op wind. Het is allemaal wel uitgelegd, en opgenomen van vorig jaar. Maar ja, zo’n practicum is toch een deel van je opleiding. Ik snap het ook wel, de HvA kan moeilijk les op locatie geven als het niet mag, maar ik heb bijvoorbeeld ook docenten gehad die hun camera niet aanzetten. Dan denk ik, geef ons dan tenminste nog het gevoel dat je aan het lesgeven bent.’

‘Ik had het geluk dat iedereen van mijn groepje dicht bij elkaar woonde’

Beeld: Eigen beeld | Ook Souhaila (rechts) ging er even tussenuit: tijdens een weekendje in Overijssel met haar nicht kwamen ze een winterfestivalletje tegen.

Souhaila Hasnaoui (19) begon dit jaar aan de opleiding Fysiotherapie

 

‘Achteraf gezien viel het best wel mee. Ik mocht gelukkig twee keer per week naar school. We zaten met zijn zestienen bij elkaar in een praktijkles en werden in groepjes van vier ingedeeld om te oefenen. Je mocht dat dan niet met anderen doen.’

 

‘Vriendinnen van de middelbare school die andere studies op de HvA zijn gaan doen, hebben het schooljaar heel anders beleefd. Voor hen was het volgens mij echt geen leuk jaar, omdat zij alleen maar thuis zaten en geen sociale contacten hadden.’

 

‘Er zijn ook mensen bij mij op de studie die het niet zo positief hebben ervaren en die zijn gestopt. De aanpak van de HvA werkte niet voor hen: ze vonden dat ze voor een opleiding als fysiotherapie eigenlijk veel te weinig écht bezig waren. Ik had het geluk dat iedereen van mijn groepje dichtbij elkaar woonde, en dat we veel samen konden oefenen. Maar dat hadden niet alle groepjes, en die moesten het dan echt zelf uitzoeken.’

 

‘Ik heb trouwens wel drie keer van groepje moeten wisselen, want de indeling veranderde telkens omdat er dus mensen stopten, of op een andere dag naar school wilden omdat die dag niet uitkwam voor ze.’

‘Ik ben blij dat ik niet elke dag vier uur in het ov moest zitten’

Beeld: Eigen beeld | Kayleigh mocht aan het eind van het jaar eindelijk een aardrijkskundig tripje maken met haar opleiding.

Kayleigh Dudink (18) uit Onderdijk begon aan de opleiding Leraar Aardrijkskunde

 

‘Ik keek erg op tegen de online lessen, ze leken me vervelend en minder goed. Maar het jaar is beter geworden dan ik had verwacht. Alle docenten zorgden voor humor en probeerden het echt gezellig te maken. Gelukkig heb ik al mijn eigen lessen echt in de klas kunnen geven, de eerste maand vooral in kleine groepjes of korte delen van de les. Nu sta ik twee hele aardrijkskundelessen voor de klas.’

 

‘Ik ben tot aan de lockdown in december een keer per week naar de HvA geweest, daarna alleen voor praktijkonderwijs, bijvoorbeeld voor een stenenpracticum. Daarbij moest ik stenen bekijken en onderscheiden en dat kan niet online. Elke fysieke les die ik had vond ik echt enorm fijn, maar ik ben blij dat ik niet elke dag vier uur in het ov moest zitten.’

 

‘Twee weken geleden was ik ook met mijn opleiding een hele dag in Limburg om geologische structuren en verschillende steensoorten te bekijken. Dit was helaas wel het eerste en het laatste uitje van het jaar.’

 

‘Ik ben enorm blij met mijn studiekeuze. Ik vind het onderwijs geweldig en wil mijn enthousiasme daarover graag delen. Daarom word ik volgend jaar studentmentor zodat ik nieuwe eerstejaarsstudenten op weg kan helpen.’