Lot van ‘De haarclip van Marie-Claire’ draagt geen haarclip

23 maart 2021
Geplaatst door
Stella Vrijmoed
Op
23 maart 2021

Ze bedacht het account in een brakke bui en had binnen een week duizend volgers. Lot Mulder laat met haar Instagram-account @dehaarclipvanmarieclaire intussen 61.000 volgers lachen. Met wat? Steeds dezelfde foto van een haarclip en een quote.

‘Er was vorig jaar een trend op Instagram om een voorwerp aan een quote te koppelen,’ vertelt Lot Mulder (19, Creative Business). ‘En ik bedacht de haarclip.’ Het is een simpele formule: elke dag een foto van een haarclip met steeds een andere quote.

Beeld: Eigen beeld | Lot Mulder met een ‘havercappu’

‘Meiden kan ik van iemand wat kleren lenen?! Heb mijne allemaal verkocht op Vinted haha’, of: ‘Gaan we buiten de Ring?! Ik weet niet waar m’n paspoort ligt hoor momentje haha’. Bij elkaar schetsen ze het stereotype van Marie-Claire, de vrouwelijke student uit de Randstad.

 

Lot: ‘Marie-Claire houdt van wijn drinken met haar vriendinnen. Ze draagt natuurlijk een haarclip, is niet gek van een feestje, heeft een goed sociaal leven. Als ze geen vriend of vriendin heeft, zit ze op een datingapp.’

 

Lawa met havercappu

En Marie-Claire houdt van afko’s, oftewel afkortingen. Lot introduceerde de ‘lawa’ en de ‘kowa’: de lange wandeling en de korte wandeling, nu al ingeburgerd in de taal van haar volgers. Maar ook coka (coronakapsel), avklo (avondklok) en gesalu (gezellig samen lunchen) vallen onder het vocabulaire van Marie-Claire.

 

Of Lot zich in haar herkent? ‘Nee’, is haar eerste antwoord. Maar als je met haar doorpraat, geeft ze toe: ‘De dingen die ik post zeg ik zelf ook, al is Marie-Claire wat heftiger. Maar ik woon net als zij in Amsterdam, ik heb een swapfiets en ik studeer Creative Business. Het is eigenlijk ook gewoon zieke zelfspot.’

 

In het uiterlijk van Marie-Claire herkent ze zich alleen écht niet: ze heeft bijvoorbeeld geen Dr. Martens. En ook geen haarclips. Althans, ze heeft er toevallig nu twintig thuis liggen dankzij een samenwerking met een haarmodemerk: ‘Maar ik draag ze niet.’

 

Een account dat begon als grap breidt Lot nu uit met dit soort samenwerkingen. Zo kon je vorige week een ‘lawa havercappu’-pakket van een koffieketen bij haar bestellen, om je eigen cappuccino met havermelk te maken voor onderweg – ook zo’n typisch Marie-Claire-drankje. De paar honderd pakketten waren binnen een dag uitverkocht.

 

Podcast maken

Maar waarom neemt ze zichzelf eigenlijk zo op de hak met dat account? Lot: ‘Ik vind het leuk om mensen aan het lachen te maken, dat was het vooral in het begin. Maar ik kwam erachter dat het misschien wel chill was om het platform dat ik had gecreëerd ook ergens anders voor te gebruiken.’

 

En zo ontstond de ClipCast, een podcast waarin Lot samen met Lisa Korver (22) – eveneens een socialmediaster met een groot bereik – ‘alles bespreekbaar’ maakt. ‘Er zijn heel veel chicks van onze leeftijd die onzeker zijn over wat ze wel en niet kunnen bespreken, wat ze mogen voelen, wie ze zijn’, aldus Lot.

Beeld: ClipCast | Lisa Korver (links) en Lot Mulder (rechts) met een ‘vinootje’ bij de ClipCast

En dus schuwen de podcastmakers onderwerpen als seksualiteit, mentale gezondheid en straatintimidatie niet en praten ze openlijk over hun scharrels. Doelgroep: vrouwelijke studenten tussen de 18 en 24 uit Amsterdam en ‘iedereen daarbuiten’. In de rubriek Clipmail worden vragen of dilemma’s van luisteraars besproken die binnengekomen zijn via de oproepjes op Instagram.

 

Jonge luisteraars

Daar blijken ook zestienjarigen tussen te zitten. Dat had Lot wel verwacht. ‘Als je jonger bent, kijk je natuurlijk op tegen iets oudere mensen. Ik vind het wel chill eigenlijk, want dan kan ik er lekker vroeg in timmeren dat ze lekker hun eigen ding moeten doen en dan skippen ze misschien wel gewoon die onzekere fase.’ 

 

Maar ze weet ook dat ze met zulk jong publiek moet uitkijken met wat ze zegt. ‘Dat moet altijd. Zelfs al heb je maar veertig volgers.’

‘Er is zelfs een chick uit de kast gekomen doordat ik er zo open over ben dat ik op vrouwen val’

Toch vertelt ze in haar podcast openlijk dat ze het niet zo nauw neemt met veilige seks: ‘Maar we zeggen er altijd bij: doe het niet zoals wij. We zijn gewoon heel eerlijk en ik denk dat dat het grote succes is van de podcast, dat we lekker alles op tafel smijten.’

 
Schijt hebben

En tegen zo’n zestienjarige die onzeker is over hoeveel likes ze krijgt, zeggen de twee meiden praktisch: ‘boeie’. Lot: ‘Er zijn zoveel chicks die zich laten beïnvloeden in hun doen en laten door de mening van anderen. Lies en ik verspreiden de algemene boodschap om daar schijt aan te hebben. Een feministische attitude, ofzo.’

 

Dat lijkt te werken, aan de dankbare reacties op YouTube te zien. Een vijfde van de luisteraars is bovendien man. ‘En er is een chick uit de kast gekomen doordat ik er zo open over ben dat ik op vrouwen val’, zegt Lot. Ze snapt het wel. ‘Wat hebben chicks van onze leeftijd nou aan media-aanbod hierover?’

 

Maar is dat ‘schijt hebben’ niet makkelijker gezegd dan gedaan? Misschien wel, maar juist daarom is het zo goed om af en toe om jezelf te kunnen lachen, vindt Lot. ‘Zelfspot is het belangrijkste wat er is. 100 procent.’