Droombaan: Annejolijn wil bedrijven helpen duurzamer te worden
Wat wil je later worden? Die vraag leek als kind nog ver weg, maar straks ga je toch echt aan de slag. In Droombaan krijgen studenten een podium om te pitchen waarom zij dé kandidaat zijn voor die ene baan. Vandaag: Annejolijn Maatman, die bij een communicatiebureau bedrijven wil helpen te verduurzamen.
Wat is jouw droombaan?
‘Ik wil me graag inzetten voor een mooiere wereld door bij een pr- of communicatiebureau bedrijven te helpen om duurzamer te worden. Ik vind dat mijn generatie de taak heeft om zich hiervoor in te zetten.’
‘Bij een communicatiebureau werk je aan het imago van een merk. Als een bedrijf een duurzaam imago wil creëren bij haar klanten, is communicatie heel belangrijk. Je klanten moeten weten dat je verduurzaamt. Daarbij wil ik bedrijven graag helpen.’
‘Binnen een communicatiebureau wil ik de strategische kant opgaan. Dat houdt in dat ik campagnes en communicatiestrategieën bedenk voor andere bedrijven. Als een bedrijf bijvoorbeeld wil dat hun doelgroep zich meer inzet voor een beter klimaat, doe ik onderzoek naar die doelgroep en creëer ik aan de hand van de resultaten een idee waar het bedrijf mee verder kan. Ik loop nu stage bij communicatiebureau De Wolven, waar ze bijvoorbeeld voor Bol.com een apart kopje op de website bedacht hebben voor duurzame producten. Zo kunnen de klanten dus zien dat Bol.com duurzaamheid belangrijk vindt.’
Naam: Annejolijn Maatman
Leeftijd: 18
Studie: Communicatie
Werkervaring: verkoopmederwerker bij een drogisterij, ontbijt verzorgen in een hotel, hoofdcassière bij een supermarkt, horecamedwerker bij een lunchroom, stage bij een PR-bureau
Hobby’s: lezen, hardlopen, skiën, reizen, afspreken met vrienden, creatief tekenen
Uniek kenmerk: Een groot doorzettingsvermogen
Waarom wil je voor verschillende opdrachtgevers werken?
‘Ik vind het fijn om veel diversiteit in mijn werk te hebben, waardoor ik iedere keer weer nieuwe dingen doe. Op mijn stage hou ik me nu bijvoorbeeld bezig met public relations. Dat houdt in dat we bedrijven en organisaties helpen om positief in de media te komen. Dit doen we bijvoorbeeld door socialmediacontent te maken of door het schrijven van persberichten. Ook geven we adviezen aan bedrijven over hun communicatiebeleid.’
‘Wat ik zo leuk vind, is dat je die bedrijven helpt vooruit te gaan. Daar word ik enthousiast van. In de toekomst lijkt het me ook leuk om bijvoorbeeld zorginstellingen of een duurzame fashionstartup te helpen.’
Waarom ben jij geschikt voor deze baan?
‘Ik ben creatief, leergierig en een echte doorzetter. Met mijn enthousiaste houding en kritische blik ga ik altijd voor de volle honderd procent. Ik ben heel analytisch en kan goed stap voor stap te werk gaan. Tijdens mijn stage heb ik gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties. De kennis die ik hier heb opgedaan, kan ik goed gebruiken in de rest van mijn carrière.’
Denk je dat je iets aan je studie gaat hebben?
‘Absoluut. Het is een taalvaardige opleiding. Je leert er goed schrijven en dat is heel belangrijk in de wereld van communicatie. Tijdens mijn opleiding heb ik al veel aan projecten gewerkt waarin ik heb geleerd hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Voor het Wereld Natuur Fonds ontwierpen we bijvoorbeeld logo’s en advertenties en bedachten we een plan dat hun doelgroep aanzet tot actie. Dat zijn dingen die je bij een communicatiebureau ook doet. Hier zal ik later dus veel aan hebben in mijn werk.’
‘Ik wil hebben bijgedragen aan een mooiere en duurzamere wereld’
Wat heb je geleerd van eerdere baantjes?
‘Tijdens mijn stage werk ik vanuit huis. Hierdoor heb ik geleerd om zelfstandig te werken. Hoewel ik veel contact heb met collega’s, zoek ik ook veel zelf uit en plan ik mijn eigen werkzaamheden. Ik leer om de leiding te nemen. Je werkt bij zo’n bureau voor verschillende klanten en hebt zowel intern als extern veel contacten. Zij kunnen heel veel dingen willen en zeggen, maar uiteindelijk ben jij degene die de keuzes maakt en het werk moet leveren. Ook tijdens mijn studie leer ik om het voortouw te nemen.’
Wat is je grootste uitdaging?
‘Ik zie het als een uitdaging voor ons allemaal om na de coronacrisis alles weer op te pakken en de economie weer op gang te brengen. Aan het einde van mijn carrière wil ik tevreden kunnen terugkijken op mijn loopbaan en zien dat ik echt iets goeds heb gedaan. Ik wil hebben bijgedragen aan een mooiere en duurzamere wereld.’