Aan het werk – Paul van Duin

24 april 2018
Beeld:

Privéarchief Paul van Duin

Geplaatst door
Carlijn Schepers
Op
24 april 2018

Hoewel we het liever zo lang mogelijk uitstellen, moet iedereen eraan geloven: werken na de studie. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Dit is Paul van Duin en hij is digital marketing consultant bij Dept.

Naam: Paul van Duin
Leeftijd: 23
Functie: digital marketing consultant
Studie: sport, management & ondernemen
Afgestudeerd: 2017
Salaris: 2400 euro bruto per maand


Wat doe je?

‘Ik ben digital marketing consultant bij Dept, een hele mond vol. Ik help bedrijven met hun digitale marketing strategie. Als een klant bijvoorbeeld wil dat een jonge doelgroep kennismaakt met zijn bedrijf, dan bedenk ik een plan om de zichtbaarheid onder jonge mensen te vergroten. Dan zou ik bijvoorbeeld Facebookadvertenties kunnen adviseren. Vervolgens kijk ik ook of mijn strategie echt werkt. Zo niet, dan passen we die aan. Dat maakt het werk zo dynamisch en leerzaam.’

‘Op social media werken grappige plaatjes goed, omdat mensen daarop reageren’

‘Ik werk nu toevallig veel voor universiteiten. Dat is extra leuk, want zo blijf ik een beetje in de studentenwereld. Ik ken de doelgroep natuurlijk extra goed, want ik maakte er pas geleden zelf nog deel van uit. Dat maakt het makkelijker om een campagne op te zetten.’ 

‘Ik weet bijvoorbeeld dat op social media grappige plaatjes of quotes goed werken, omdat veel mensen daarop reageren. Ik maak trouwens niet zelf de inhoud. Maar ik bedenk op welke kanalen en welk moment de strategie het beste kan worden ingezet. Zo moet je een reclamecampagne om nieuwe masterstudenten te werven niet houden tijdens de tentamenweken.’

Hoe ben je aan dit werk gekomen?
‘Na mijn studie sport, management & ondernemen wilde ik graag iets met sport doen. Alleen de organisaties, zoals sportbonden, zijn best wel statisch. Dingen veranderen daar heel langzaam. Via marketing-docent Matthijs Mennes werd ik enthousiast over bedrijven die door nieuwe, vette dingen meer verkoop genereren. Denk aan Heineken of KLM. Met zoiets wilde ik me bezighouden.’

(De tekst loopt door onder de video.)

‘Nadat ik de juiste ervaring had opgedaan met een stage bij online marketingbureau Orangedotcom en mijn diploma had gehaald, zag ik een vacature bij het e-wervingteam van Expand Online – het heet nu Dept. Ik wilde graag bij een groot bedrijf werken met verschillende opdrachtgevers en grote klanten, dus dit was perfect. Gelukkig werd ik aangenomen.’

 

Wat leerde je hier wat je niet op je studie leerde?
‘Op de studie leerde ik wel dingen over digitale marketing, maar vooral heel globaal. Hier denk ik over alle details na en leer ik verschillende programma’s tot in de puntjes kennen. Ik bekijk bijvoorbeeld welke stappen bezoekers op een site zetten en analyseer data over hun woonplaats, leeftijd en interesses. Daarop kan ik dan tijdens een campagne inspelen.’

 

Wat vind je leuk aan dit werk? 

‘Dept is een erg leuk bedrijf met veel jonge mensen. We gaan altijd voor het hoogst haalbare bij de klant. Iedereen is gedreven en dat motiveert me ontzettend. Ook de omgeving is inspirerend. Zo zit je door de flexplekken de ene dag naast een stagiair, de andere dag naast een manager en dan weer naast de directeur.’

‘Ik zou ooit graag een baan als deze willen combineren met sport’

‘Het is ook een heel afwisselende baan. Geen dag is hetzelfde. Ik kan steeds nieuwe dingen proberen en kijken of het werkt. En er wordt veel in persoonlijke ontwikkeling geïnvesteerd. Zo kan je allerlei trainingen doen, ook die niet direct werkgerelateerd zijn.’

Wat vind je minder leuk? 
‘Ik was hiervoor veel met sport bezig en dan ben je veel buiten. Dat heb je in het kantoorleven natuurlijk veel minder. Ook de administratie is niet altijd leuk. Je moet alles bijhouden. Dat hoort erbij, maar in die tijd doe ik liever andere dingen.’

Hoe zie je je toekomst?

‘Ik zou ooit graag een baan als deze willen combineren met de sport, bijvoorbeeld door de online marketing te doen van grote sportevenementen, zoals een EK of WK. Maar voor nu vind ik dit werk heel tof en wil ik hier zeker blijven. Ik ben dus helemaal happy bij Dept, maar sport blijft op mijn radar.’