Ayla wil jonge meiden zelfverzekerder maken met taekwondo

19 maart 2021
Beeld:

Via Pexels

Geplaatst door
Marloes van de Wakker
Op
19 maart 2021

Moet jij nog afstuderen, maar heb je geen flauw idee hoe? Misschien kan Amfi-student Ayla je inspireren. Zij combineerde haar studie met haar passie voor de sport taekwondo en bedacht een campagne voor Adidas. Uiteindelijk haalde ze een 10. ‘Ik was zo verbaasd.’

Ayla Kärcher (23) studeerde eind januari niet zomaar af aan Amfi, maar wist voor haar afstudeeropdracht een zeldzame 10 te halen. Ze bedacht de mogelijk nieuwe digitale campagnestrategie voor modesportmerk Adidas: KIYAHgirls. De campagne moet jonge meiden zelfverzekerder maken. Hoe? Via de vechtsport taekwondo. 

 

Via een TikTok-challenge wordt aan de jonge meisjes gevraagd om een filmpje van zichzelf te maken terwijl ze taekwondo-oefeningen doen. ‘De challenge is leuk en laagdrempelig, waardoor iedereen mee kan doen. Op deze manier hoop ik dat veel meiden de sport zullen ontdekken.’

Hoe kwam je op dit idee voor je afstuderen?

‘Bij Amfi moet in je afstudeeropdracht laten zien wie jij bent als persoon. Ik doe al aan taekwondo sinds mijn zevende en het heeft mij geholpen om de kracht in mezelf te vinden. Dit wilde ik graag laten terugzien in mijn afstudeerproject. Ik hoop andere meisjes te helpen door middel van mijn eigen ervaring.’

 

‘Omdat ik de richting International Fashion & Branding deed aan Amfi, was het vanzelfsprekend dat ik ook een merk aan mijn afstudeeropdracht moest koppelen. Ik koos voor Adidas, omdat ik het een sterk en interessant merk vind. Daarbij is Adidas een van de grootste verkopers van vechtsportmaterialen. Dit voelde dus als een goeie match.’

Beeld: Eigen foto | Ayla Kärcher

Wat betekent taekwondo dan precies voor jou?

‘Voordat ik met taekwondo begon, was ik een verlegen meisje met weinig zelfvertrouwen. De sport hielp me om mijn zwakke en sterke punten te ontdekken en ik werd een stuk gedisciplineerder en zelfverzekerder.’

 

‘Taekwondo is ook een soort levenswijze. De “do” in de naam betekent letterlijk “weg”. Het staat voor het pad dat jij als persoon aflegt. Het gaat er niet om dat je perfect bent of een bepaald resultaat bereikt. Het is belangrijk dat je aan jezelf werkt, jezelf uitdaagt, stilstaat bij je zwakke momenten en je sterke momenten viert. Ik denk dat deze gedachte een heleboel jonge meisjes kan helpen.’

 

Waarom vind je dat zo belangrijk?

‘Door sociale media krijgen we allerlei ideaalbeelden naar ons hoofd geslingerd van hoe we moeten zijn. We zijn ons niet altijd bewust van de invloed die dit heeft op jonge meiden. Zij zouden niet continu moeten nadenken over wat anderen vinden, maar juist stil moeten staan bij wat zij voelen en wie ze willen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat taekwondo hen hierbij kan helpen.’

Toch wordt vechtsport niet altijd gezien als iets voor meisjes.

‘Deze gedachte komt vaak voort uit het idee dat de sport hen leert vechten, maar het leert meisjes juist om zichzelf te verdedigen en zekerder te worden. Veel meiden stoppen in hun tienerjaren met sporten vanwege onzekerheden, terwijl het belangrijk is voor hun gezondheid. Met mijn campagne wil ik daarom ook het beeld rondom vechtsporten veranderen: het is niet alleen iets voor jongens, of gewelddadig.’

 

Wat was je reactie toen je hoorde dan je een 10 kreeg voor je afstudeeropdracht?

‘Ik was zo verbaasd en overweldigd dat ik eerst niet wist hoe ik moest reageren. Mijn passie zit in dit project. Ik geloof echt in het idee en heb er daarom een heleboel tijd en energie ingestoken. Ik ben blij dat ik een goeie beoordeling heb gekregen, maar een 10 had ik niet verwacht.’

‘Het is belangrijk om soms te reflecteren op hoe ver je al bent gekomen’

Je hebt de campagne niet in samenwerking met Adidas gemaakt. Zou je het merk willen laten zien wat je bedacht hebt?

‘Ja, het zou natuurlijk fantastisch zijn als Adidas ervoor open staat om daadwerkelijk iets met mijn idee te doen. Maar zomaar op het bedrijf afstappen, dat durf ik niet. Ik heb de video van mijn campagne wel gedeeld op mijn LinkedIn en het bedrijf hierbij getagd. Een van mijn LinkedIn-connecties werkt voor Adidas, dus wie weet wat er nog gebeurt.’

 

Wil je verder met het idee om jonge meiden te helpen zelfverzekerder te worden?

‘Ja, dit stopt zeker niet nu mijn afstudeeropdracht klaar is. Ik geef zelf taekwondolessen aan kinderen en ook hier zie ik weer duidelijk hoe de sport in hun voordeel kan werken. Hier ga ik voorlopig dus mee door.’

 

Welke tips heb je voor studenten die nog moeten afstuderen?

‘Mij hielp het heel erg om met anderen te praten over de ideeën die ik had. Door hun feedback kwam ik tot nieuwe inzichten of het hielp om mijn idee naar een hoger niveau te tillen. Verder denk ik dat het heel belangrijk is om tijdens je afstudeerproces niet alleen vooruit te kijken, maar ook af en toe te reflecteren op hoe ver je al bent gekomen.’