HvA bekroont onderzoek naar slimme laadsystemen op Kennisparade
De vraag naar elektriciteit neemt toe, maar hoe zorgen we dat we die duurzaam en slim gebruiken? SEEV4-City won tijdens de Kennisparade niet alleen de onderzoeksprijs, maar ook de publieksprijs. ‘Het zou mooi zijn als ons onderzoek bijdraagt aan een klimaatneutraal Amsterdam.’
Ben je Ajax-supporter en bestuurder van een elektrische auto? Mogelijk heb je dan al gebruik gemaakt van een van de duurzame oplossingen uit het onderzoek van HvA-onderzoekers Mark van Wees en Jos Warmerdam. Je auto wordt daar opgeladen met elektriciteit van zonnepanelen op het dak van het stadion. En dat werkt óók wanneer de zon niet schijnt. De Arena slaat deze energie namelijk op via oude autobatterijen die op verzoek, bijvoorbeeld van een laadpaal uit de garage, de elektriciteit weer doorgeven.
De Kennisparade is een jaarlijks evenement om kennis te delen en stil te staan bij de laatste ontwikkelingen op de HvA. Het evenement vond plaats in het DeLaMar Theater, maar wel online vanwege de coronamaatregelen. Een van de nieuwste ontwikkelingen is het Centre for Economic Transformation (CET) op de Faculteit Business & Economie. In dit platform gaan studenten, docenten en onderzoekers samen aan de slag met de theorie van Professor of Practice Kate Raworth. Decaan Ineke Bussemaker: ‘Hoe laten we de economie groeien binnen de kaders van de Doughnut Economy? Wat moeten we doen om een duurzame samenleving te realiseren en welke businessmodellen zijn daar voor nodig? Dat gaan we samen uitzoeken.’
Puzzel
Deze nieuwe manier van energie opslaan is een van de stukjes in de complexe puzzel om de toenemende vraag naar elektriciteit slim toe te passen. Het onderzoek won een cheque van 1500 euro. Rector Geleyn Meijer prees namens de jury het werk vanwege de aandacht voor details van de onderzoekers, hun doorzettingsvermogen in het ingewikkelde thema en vooral hun bijdrage aan een actueel probleem.
Want sinds de komst van de elektrische auto heeft ons energienetwerk ’s nachts een piekbelasting van alle auto’s die dan worden opgeladen. En dat is niet duurzaam. Het opladen van auto’s met opgeslagen groene energie kan uitkomst bieden. Het onderzoek richtte zich daarnaast op een breder aspect van de elektriciteitsverdeling. Hoe kan heel Amsterdam daar in de toekomst van profiteren? En hoe hou je rekening met de wensen van verschillende gebruikers? Een taxichauffeur laadt zijn auto bijvoorbeeld liever tussen zijn ritten door op, terwijl iemand anders de auto juist ’s nachts aan de lader legt.
‘Ongelofelijk’
Naast dit onderzoek waren er nog twee andere onderzoeken genomineerd. Zoals een onderzoek naar een nieuwe aanpak tegen pesten en een onderzoek naar manieren voor sporters, dansers en muzikanten om hun oefentijd efficiënt te besteden. Dat SEEV4-City zowel de juryprijs als de publieksprijs won, noemt Van Wees ‘ongelofelijk’. ‘En dat terwijl de andere projecten net zo mooi waren. Maar we zijn er heel blij mee. We hebben er vier jaar hard aan gewerkt en het is een eer dat het resultaat bekroond wordt.’
De gemeente Amsterdam gebruikt het onderzoek bij het bepalen van de strategie om elektriciteit slim toe te passen. Het ultieme toekomstbeeld? ‘Het zou mooi zijn als ons onderzoek bijdraagt aan een klimaatneutraal Amsterdam in 2050.’