Hart onder de riem voor eventbranche met campagne #SaveTheNight

11 november 2020
Beeld:

Joris Raaijman | Koepelgevangenis Arnhem

Geplaatst door
Marloes van de Wakker
Op
11 november 2020

Sinds de coronacrisis ligt de evenementenbranche op zijn gat. Vier studenten bedachten daarom de campagne #SaveTheNight om de sector te steunen. ‘Als dingen niet meer kunnen, moeten we juist kijken naar wat er nog wel mogelijk is.’

Het studentenleven is anders dan ooit. Een drankje doen na de les of losgaan op een groot feest voelt als een eeuwigheid geleden. Toch is dit voor studenten Tijn Bakker, Nico van der Woude, Bridget van de Peppel en Syenna van Heese (Commerciële Economie) geen reden om bij de pakken neer te zitten.

 

Met hun campagne #SaveTheNight, roepen ze juist op om online door te feesten. ‘Dit is misschien wat saaier doordat het gevoel van samenzijn mist, maar je steunt hierdoor wel de eventorganisatie. En het haalt je toch even uit je coronasleur’, zegt een van de initiatiefnemers van de campagne Tijn Bakker (22).

 

Met hun campagne vragen de studenten aandacht voor de nacht en alle evenementen die door de coronacrisis niet meer door kunnen gaan. ‘Als we nu niks doen, hebben we straks geen evenementensector meer of duurt het jaren voordat we weer los kunnen gaan op ons favoriete festival’, zegt Tijn. Elf weken lang werkte hij samen met zijn medestudenten aan de campagne, die woensdagmiddag gelanceerd werd.

Break free

Als onderdeel van de campagne maakten de studenten een video in samenwerking met Koepelgevangenis Arnhem. ‘Veel mensen zitten op dit moment gevangen in de sleur van de coronacrisis. Met de video symboliseren we dat het tijd is om onze gevangeniscel uit te komen en te denken in oplossingen’, vertelt Thijn.
(Tekst loopt door onder de video)

Er ontstonden al allerlei mooie initiatieven, maar volgens Tijn kunnen evenementenorganisaties nog veel meer in oplossingen denken. ‘Denk aan een mini-concert waarbij de bezoekers op afstand van elkaar op een stoeltje moeten zitten. Dit is anders dan we gewend zijn, maar je bent er wel even uit en kunt van de muziek genieten.’ De stengere maatregelen die twee weken geleden in zijn gegaan, hebben de opties wel kleiner gemaakt geeft Tijn toe. ‘Maar alsnog is er van alles mogelijk online.’

 

Niet vergeten

Voor de studenten is de campagne geslaagd als ze tussen de honderd- en tweehonderdduizend mensen weten te bereiken. Dit is onderdeel van de studieopdracht. ‘Bovendien kunnen we het probleem niet direct oplossen, maar er wel bewustzijn over creëren en ervoor zorgen dat de evenementenbranche niet wordt vergeten’, zegt Thijn.