De klas van Asis – Bongobongo

4 november 2020
Geplaatst door
Asis Aynan
Op
4 november 2020

Asis Aynan doceert aan de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en schreef diverse boeken. Elke twee weken neemt hij je mee in zijn belevenissen, verwondering en plezier voor de klas. Deze week verveelde hij zich tussen twee online lessen door, en dit is wat hij toen deed.

Ik zwaaide naar het oog van de webcam en klikte vervolgens het scherm van de virtual class weg. Het duurde vijftien minuten voordat de volgende les begon. Wat te doen? In mijn mail opende ik een ongelezen arbeidsmarktonderzoek over onze opleiding. Ik scrolde van pagina naar pagina. Uit het hoofdstuk Conclusies & Aanbevelingen maakte ik op dat we er als opleiding nog toe deden.

 

(Wil je deze column liever luisteren? Asis leest ’m hieronder zelf aan je voor.)

Wel was er een straffe aanbeveling. De beroepen waar we voor opleiden kennen een verregaande digitalisering en die neemt almaar toe. Volgens het onderzoek blijven we als opleiding achter in die ontwikkeling.

 

Ik dacht aan een voormalige opleidingsdirecteur, die bij iedere verandering of wijziging het gezegde ‘opstoten in de vaart der volkeren’ gebruikte. Het kwam er op neer dat bij iedere vergadering het gezegde klonk – in allerlei vermakelijke varianten. Wanneer iets te vaak klinkt, te veel wordt gebruikt, dan wordt het grijs, vaal en nietszeggend. Daarom vond ik verder automatiseren, terwijl ik in mijn uppie thuis doorgezakt op de zoveelste volgende virtuele les wachtte, een beetje een open deur.

 

Met een opkomende pijn in mijn linkerschouderblad, dat gebeurt als ik te lang voor de computer zit, vroeg ik mij af waarom het marktonderzoek juist niet trots concludeerde dat onze opleiding gelukkig weinig digitale middelen gebruikt en dat de computers die nog op de opleidingsvloer te vinden waren uit het raam gesmeten mochten worden. En als het glaswerk niet open kan, dan mogen de computers door het raam. Pats, naar buiten ermee.

 

Helaas, het stond er niet.

 

Het was bijna tijd voor de volgende les. Via de digitale leeromgeving Brightspace klikte ik mezelf naar de virtuele lespagina die Bongo heet. Ik ging rechtop zitten en deed hetzelfde met mijn haar. De studenten stroomden de digitale klas binnen. Vlak voor ik mijn les als een robot afdraaide, dacht ik nog; het kan echt nooit goed zijn als een plek bongobongo heet.Bongobongo verwijst naar ‘bunga bunga’, seksfeestjes die de Italiaanse oud-premier Silvio Berlusconi zou hebben gehouden.