HvA’ers van het jaar: Thomas geeft al maanden online les
Dit jaar geen HvA’er van het jaar, want in 2020 hebben alle studenten én medewerkers zich tot het uiterste moeten strekken. In plaats daarvan maken we vijf verhalen over HvA’ers die symbool staan voor een hele groep. Vandaag: Thomas van Aalten. Net als alle docenten op de HvA, moest hij plots online lesgeven.
Begin maart zit schrijfdocent Thomas van Aalten (Creative Business), net als al zijn collega’s en studenten, plots thuis. In zijn appartement in Amsterdam-West, waar hij woont met zijn drie dochters, ‘was het verschrikkelijk druk, alsof je in een buitenschoolse opvang woont’. Het is het begin van een roerige periode, maar naar eigen zeggen is Van Aalten inmiddels helemaal aan het online lesgeven gewend.
Van Aalten geeft zijn colleges in een glazen kamertje naast zijn balkon, dat hij liefkozend zijn loggia noemt. Zelfs thuis is de altijd net geklede docent gehuld in een pak. Vandaag heeft hij een mosterdgele variant aan, inclusief das en pochet. ‘Ik heb dat tijdens het thuiswerken volgehouden, omdat ik graag pakken draag. Ik ga echt niet in een pyjama en met warrig haar voor de camera zitten. Dit pak is mijn uniform.’
Met een nieuwe lockdown op komst, lijkt de plotselinge overschakeling naar digitaal onderwijs van begin maart alweer lang geleden. Voor Van Aalten was het nieuwe lesgeven geen grote stap, maar naar eigen zeggen kan hij dan ook goed met veranderingen omgaan. ‘Als ik nu te horen krijg: vanaf morgen geef je alleen nog les aan de andere kant van de stad, dan vind ik dat prima.’
Schrijfwedstrijd
In die eerste weken van maart probeerden docenten halsoverkop manieren te verzinnen om thuis studeren leuk, uitdagend en zinvol te maken. Ook Van Aalten deed mee, en organiseerde een schrijfwedstrijd voor studenten. Het project flopte. ‘Het bericht werd ontzettend vaak geliket, allemaal door collega’s natuurlijk. Maar niemand leverde een verhaal in’, zegt Van Aalten.
Het is volgens hem typerend voor deze online lesperiode. ‘Het is onze taak als docenten om het best mogelijke onderwijs te geven. Al die toeters en bellen, van challenges tot dansjes en flashmobs, dat hoeft van studenten niet.’
Praktijklessen
Het verhaal van Van Aalten staat niet op zichzelf. De nieuwe manier van lesgeven was voor medewerkers op de hele hogeschool een uitdaging. Zo begonnen kersverse collega’s vanachter hun laptop aan hun eerste baan in het onderwijs. En docenten die praktijklessen gaven, probeerden dit zo veilig mogelijk te doen toen de HvA weer mondjesmaat mensen toeliet.
‘Als je een middelmatige docent bent, word je een beroerde docent online’
Volgens Van Aalten brengt het online onderwijs naar boven welke docenten goed zijn in hun vak. Want een goede docent kan, volgens Van Aalten, juist in deze periode excelleren. Wie toch al een matige docent is, valt door de mand.
Hij vergelijkt leraren daarin met acteurs. ‘Als een goede acteur in een grote zaal staat, moet hij zijn stem verheffen om ook de mensen achterin de zaal te bereiken. Dat is online ook zo.’
‘Als je een middelmatige docent bent, word je een beroerde docent online’, zegt Van Aaltan. Het is daarom belangrijk dat docenten zich blijven inzetten om studenten te bereiken. Ook als alle webcams uitstaan, studenten deadlines missen of vaak afwezig zijn. ‘Als docent moet je dan beter je best doen, om óók die warrige student met een slechte webcam te betrekken. Een goede docent kan dat, een slechte docent niet.’